Studieplan for emnestudier på masternivå 2018-19
Generell informasjon
Studiemodell med emner
Emne | 2018 høst | 2019 vår |
---|---|---|
Emner fra Mastergradsstudium i barnehageledelse (MBL) | ||
7.5 | ||
7.5 | ||
15 | ||
15 | ||
Emner fra Mastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom (MSP) | ||
15 | ||
15 | ||
- | 15 | |
15 | ||
Emner fra Mastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring (MBK) --- Det tilbys ingen emner herfra studieåret 2018-2019 | ||
Emner fra Mastergradsstudium i barnekultur og kunstpedagogikk (MKP)
--- Det tilbys ingen emner herfra studieåret 2018-2019 | ||
Sum (0 total) | 0 | 0 |
Opptakskrav og rangering
Organisering av studiet
Anbefalt rekkefølge på emnene:
Emner innenfor Mastergradsstudium i barnehageledelse
Det anbefales å ta MLLEL4000 Ledelse for læring (7,5 sp.) og MLSLE4010 Strategisk ledelse i barnehagen (7,5 sp.) samtidig.
Emner innenfor Mastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
Det anbefales å starte med innføringsemnet MSSPF4000 Spesialpedagogikk som fag og felt (15 sp.). Opptak på MSIST4030 Individ- og systemrettede tiltak i et inkluderende perspektiv (15 sp.) forutsetter at de tre foregående emnene er bestått.
Krav om skikkethet og autorisasjon
Gjelder emner innenfor Mastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom:
DMMH skal vurdere om mastergradsstudenten i spesialpedagogikk er skikket for det spesialpedagogiske arbeidet, jf. forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Skikkethetsvurdering skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som spesialpedagog.
Vurderingen foregår gjennom hele studiet. Både medstudenter, praksislærere og ansatte i praksisbarnehager har et ansvar i denne sammenheng. Studenter som viser svakhet med tanke på å mestre yrket, må så tidlig som mulig i utdanningen få informasjon om dette. Alle involverte parter er forpliktet til å melde fra dersom de er bekymret for studenter når det gjelder skikkethetsvurdering. Slik bekymring meldes til institusjonsansvarlig for skikkethetssaker.
Øvrige krav
Gjelder emner innenfor Mastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom:
Politiattest
Politiattest er spesifikt knyttet til praksisdelen av utdanningen, men kreves allerede ved oppstart. Studenter skal levere politiattest ved studiestart og senest innen 14 dager etter studiestart. Studenter som unnlater å levere politiattest tildeles ikke praksisplass.
Tuberkulosekontroll
Skjema for tuberkulosekontroll leveres ferdig utfylt innen 15. september. Skjemaet ligger på DMMHs nettsider. Mer informasjon om krav finnes i forskrift om tuberkulosekontroll og på folkehelseinstituttets nettsider www.fhi.no.
Taushetsplikt
Studenter ved DMMH er underlagt taushetsplikt, jf. forvaltningsloven § 13 og universitets- og høyskoleloven § 4-6. Gjennom å godta sin utdanningsplan, gir studentene en bekreftelse på at de har lest og forstått innholdet i denne paragrafen, samt at de samtykker i å overholde kravet om taushetsplikt.
Praksisstudier
Gjelder emner innenfor Mastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom:
Gjennomføring av praksis inngår i studentenes profesjonsutvikling. I tilknytning til emnene MSSRO4010 Sårbarhet og resiliens i barns oppvekst og MSKSR4020 Kommunikasjon, språkstimulering og relasjonskompetanse i første studieår skal studentene gjennomføre til sammen 105 timer obligatorisk og veiledet praksis, 50 timer i høstsemesteret (MSSRO4010) og 55 timer i vårsemesteret (MSKSR4020). Praksis gjennomføres i barnehage, skole eller i ulike støtte- og hjelpeinstanser. Gjennomføring av praksis krever 100 prosent tilstedeværelse. Praksis vurderes i likhet med andre arbeidskrav til godkjent/ikke godkjent.