Studieplan for Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager 2021-22
Generell informasjon
Studiemodell med emner
Emne | 2021 høst | 2022 vår | 2022 høst |
---|---|---|---|
- | - | 30 | |
Sum (30 total) | 0 | 0 | 30 |
Om studieprogrammet
Utdanningen er en nasjonal lederutdanning for barnehagestyrere. Studiet skal kvalifisere styrere i barnehagen til å lede barnehagen på en måte som sikrer og utvikler høy kvalitet på arbeidet i barnehagen. Gjennom utdanningen skal studenten bli bedre i stand til å lede barnehagens virksomhet i samspill med omgivelsene. Utvikling av egen identitet som leder vil være et gjennomgående tema i hele utdanningsløpet. Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) er ansvarlig tilbyder for studiet.
Målgruppe
Studiets målgruppe er nytilsatte styrere og styrere med erfaring. Styrerne kan være ansatt i private eller offentlige barnehager. Med styrer forstår vi den som har både faglig ansvar, administrativt ansvar og personalansvar i barnehagen. Betegnelsen styrer/enhetsleder brukes gjerne i kommunale barnehager, mens flere private barnehager ofte bruker tittelen daglig leder. Utdanningsdirektoratet vil også gi assisterende styrere mulighet til studieplass ved ledig kapasitet.
Opptakskrav og rangering
Forventet læringsutbytte
Se emnebeskrivelse for MVSTY6001.
Organisering av studiet
Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager vil bli gjennomført over tre semestre. Det vil være åtte samlinger på tre dager, hvorav en av samlingene er en todagers studietur.
Arbeids-, lærings- og vurderingsformer
Grunnmodellen for emnets undervisningsopplegg består av samlinger og arbeid mellom samlingene. På samlingene og i mellomperiodene vil det bli brukt ulike arbeidsmåter som både støtter utvikling av akademisk innsikt og praktiske lederferdigheter. I tillegg til forelesninger og diskusjoner i grupper og plenum, vil arbeid med erfaringer fra styrernes egen praksis, samt trening av lederferdigheter stå sentralt.
I studiet anvender vi ulike verktøy i arbeidet med å gi/få innsikt i ulike sider ved egen ledelse. I løpet av studiet skal styrerne gjennomføre et arbeidsplassbasert utviklingsarbeid i egen barnehage, med fokus på ledelse.
Mye læring er knyttet til erfaringslæring som metode. Studentene deles inn i prosessgrupper på 6-8 studenter, noe som utgjør en viktig arena for erfaringsutveksling og felles refleksjon. Prosessgruppene er en sentral del i studiet og ledes av prosessveiledere som er studiets faglige lærerteam. I prosessgruppene legges det stor vekt på erfaringsdeling, veiledning av case, skriftlige arbeider og drøfting av utviklingsarbeid.
Arbeidskrav
I løpet av studiet gjennomfører studenten fire arbeidskrav, alle skriftlige. Tre gjennomføres i samarbeid med medstudent(er). Ett av disse faglige arbeidene er individuelt og knyttes til utviklingsarbeid i egen barnehage.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å få avlegge endelig eksamen i studiet.
Eksamen
Studiet avsluttes med en todagers individuell, skriftlig eksamen, arrangert som hjemmeeksamen med alle tillatte hjelpemidler. Eksamen vurderes etter ordinær karakterskala A–E for bestått, F for ikke bestått.
Informasjon om innpassing og overgangsordninger
Fullført Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager kan innpasses i DMMHs Mastergradsstudium i barnehageledelse. For informasjon om opptakskrav, se studieplanen for masterstudiet.
Kvalifikasjon/vitnemål
Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager er et kompetansehevende tiltak for styrere i barnehagen.