BDBUL1000 Barns utvikling, lek og læring
- Studiepoeng27
- Undervisningssemester2014 høst, 2015 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2014 høst, 2015 vår
- EmneansvarligMona Halsaunet Frønes
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Kunnskapsområdet bygger på et syn på barn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, naturfag, fysisk fostring, norsk, og religion, livssyn og etikk (RLE).
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring består av fire overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema: Barn i utvikling, lek og læring
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om ulike teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
- har kunnskap om de yngste barna i barnehagen sin væremåte, og om deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
- har kunnskap om og kan støtte alle barn i deres utvikling med utgangspunkt i deres særegne behov og læringsmuligheter
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som arena for læring, vennskap og samspill mellom barn.
Barnehagens pedagogikk i idéhistorisk perspektiv
- har kunnskap om og innsikt i ulike forståelser av barn og barndom, i fortid og nåtid
- kan tilrettelegge og reflektere over barnehagens innhold på en måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- har kjennskap til syn på barn og barndom i samisk kultur og tradisjon
Profesjonelle og etiske utfordringer
- kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barn
- kan reflektere faglig og etisk over hva demokrati, likeverd og likestilling innebærer i møte med barnet i barnet i barnehagen
- har kunnskap om og ferdigheter i kommunikasjon og samarbeid med medarbeidere og foresatte
- har kunnskap om og ferdigheter i kommunikasjon, samspill og lek med barn
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse, og framstå som en bevisst rollemodell
- kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende faglig kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
Pedagogisk arbeid i barnehagen
- har kunnskap om og ferdigheter i observasjon og pedagogisk dokumentasjon
- har kunnskap om og ferdigheter i didaktisk tilrettelegging for barns leke- og læringsprosesser
- kan lede pedagogiske prosesser og støtte barn i deres nysgjerrighet, eksperimentering, undring og skapende uttrykk
- kan analysere og reflektere over sosialt og kulturelt mangfold i pedagogisk arbeid
- har kunnskap om ulike digitale verktøy og ferdigheter i å bruke dem kreativt og kritisk i pedagogisk arbeid
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
Arbeidskrav 1: Barndomsminner og barndomsforståelse. Individuelt forarbeid | Framføring/presentasjon | Individuell |
Arbeidskrav 2: Kommunikasjon og samarbeid | Framføring/presentasjon | Individuell |
Arbeidskrav 3: Observasjon av barns motorikk, utføres under praksis. Leveres separat til faglærer i fysisk aktivitet for vurdering | Skriftlig oppgave | Individuell |
Arbeidskrav 4: Observasjon av barns språk (dialog barn – voksen), utføres under praksis. Leveres separat til faglærer i norsk for vurdering | Skriftlig oppgave | Individuell |
Arbeidskrav 5: Oppgave om barns eksperimentering og undring (natur og naturfenomener), utføres under praksis. Presenteres som poster. Vurderes av faglærer i naturfag | Skriftlig oppgave | Individuell |
Arbeidskrav 6: Religion, livssyn og danning | Skriftlig prøve | Individuell |
Arbeidskrav 7: Samtale med barn om naturfenomen | Skriftlig oppgave | Individuell |
Arbeidskrav 8: Lek i barnehagen. Etter tilbakemelding og bearbeiding inngår mappebidraget i eksamensmappe | Skriftlig oppgave | Individuell |
Arbeidskrav 9: Barns utvikling, mestring og læring i barnehagen. Etter tilbakemelding og bearbeiding inngår mappebidraget i eksamensmappe | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | Individuell | 6 | timer | 40 % | Intern | Ingen | Avholdes i høstsemesteret | |
Mappeeksamen | Individuell | 1 | semester | 60 % | Intern og ekstern | Alle | Avholdes i vårsemesteret |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |