BDBUL1001 Barns utvikling, lek og læring 1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2019 høst
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2019 høst
- EmneansvarligGunn Anita Søraunet
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Kunnskapsområdet bygger på et syn på barn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Kunnskapsområdet er delt i to emner: Barns utvikling, lek og læring 1, forkortet til BULL 1 (BDBUL1001) og Barns utvikling, lek og læring 2, forkortet til BULL 2 (BDBUL1002). BULL 1 avsluttes etter første semester, mens BULL 2 går over begge semester. BULL 1 har hovedfokus på at studentene skal bli kjent med barnehagen som arena for barns lek, læring og danning, og få kunnskap om forutsetninger for pedagogisk arbeid i barnehagen.
BULL 1 bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk og fysisk fostring.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet. Studenten:
- har begynnende kunnskap om barns utvikling, lek, læring og danning
- har begynnende kunnskap om hvordan barnehagen kan støtte alle barn i deres utvikling med utgangspunkt i deres særegne behov og læringsmuligheter
- har kunnskap om de yngste barnas væremåter, og om deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som arena for læring, vennskap og samspill mellom barn
- har begynnende kunnskap om didaktisk tilrettelegging
- har begynnende kunnskap om tilrettelegging av barnehagens innhold på en måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- har kunnskap om betydningen av personalets evne til kommunikasjon, samspill og lek med barn
- har innsikt i betydningen av å kunne gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse, og fremstå som en bevisst rollemodell
- har kunnskaper og begynnende ferdigheter i observasjon og dokumentasjon som forutsetning for didaktisk tilrettelegging for barns leke- og læringsprosesser og av barnehagens leke- og læringsmiljø.
- har begynnende kunnskaper om ledelse av pedagogiske prosesser
- har kunnskap om ulike pedagogiske og digitale verktøys betydning for å fremme barns lek og læring og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk
- har begynnende forståelse for lovverket for barnehagen (Barnehageloven, Rammeplan for barnehagen. Innhold og oppgaver, FNs barnekonvensjon for barnets rettigheter), med et spesielt fokus på tema barns medvirkning
- har begynnende innsikt og forståelse for veiledning i barnehagen
Pensum
Pensum for studieåret 2019-2020:
Berg, A. (2018). Observasjon av barns motorikk. I E.B.H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og
helse. (s.233-246) (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk.
Birkeland, Å. & Carson, N. (2017). Veiledning for barnehagelærere. (3. utg.) (ss. 16-39 og 83-110 kapittel 2, 3 og 7). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Brønstad, E. (2019). Lekens egenverdi. I M.H. Frønes og V. Glaser (red.). (2019). Praksisbok for barnehagelærerstudenten. (ss. 91-102). Oslo: Universitetsforlaget. (11 s)
Bølgan, N. (2018). Barnehagens digitale praksis (ss. 16- 28 og ss. 52-85). Bergen: Fagbokforlaget. Kap 1,2,7,8
Drugli, M.B. (2018). Å møte barn med tillit og respekt gjennom å ”se” hele barnet. I V. Glaser, K.H. Moen, S. Mørreaunet & F. Søbstad, (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (ss.230-239) (2.utg.) Oslo: Universitetsforlaget (10 s.)
Drugli, M.B. (2018). Emosjonell utvikling og tilknytning. I V. Glaser, I. Størksen og M.B. Drugli (red.). (2. utgave). (ss.49-78). Utvikling,
lek og læring i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.
Frønes, M.H. (2019). Den observerende barnehagelæreren. Bergen: Fagbokforlaget.
Glaser, V. (2018). Grunnlaget for barns utvikling. I V. Glaser, I. Størksen. og M.B. Drugli (red.). (2. utgave). (ss. 11-24). Utvikling,
lek og læring i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.
Greve, A (2018). Barns vennskap og jevnaldringsrelasjoner. I V. Glaser, I. Størksen & M.B. Drugli (red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (ss. 383-401) (2.utg.) Bergen: Fagbokforlaget (18s.).
Gunnestad, A. (2019). Didaktikk for barnehagelærere. En innføring. (2. utg) Kap. 1,2, 3, 4 (s. 15- 118). Oslo: Universitetsforlaget (103 s.).
Haga, M. (2018). Allsidig bevegelseserfaring, fysisk utfoldelse og bevegelsesglede. I E.B.H. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (s.262-270) (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk.
Heldal, M. (2019). Veiledning i praksis. I M.H. Frønes og V. Glaser (red.). Praksisbok for barnehagelærerstudenten. (ss. 177-190). Oslo: Universitetsforlaget.
Hvorfor pedagogisk dokumentasjon? Udir. Lastet ned fra: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/kvalitet-i-barnehagen/verktoy-for-kvalitetsarbeid/pedagogisk-dokumentasjon/
Hwang, P. & Nilsson, B. (2015). Gruppepsykologi. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 2, 3, 4 og 7).
Jagtøien, G.L. & Hansen, K. (2018). Fysisk vekst og modning. I E.B.H. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (s.100-125) (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk.
Jansen, T.T. (2014). Lyttende didaktikk. I S. Brostrøm, T. Lafton & M.A. Letnes. (red.) Barnehagedidaktikk (ss. 46- 66). Bergen: Fagbokforlaget (20 sider).
Jørgensen, K.A. (2018). I E.B.H. Sandseter, T.L Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (s.250-260) (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk.
Kanstad, M. (2019). De yngste i barnehagen – og et utvidet relasjonskompetansebegrep. I M.H Frønes og V. Glaser (red.). Praksisbok for barneahgelærerstudenten. (ss.127-138). Oslo: Universitetsforlaget.
Kibsgaard, S. (2018). Den livsviktige leken. I V. Glaser, I. Størksen & M.B Drugli (red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (ss.353-367) (2.utg.) Bergen: Fagbokforlaget. (16 s.)
Kibsgaard, S. & Sandseter, E.B.H. (2018). Bevegelseslek i barnekulturen, tradisjoner og kulturelt mangfold. I E.B.H. Sandseter, T.L Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (s.65-80) (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk.
Kristiansen, T. (2018) Medvirkning i barnehagen. I M.H. Frønes og V. Glaser (red.). Praksisboka for barnehagelærerstudenten (ss.49-62) Oslo: Universitetsforlaget (13 s.).
Lehn, E.W. (2019). «Æ vil værra med på leiken». I M.H Frønes og V. Glaser (red.). Praksisbok for barnehagelærerstudenten. Oslo: Universitetsforlaget. (13s)(ss. 103-116).
Lorentzen, R. (2019). Barnehagens årsplanarbeid. I M.H. Frønes og V. Glaser(red.). Praksisbok for barnehagelærerstudenten. Oslo: Universitetsforlaget.(ss. 63-78).
Løkken, G. (2013). Toddleren som kroppssubjekt. I S.Haugen, G. Løkken & M. Röthle (red.). Småbarnspedagogikk – fenomenologiske og estetiske tilnærminger (ss. 31-48). (2. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (17 s.).
Løkken, G. (2018). Bevegelse er mening. I E.B.H. Sandseter, T.L Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (s.43-52) (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk.
Meer, A. (2018). Tidlig utvikling hos de minste barn i alderen 0-1 år. I E.B.H. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (s.161-177) (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk.
Moser, T. (2018). Barns kroppslighet som en del av barnehagens helhetlige dannelsesoppdrag. I E.B.H. Sandseter, T.L Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (s.22-40) (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk.
Moser, T. (2018). Motorikk, utvikling og læring – en kort innføring i grunnleggende begreper og forståelser. I E.B.H. Sandseter, T.L Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (s.126-148) (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk.
Moser, T. & Storli, R. (2018). Fysisk og motorisk utvikling. I V. Glaser, I. Størksen & M.B Drugli (red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (ss.107-149) (2.utg.) Bergen: Fagbokforlaget. (28 s.)
Nordtømme, S. (2012). Muligheter i mellomrom! I A. Krogstad, G.K. Hansen, K. Høyland & T. Moser (red.). Rom for barnehage. Flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø (ss.213-227). Bergen: Fagbokforlaget (16 s.).
Röthle, M. (2013). Møtet med de lekende barna. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (red.). Småbarnspedagogikk – fenomenologiske og estetiske tilnærminger (ss. 121-141) (2. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk (20 s.)
Sando, O.J. (2018). Koordinasjon. I E.B.H. Sandseter, T.L Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (s.150-159) (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk.
Schibbye, A.L.L. og Løvlie, E. (2017). Du og barnet. Kap. 1, 2, 3, 4,5, 7. Oslo: Universitetsforlaget.
Seland, M. (2012). Barnehagens nye rom sett i lys av diskurser om livslang læring. (14 s.) I A. Krogstad, G.K Hansen, K. Høyland & T. Moser (red.). Rom for barnehage. Flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø (ss.115-127). Bergen: Fagbokforlaget (14 s.)
Tholin, K.R. (2018). Omsorg usynliggjøres og trenger en tydeligere posisjon. I V. Glaser, K.H. Moen, S. Mørreaunet & F. Søbstad, (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (ss.59-70) (2.utg.) Oslo: Universitetsforlaget (12 s.).
Öhman, M. (2012) Det viktigste er å få leke (kapittel 4, 5 ,6, 7, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17 og 19). Oslo: Pedagogisk forum (147 s.).
Kompendium BDBUL1001 - Barns utvikling, lek og læring 1
Bae, B. (2012). Kraften i lekende samspill. Potensial for medvirkning og ytringsfrihet. I B. Bae (red.) Medvirkning i barnehagen - potensialer i det uforutsette (ss. 33-56). Bergen: Fagbokforlaget. (24 s.)
Anbefalt pensum
Dysthe, O., Hertzberg, F. & Hoel, T. (2010). Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning. (2. utg.) Oslo: Abstrakt forlag
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
B1-FH1: Observasjon av barns motorikk | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
B1-PD1: Barns lek | Skriftlig oppgave | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK2 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- Alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
Øvrig informasjon
BDBUL1001 (15 sp) sammen med BDBUL1002 (15 sp) erstatter emnet BDBUL1000 (27 sp), som utgår fra studiemodellen for Barnehagelærerutdanning, deltid for kull seinere enn 2015.