BDBUL1002 Barns utvikling, lek og læring 2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2018 høst, 2019 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2019 vår
- EmneansvarligGunn Anita Søraunet
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring 2 skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Kunnskapsområdet bygger på et syn på barn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Kunnskapsområdet er delt i to emner; Barns utvikling, lek og læring 1, forkortet til BULL 1 (BDBUL1001) og Barns utvikling, lek og læring 2, forkortet til BULL 2 (BDBUL1002). BULL 1 avsluttes etter første semester, mens BULL 2 går over begge semester. BULL 2 bygger på BULL 1, og legger vekt på både mer teoretisk kunnskap om og forståelse av barns utvikling, læring og danning, og på studentens tilegnelse av ferdigheter gjennom praksis i barnehage.
BULL 2 bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, norsk, naturfag med miljølære og religion, livssyn og etikk (RLE).
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet. Studenten:
- har kunnskap om og begynnende evne til kritisk vurdering av ulike teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
- har kunnskap om og begynnende evne til å støtte alle barn i deres utvikling med utgangspunkt i deres særegne behov og læringsmuligheter
- har kunnskap om og ferdigheter i didaktisk tilrettelegging
- kan tilrettelegge og reflektere over barnehagens innhold på en måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- har kunnskap om og innsikt i ulike forståelser av barn og barndom, i fortid og nåtid
- har kjennskap til syn på barn og barndom i samisk kultur og tradisjon
- har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, og kan reflektere over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barn
- har en begynnende innsikt i og evne til å utøve et profesjonelt skjønn i det pedagogiske arbeidet i barnehagen
- kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barn i deres nysgjerrighet, eksperimentering, undring og skapende uttrykk
- har kunnskap om og evne til å gå inn i dialogisk samspill med barn, med innlevelse og anerkjennelse og har grunnleggende ferdigheter i å samtale med barn om livsspørsmål
- har kunnskap om og ferdigheter i kommunikasjon og samarbeid
Pensum
Pensumliste for studieåret 2018 - 2019
Askland, L. & Sataøen, S.O. (2013). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst. (3. utg.) (kapittel 1, 2, 3 og 4) Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag (204 s.).
Bakke, H.K. (2017). Natur 2. Barn utforsker naturfenomener. (2. utgave). Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Birkeland, T. & Mjør, I. (2012). Barnelitteratur – sjangrar og teksttypar (s.13-33). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (21 s.).
Drugli, M.B. (2018). Emosjonell utvikling og tilknytning. I Glaser, V., Størksen, I. & Drugli, M.B. (red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (s.49-77) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget (30 s.).
Gjems, L. (2018). Læring i samtaler og samhandling mellom voksne og barn i barnehagen. I Glaser, V., Moen, K.H., Mørreaunet, S. & Søbstad, F. (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (s.98-109) (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. (12 s.)
Glaser, V. (2018). Ulike psykologiske retninger og perspektiver. I Glaser, V., Størksen, I. & Drugli, M.B. (red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (s.25-48) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (24 s)
Holter, K. & Langholm, G. (2014). Utforskende naturfag i barnehagen. I Broström, S., Lafton, T., Letnes, M.A. (red.). Barnehagedidaktikk (ss.87-101). Bergen: Fagbokforlaget (13 s.).
Høigård, A. (2013). Barns språkutvikling. Muntlig og skriftlig. (3. utg.) (ss. 21-113). Oslo: Universitetsforlaget. (105 s.)
Jansen, K.E. (2014). Utforskerstund som læringsaktivitet. I Broström, S., Lafton, T., Letnes, M.A. (red.). Barnehagedidaktikk (s.46-65). Bergen: Fagbokforlaget (18 s.).
Kjølsvik, I.(2017). Norske verdier for norske barnehager – og kildene til dem. I Sagberg, S. (red.). Mot til å være barnehagelærer (s. 53-67). Bergen: Fagbokforlaget (15 s.).
Krogstad, A. (2013)De yngste barnas språk. I Haugen, S., Løkken, G. & Röthle, M. (red.). Småbarnspedagogikk – fenomenologiske og estetiske tilnærminger (s. 102-120). (2. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (19 s.)
Melby-Lervåg, M. & Lervåg, A. (2018). Språklig utvikling hos barn fra null til fem år. I Glaser, V., Størksen, I. & Drugli, M.B. (red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (s.167-188) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (22 s.)
Mørreaunet, S. (2017). La oss være venner – i all evighet? Om tilgivelse og vennskap mellom barn. I Sagberg, S. (red.). Mot til å være barnehagelærer (s.177-200.). Bergen: Fagbokforlaget (24 s.).
Nordland, E. (1997). Gruppen som redskap for læring (kapittel 2, 5 og 6). Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. (37 s.) Tilgjengelig digitalt fra Nasjonalbiblioteket. Lastes ned fra: http://www.nb.no/nbsok/nb/05d3542d0ccbbe3babb94f3b4efab238.nbdigital
Sagberg, S.(2018). Grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon: hvor grunnleggende er de? I Glaser, V., Moen, K.H., Mørreaunet, S. & Søbstad, F. (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (s.135-150) (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. (19 s.)
Skarpsno, H. (2013). Barn og seksualitet (kapittel 2 og 3). Oslo: SEBU forlag (23 s.).
Sødal, H.K. (2014). Kristen tro og tradisjon i barnehagen (s. 11-35 og 71-89). Kristiansand: Høyskoleforlaget (42 s.).
Öhman, M. (2016). Samtaler og samspill med barn (s. 35-49, 71-104, 126-226). Oslo: Pedagogisk forum (147s.).
Kompendium BDBUL1002 - Barns utvikling, lek og læring 2
Amundsen, H.M. (2013). Danning til livet – et fortolkende prosjekt. I K. Steinsholt & M. Øksnes (red.). Danning i barnehagen. Perspektiver og muligheter (s. 169-185). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (17 s.)
Amundsen, H.M. (2013). Barns undring (s. 29-58). Bergen: Fagbokforlaget (30 s.).
Berg, J.O. (2006). Læring skjer i samhandling. I Bedre barnehager, skriftserie. Nr.1 (s. 4-13). Oslo: Utdanningsakademiet (10 s.).
Blom, K. (2004). Norsk barndom gjennom 150 år. (ss.19-46). Bergen: Fagbokforlaget.
Dahlberg, G., Moss, P. & Pence, A. (2002). Den tidlige barndommen som konstruksjon. Hva tror vi om den? I Fra kvalitet til meningsskaping - morgendagens barnehage (s. 73-99). Oslo: Kommuneforlaget. (27 s.)
Eidhamar, L.G. & Leer-Salvesen, P. (2014). Nesten som deg selv. Barn og etikk. (4. utg.) (s. 85-99). Oslo: Cappelen Damm Akademisk (15 s.).
Gjems, L. (2011). Barnesamtalene – barnehagens glemte læringsarena? I L. Gjems & G. Løkken (red.) Barns læring om språk og gjennom språk. Samtaler i barnehagen (s. 43-67). Oslo: Cappelen Damm Akademisk (24 s.).
Korsvold, T. (2013). Fra familiemedlem til rettssubjekt. Framveksten av en moderne barnehagebarndom. I A. Greve, S. Mørreaunet & N. Winger (red.) Ytringer om likeverd, demokrati og relasjonsbygging i barnehagen (s. 61-74). Bergen: Fagbokforlaget (11 s.).
Storjord, M.H., Hætta, A.K.S. & Eira, A.M.J. (2016). Samisk barnekultur. Kulturarbeid i samiske barnehager: formidling, lek, tradisjonsfornyelse. I H. Jæger & J.K. Torgersen (red.) Barnekultur
(s. 89-106). Oslo: Cappelen Damm Akademisk (18 s.)
Aasen, W (2017). Teamledelse i barnehagen (s. 31-69). Bergen: Fagbokforlaget. (38 s.)
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
B2-NA1: Barns eksperimentering og undring (natur og naturfenomener). Presenteres som poster. | Skriftlig oppgave | Individuell |
B2-NO1: De yngste barnas dialog og samspill | Skriftlig oppgave | Individuell |
B2-NO2: Invitasjon til temakveld i barnehagen. Sidemålsoppgave. | Skriftlig oppgave | Gruppe |
B2-PD1: Barns utvikling, mestring og læring i barnehagen. Bearbeides etter veiledning og leveres til mappeeksamen | Skriftlig oppgave | Individuell |
B2-PD2: Kommunikasjon og samarbeid | Framføring/presentasjon | Gruppe |
B2-RL1: Religion, livssyn og danning. | Skriftlig prøve | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 1 | mappebidrag | 100 % | Intern og ekstern | Alle |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskravet B2-PD1 skal inn i denne mappeeksamen.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
Øvrig informasjon
BDBUL1001 (15 sp) sammen med BDBUL1002 (15 sp) erstatter emnet BDBUL1000 (27 sp), som utgår fra studiemodellen for Barnehagelærerutdanning, deltid for kull seinere enn 2015.