BDBUL1002 Barns utvikling, lek og læring 2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2019 høst, 2020 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2020 vår
- EmneansvarligGunn Anita Søraunet
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring 2 skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Kunnskapsområdet bygger på et syn på barn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Kunnskapsområdet er delt i to emner; Barns utvikling, lek og læring 1, forkortet til BULL 1 (BDBUL1001) og Barns utvikling, lek og læring 2, forkortet til BULL 2 (BDBUL1002). BULL 1 avsluttes etter første semester, mens BULL 2 går over begge semester. BULL 2 bygger på BULL 1, og legger vekt på både mer teoretisk kunnskap om og forståelse av barns utvikling, læring og danning, og på studentens tilegnelse av ferdigheter gjennom praksis i barnehage.
BULL 2 bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, norsk, naturfag med miljølære og religion, livssyn og etikk (RLE).
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet. Studenten:
- har kunnskap om og begynnende evne til kritisk vurdering av ulike teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
- har kunnskap om og begynnende evne til å støtte alle barn i deres utvikling med utgangspunkt i deres særegne behov og læringsmuligheter
- har kunnskap om og ferdigheter i didaktisk tilrettelegging
- kan tilrettelegge og reflektere over barnehagens innhold på en måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- har kunnskap om og innsikt i ulike forståelser av barn og barndom, i fortid og nåtid
- har kjennskap til syn på barn og barndom i samisk kultur og tradisjon
- har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, og kan reflektere over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barn
- har en begynnende innsikt i og evne til å utøve et profesjonelt skjønn i det pedagogiske arbeidet i barnehagen
- kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barn i deres nysgjerrighet, eksperimentering, undring og skapende uttrykk
- har kunnskap om og evne til å gå inn i dialogisk samspill med barn, med innlevelse og anerkjennelse og har grunnleggende ferdigheter i å samtale med barn om livsspørsmål
- har kunnskap om og ferdigheter i kommunikasjon og samarbeid
Pensum
Pensumliste for studieåret 2019 - 2020:
Askland, L. & Sataøen, S.O. (2018). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst. (3. utg.) (kap. 4). (ss. 161-209). Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag.
Bakke, H.K. (2017). Natur 1. Barn opplever naturen (2.utgave). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ss. 13-43, 169-182 (43 s.).
Bakke, H.K. (2017). Natur 2. Barn utforsker naturfenomener. (2. utgave) (s. 69-107). Oslo: Cappelen Damm Akademisk (38 s.).
Birkeland, T. & Mjør, I. (2012). Barnelitteratur – sjangrar og teksttypar (s.13-33). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (21 s.).
Egset, C.K og Neraas, S. (2019). Humla. I M.H Frønes og V. Glaser(red.) Praksisbok for barnehagelærerstudenten. Oslo: Universitetsforlaget (s.153-162).
Fætten, S. A. (2019). Verdier i praksis. I M.H Frønes og V. Glaser (red.) Praksisbok for barnehagelærerstudenten. Oslo: Universitetsforlaget (s.21-34).
Gjems, L. (2018). Læring i samtaler og samhandling mellom voksne og barn i barnehagen. I V. Glaser, K.H. Moen, S. Mørreaunet & F. Søbstad (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (ss.98-109) (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. (12 s.)
Gjems, L. (2018). Barn, språk, læring og lek. I V. Glaser, I. Størksen & M.B. Drugli (red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (2.utg.) (s. 413-428) . Bergen: Fagbokforlaget. (13 s)
Glaser, V. (2018). Ulike psykologiske retninger og perspektiver. I V. Glaser, I. Størksen & M.B. Drugli (red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (2.utg.) (s.25-48). Bergen: Fagbokforlaget. (24 s)
Holter, K. & Langholm, G. (2014). Utforskende naturfag i barnehagen. I S. Broström, T. Lafton og M. Letnes (red.). Barnehagedidaktikk (s.87-101). Bergen: Fagbokforlaget (13 s.).
Høigård, A. (2013). Barns språkutvikling. Muntlig og skriftlig. (3. utg.) (s. 21-89). Oslo: Universitetsforlaget. (68 s.)
Hwang, P. & Nilsson, B. (2015). Gruppepsykologi. Bergen: Fagbokforlaget.
Jansen, K.E. (2014). Utforskerstund som læringsaktivitet. I S. Broström, T. Lafton og M. Letnes (red.). Barnehagedidaktikk (s.46-65). Bergen: Fagbokforlaget (18 s.).
Kjølsvik, I. (2017). Norske verdier for norske barnehager – og kildene til dem. I S. Sagberg (red.). Mot til å være barnehagelærer (s. 53-67). Bergen: Fagbokforlaget (15 s.).
Krogstad, A. (2013). De yngste barnas språk. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle(red.). Småbarnspedagogikk – fenomenologiske og estetiske tilnærminger (s. 102-120). (2. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (19 s.)
Melby-Lervåg, M. & Lervåg, A. (2018). Språklig utvikling hos barn fra null til fem år. I V. Glaser, I. Størksen & M.B. Drugli (red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (s.167-188) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (22 s.)
Mørreaunet, S. (2017). La oss være venner – i all evighet? Om tilgivelse og vennskap mellom barn. I S. Sagberg (red.). Mot til å være barnehagelærer (s.177-200.). Bergen: Fagbokforlaget (24 s.).
Sagberg, S. (red.) (2017). Mot til å være barnehagelærer. (s. 13-25) Bergen: Fagbokforlaget. (12 s)
Skarpsno, H. (2013). Barn og seksualitet (kapittel 2 og 3). Oslo: SEBU forlag (23 s.).
Størksen, I. (2018). Sosial utvikling. I V. Glaser, I. Størksen & M.B. Drugli (red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (s.25-48) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget.
Sødal, H.K. (2018). Kristen arv og tradisjon i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget (Kap. 1, 3 og 5 =72 s.)
Öhman, M. (2016). Samtaler og samspill med barn. Kap. 3, 6, 11 og 12.
Kompendium BDBUL1002 - Barns utvikling, lek og læring 2
Amundsen, H.M. (2013). Danning til livet – et fortolkende prosjekt. I K. Steinsholt & M. Øksnes (red.). Danning i barnehagen. Perspektiver og muligheter (s. 169-185). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (17 s.)
Amundsen, H.M. (2013). Barns undring (s. 29-58). Bergen: Fagbokforlaget (30 s.).
Berg, J.O. (2006). Læring skjer i samhandling. I Bedre barnehager, skriftserie. Nr.1 (s. 4-13). Oslo: Utdanningsakademiet (10 s.).
Blom, K. (2004). Norsk barndom gjennom 150 år. (s.19-46). Bergen: Fagbokforlaget.
Dahlberg, G., Moss, P. & Pence, A. (2002). Den tidlige barndommen som konstruksjon. Hva tror vi om den? I Fra kvalitet til meningsskaping - morgendagens barnehage (s. 73-99). Oslo: Kommuneforlaget. (27 s.)
Eidhamar, L.G. & Leer-Salvesen, P. (2014). Nesten som deg selv. Barn og etikk. (4. utg.) (s. 85-99). Oslo: Cappelen Damm Akademisk (15 s.).
Korsvold, T. (2013). Fra familiemedlem til rettssubjekt. Framveksten av en moderne barnehagebarndom. I A. Greve, S. Mørreaunet & N. Winger (red.) Ytringer om likeverd, demokrati og relasjonsbygging i barnehagen (ss. 61-74). Bergen: Fagbokforlaget (11 s.).
Olsholt, O. og Schelderup, A-B. (2014). Filosofi og etikk i barnehagen, Oslo: Cappelen Damm Akademisk (s 89-107 =19 s.).
Sagberg, S. (2012). Religion, verdier og danning. Barns møte med de store spørsmål i livet. Oslo: Fagbokforlaget. (Kap. 1 og 6 =22 s).
Sjøvik, P. (2014). Funksjonsnedsettelser hos barn i førskolealderen. I P. Sjøvik (red.). En barnehage for alle. Spesialpedagogikk i barnehagelærerutdanningen (s. 145 -171). (3. utgave). Oslo: Universitetsforlaget (22s.)
Storjord, M.H., Hætta, A.K.S. & Eira, A.M.J. (2016). Samisk barnekultur. Kulturarbeid i samiske barnehager: formidling, lek, tradisjonsfornyelse. I H. Jæger & J.K. Torgersen (red.) Barnekultur (s. 89-106). Oslo: Cappelen Damm Akademisk (18 s.).
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
B2-NA1: Barns eksperimentering og undring (natur og naturfenomener). Presenteres som poster. | Skriftlig oppgave | Individuell |
B2-NO1: Tidlig voksen-barnsamspill | Skriftlig oppgave | Individuell |
B2-NO2: Invitasjon til temakveld i barnehagen. Sidemålsoppgave. | Skriftlig oppgave | Gruppe |
B2-PD1: Barns utvikling, mestring og læring i barnehagen. Bearbeides etter veiledning og leveres til mappeeksamen | Skriftlig oppgave | Individuell |
B2-PD2: Kommunikasjon og samarbeid | Framføring/presentasjon | Gruppe |
B2-RL1: Refleksjonsnotat om filosofisk samtale | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 1 | mappebidrag | 100 % | Intern og ekstern | Alle |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskravet B2-PD1 skal inn i denne mappeeksamen.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
Øvrig informasjon
BDBUL1001 (15 sp) sammen med BDBUL1002 (15 sp) erstatter emnet BDBUL1000 (27 sp), som utgår fra studiemodellen for Barnehagelærerutdanning, deltid for kull seinere enn 2015.