BDBUL1002 Barns utvikling, lek og læring 2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligGunn Anita Søraunet
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring er todelt og består av emnene BDBUL1001 og BDBUL1002. Det undervises i BDBUL1001 første semester, mens BDBUL1002 går over begge semester. BDBUL1002 bygger på BDBUL1001 og legger vekt på både mer teoretisk kunnskap om og forståelse av barns utvikling, læring og danning., og på studentens tilegnelse av ferdigheter gjennom praksis i barnehage.
Kunnskapsområdet skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Kunnskapsområdet bygger på et syn på barn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Forskningsbasert undervisning og erfaringer i og fra praksis skal danne grunnlag for kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet. Kunnskapsområdet skal forberede studenten på profesjonsutøvelse som barnehagelærer, og det legges opp til kritisk refleksjon over egen rolle i samspill med barn, ansatte, foreldre, medstudenter og eventuelt andre. Kunnskapsområdet omfatter erfaring med planlegging, gjennomføring og vurdering av lærings- og utviklingsprosesser for barn i ulike aldre og med ulike forutsetninger.
Kunnskapsbasen i BDBUL1002 bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, norsk, naturfag med miljølære og religion, livssyn og etikk (RLE).
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
- har kunnskap om hvordan man kan støtte alle barn i deres utvikling med utgangspunkt i deres særegne behov og læringsmuligheter
- har kunnskap om dialogisk samspill med barn og de yngste barnas språkutvikling
- har kunnskap om og innsikt i ulike forståelser av barn og barndom, i fortid og nåtid
- har grunnleggende kunnskap om barn og barndom i samisk kultur og tradisjon
- har kunnskap om barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
Ferdigheter
Studenten:
- kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barn i deres nysgjerrighet, eksperimentering, undring og skapende uttrykk
- har evne til å gå inn i dialogisk samspill med barn, med innlevelse og anerkjennelse og har grunnleggende ferdigheter i å samtale med barn om livsspørsmål
- kan reflektere over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barn
- har evne til å kommunisere og samarbeide på profesjonelt og faglig grunnlag
Generell kompetanse
Studenten
-
kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barn uavhengig av alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering, sosial-, kulturell-, religiøs- eller livssynsbasert tilhørighet
-
har begynnende innsikt i og evne til å utøve et profesjonelt skjønn i det pedagogiske arbeidet i barnehagen
- mestre norsk språk, både bokmål og nynorsk, i profesjonssammenheng.
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
B2-NA1: Barns eksperimentering og undring (natur og naturfenomener). Presenteres som poster. | Skriftlig oppgave | Individuell |
B2-NO1: Tidlig voksen-barnsamspill | Skriftlig oppgave | Individuell |
B2-NO2: Invitasjon til temakveld i barnehagen. Sidemålsoppgave. | Skriftlig oppgave | Gruppe |
B2-PD1: Barns utvikling, mestring og læring i barnehagen. Bearbeides etter veiledning og leveres til mappeeksamen | Skriftlig oppgave | Individuell |
B2-PD2: Kommunikasjon og samarbeid | Framføring/presentasjon | Gruppe |
B2-RL1: Refleksjonsnotat om filosofisk samtale | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 2500 | ord | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Eksamen MAP1 bygger på arbeidskravet B2-PD1 |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være bestått for å gå opp til eksamen:
- B2-NA1
- B2-NO1
- B2-NO2
- B2-PD1
- B2-PD2
- B2-RL1
- OBLTS
Arbeidskravet B2-PD1 bearbeides etter veiledning og leveres til mappeeksamen.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
Øvrig informasjon
BDBUL1001 (15 sp) sammen med BDBUL1002 (15 sp) erstatter emnet BDBUL1000 (27 sp), som utgår fra studiemodellen for Barnehagelærerutdanning, deltid for kull seinere enn 2015.