BDFOR4550 Ledelse av barns læring i et nærmiljøperspektiv
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2022 høst, 2023 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2023 vår
- EmneansvarligSigne Marie Hanssen
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Emnet skal bidra til at studenten tilegner seg en utdypet forståelse av hvordan barnehagen kan fremme barns helhetlige læring i et steds- og nærmiljøperspektiv. Emnet skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne skape kreative og utviklende læringsmiljø for alle barn.
Studenten skal tilegne seg utdypet kompetanse til å lede personalet i arbeid med barns danningsprosesser.
Studenten skal erverve seg kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av ledende styringsdokumenter.
Emnet bygger på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, pedagogikk, matematikk, norsk og drama.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium på fordypningsenheten.
Studenten:
- har utvidet kompetanse om rollen som pedagogisk leder i barnehagen som lærende organisasjon
- har utvidet innsikt i og forståelse for hva lederrollene i barnehagen innebærer
- har kunnskap om ledende styringsdokumenter og innsikt i nyere faglig forskning på fordypningsfagenes områder
- har kunnskap om det helhetlige oppvekstmiljøet for barn, og barnehagens rolle i et steds – og nærmiljøperspektiv
- forstår barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns danningsprosesser
- har kompetanse til å utføre og løse oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen i et steds – og nærmiljøperspektiv
- har bred kunnskap om kommunikasjons- og samspillsteorier, og om motivasjon, identitet og selvoppfatning i pedagogisk arbeid og ledelse
- har kompetanse til å sette i gang, gjennomføre og dokumentere skapende prosesser i barnehagen
- har oversikt over og kunnskap om ulike læringsteorier og pedagogiske konsekvenser av disse
- har kunnskap om hvordan barn opplever, forstår og bruker steder, rom og nærmiljø
- har forståelse av og kunnskap om utforskning, undring og skaperglede i barns læringsprosesser
- har utvidet kunnskap om barns språklige og matematisk skapende utvikling i et steds – og nærmiljøperspektiv
- har innsikt i hvordan kunst og kultur i nærmiljøet bidrar til barns ulike opplevelser og uttrykksformer, læring og identitet
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
F-TF1: Barns nærmiljø og plassmyter | Skriftlig oppgave | Individuell |
F-TF2: Ledelse av skapende arbeid i barnehagen | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 51 | timer | 50 % | Intern og ekstern | Alle | Hjemmeeksamen starter kl. 09:00 første dag, og leveres innen kl. 12:00 tredje dag |
Praktisk eksamen | PEK1 | Gruppe, med individuell vurdering | 40 | minutter | 50 % | Intern og ekstern | Alle | I eksamen inngår 2 dager med forberedelser. Eksamen avsluttes med 20 min visning og påfølgende samtale i 20 min. pr gruppe. Studentene må signere oppmøteliste ved ankomst hver dag som er timeplanfestet til forberedelse, samt når de drar. Deltagelse på forberedelsene er en del av eksamen og en forutsetning for å delta på visning og påfølgende samtale. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- HEM1: F-TF1, OBLTS
- PEK1: F-TF2
Øvrig informasjon
Bacheloroppgaveemnet knyttet til denne fordypningen er: BDBAC4900 Bacheloroppgave - Ledelse av barns læring i et nærmiljøperspektiv.