BDFOR4550 Ledelse av barns læring i et nærmiljøperspektiv
- Nynorsk navnLeiing av barns læring i eit nærmiljøperspektiv
- Engelsk navnManagement of Children's Learning in a Local Environment Perspective
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2025 høst, 2026 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2026 vår
- EmneansvarligSigne Marie Hanssen
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del
Godkjent dato
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Emnet skal bidra til at studenten tilegner seg en utdypet forståelse av hvordan barnehagen kan fremme barns helhetlige læring i et steds- og nærmiljøperspektiv. Emnet skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne skape kreative og utviklende læringsmiljø for alle barn.
Studenten skal tilegne seg utdypet kompetanse til å lede personalet i arbeid med barns danningsprosesser.
Studenten skal erverve seg kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av ledende styringsdokumenter.
Emnet bygger på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, pedagogikk, matematikk, norsk og drama. Emnet har en flerfaglig tilnærming i en spennende sammenfletting av disse fagene.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten:
- har innsikt i nyere faglig forskning på fordypningsfagenes områder
- har kunnskap om det helhetlige oppvekstmiljøet for barn, og barnehagens rolle i et steds – og nærmiljøperspektiv
- har bred kunnskap om kommunikasjons- og samspillsteorier i ledelse av barnehagen
- har bred kunnskap om motivasjon, identitet og selvoppfatning i pedagogisk arbeid
- har kunnskap om ledende styringsdokumenter
- har utvidet kunnskap om et helhetlig syn på læring og pedagogiske konsekvenser av det
- har utvidet kunnskap om hvordan barn opplever, forstår og bruker steder, rom og nærmiljø
- har utvidet kunnskap om barns skapende utvikling i et steds – og nærmiljøperspektiv
Ferdigheter
Studenten:
- kan være en medskaper, deltaker og rollemodell i barns danningsprosesser
- kan fremme utforskning, undring og skaperglede i barns læringsprosesser
- kan sette i gang, gjennomføre og dokumentere skapende prosesser i barnehagen
- kan bruke kunst og kultur i nærmiljøet og bidra til barns ulike opplevelser og uttrykksformer, læring og identitet
Generell kompetanse
Studenten:
- har utvidet kompetanse om rollen som pedagogisk leder i barnehagen som lærende organisasjon
- har utvidet innsikt i og forståelse for hva lederrollene i barnehagen innebærer
- har kompetanse til å utføre og løse oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeid i barnehagen i et steds – og nærmiljøperspektiv
- har kompetanse om kunstpedagogiske prosesser og prosessorienterte arbeidsmåter i samspill med barn
- har utvidet kompetanse i å arbeide flerfaglig med barns hverdagsliv i barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
I dette fordypningsemnet vil studentene bli kjent med ulike innfallsvinkler til barns læring i et nærmiljøperspektiv. I tillegg til undervisning i klasserom, vil undervisningen bestå av et praktisk tverrfaglig prosjekt og undervisning i alle fag med sikte på lage en tverrfaglig sammenveving hvor fagene belyser hverandre. Dette vil gi studentene relevant kompetanse til å kunne oppfylle Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Fokus settes på nærmiljø, sted(er og rom), prosjektarbeid, barns læringsprosesser og ledelse av barns læringsprosesser.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
F-TF1: Barns nærmiljø og plassmyter | Skriftlig oppgave | Individuell |
F-TF2: Ledelse av skapende arbeid i barnehagen | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 51 | timer | 50 % | Intern og ekstern | Alle | Hjemmeeksamen starter kl. 09:00 første dag, og leveres innen kl. 12:00 tredje dag |
Praktisk eksamen | PEK1 | Gruppe, med individuell vurdering | 40 | minutter | 50 % | Intern og ekstern | Alle | I eksamen inngår 2 dager med forberedelser. Eksamen avsluttes med 20 min visning og påfølgende samtale i 20 min. pr gruppe. Studentene må signere oppmøteliste ved ankomst hver dag som er timeplanfestet til forberedelse, samt når de drar. Deltagelse på forberedelsene er en del av eksamen og en forutsetning for å delta på visning og påfølgende samtale. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- HEM1: F-TF1, OBLTS
- PEK1: F-TF2
Øvrig informasjon
Bacheloroppgaveemnet knyttet til denne fordypningen er: BDBAC4900 Bacheloroppgave - Ledelse av barns læring i et nærmiljøperspektiv.