BDKKK1010 Kunst, kultur og kreativitet
- Studiepoeng33
- Undervisningssemester2014 høst, 2015 vår, 2015 høst
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet3 semester
- Eksamenssemester2015 vår, 2015 høst
- EmneansvarligJan Ketil Torgersen
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen med å la barn møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk. Det skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet.
Kunnskapsområdet vektlegger utvikling av studentenes estetiske oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner, samt innsikt i kunstfagenes muligheter og egenverdi og deres rolle som medierende redskap i andre kunnskapsområder.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene musikk, drama, forming, norsk og pedagogikk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet består av fem overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser:
1. Møte med kunsten
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om ulike syn på kunst, kultur og kreative prosesser og innsikt i hvordan disse bidrar til barns opplevelser og uttrykksformer, læring og danning.
2. Ulike estetiske uttrykksformer
- kjenner til og kan anvende ulike redskaper, teknikker og materialer fra forskjellige håndverkstradisjoner, og kan utforske disse i samspill med barn
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og læring
- har forståelse av utviklingsarbeid og forsking som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen
3. Undring, utforskning, skaperglede og lek
- kan strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek.
- kan tilrettelegge for kunst- og kulturopplevelser som fremmer barns estetiske utvikling.
- har kunnskap om kommunikasjons- og samspillteorier, identitet og uttrykk i arbeid med estetiske fagområder.
4. Kultur og kreative prosesser
- har kunnskap om barns musikalske utvikling, utvikling i formuttrykk og dramatisk lek, med vekt på musikalitet, bilde og skulptur, fortelling og formidling.
- har kunnskap om og innsikt i barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, samiske kulturer, samt har forståelse for hvordan kultur påvirker barns ulike uttrykksformer.
- ser barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer
5. Kunstpedagogiske prosesser for og med barn
- har ferdigheter i å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kunstneriske og kunstpedagogiske prosesser med og for barn, tilpasset barns ulike forutsetninger
- har innsikt i barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforsking og uttrykk, og kjenner betydningen av og kan stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse
- kan utvise en bevisst følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer samt bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn, kjønnsperspektiver og flerkulturelle perspektiver i skapende aktiviteter og kunst- og kulturformidling i barnehagen.
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
Arbeidskrav 1: Landartprosjekt. Gruppepresentasjon på samling med notat/bilder/dokumentasjon etc. fra gruppen | Framføring/presentasjon | Gruppe |
Arbeidskrav 2: «Ekstern kunstløype», opplevelsesnotat, ut fra konsert, forestilling og utstilling | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
Arbeidskrav 3: Sangrepertoar | Praktisk arbeid | Individuell |
Arbeidskrav 4: Fortelling. Muntlig, individuelt, i gruppe | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
Arbeidskrav 5: Min bildebok. Skriftlig analyse og muntlig formidling av bildebok. 2 studenter sammen | Skriftlig oppgave | Gruppe |
Arbeidskrav 6: Min bildebok, produksjon av bildebok med refleksjonsskriv. Inngår i mappeeksamen | Skriftlig oppgave | Individuell |
Arbeidskrav 7: Min bildebok, analyse av barnetegning fra praksis. Presentasjon i gruppe | Framføring/presentasjon | Individuell |
Arbeidskrav 8: Musikksamling under praksis med refleksjonsnotat | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
Arbeidskrav 9: Kunstnerisk møte med de yngste, praktisk gjennomføring med skriftlig notat | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
Arbeidskrav 10: «Rommet som den tredje pedagogen». Presentasjon i gruppe | Framføring/presentasjon | Individuell |
Arbeidskrav 11: «Teateropplevelse» med notat | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Individuell | 54 | timer | 60 % | Intern | Alle | Vår 2015 | |
Praktisk eksamen | Gruppe | 30 | minutter | 26 % | Intern og ekstern | Høst 2015 | ||
Mappeeksamen | Individuell | 1 | semester | 14 % | Intern og ekstern | Høst 2015 |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |