BDKKK2010 Kunst, kultur og kreativitet 2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2017 høst
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2017 høst
- EmneansvarligJan Ketil Torgersen
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen med å la barn møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk. Det skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet.
Kunnskapsområdet vektlegger utvikling av studentenes estetiske oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner, samt innsikt i kunstfagenes muligheter og egenverdi og deres rolle som medierende redskap i andre kunnskapsområder.
Kunnskapsområdet er delt i to emner, Kunst, kultur og kreativitet 1, forkortet til KKK1 (BDKKK1011) og Kunst, kultur og kreativitet 2, forkortet til KKK2 (BDKKK 2010). KKK1 avsluttes etter 1.studieår med skriftlig eksamen, mens KKK 2 foregår i 3. semester (2.studieår). KKK 2 er en videreføring av kunnskap og ferdigheter fra KKK1, og er i stor grad praktisk rettet mot kunstfaglig arbeid med barn.
Kunst, kultur og kreativitet 2 bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene musikk, drama, kunst og håndverk og norsk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet består av to overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser:
Tema 1. Kultur og kreative prosesser
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og innsikt i barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, samiske kulturer, samt har forståelse for hvordan kultur påvirker barns ulike uttrykksformer.
- Har kunnskap om barnelitteratur, især bildeboka, og barnehagens rolle i å skape leseopplevelser og leseglede
- har kunnskap om barns møter med digital teknologi
2. Kunstpedagogiske prosesser for og med barn
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har ferdigheter i å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kunstneriske og kunstpedagogiske prosesser med og for barn, tilpasset barns ulike forutsetninger
- kunnskap om ogog med
- har innsikt i barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforsking og uttrykk, og kjenner betydningen av og kan stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse
- kan ta hensyn til og vise innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer
- kan bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn i arbeid med skapende aktiviteter og kunst-, kultur- og litteraturformidling i barnehagen
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Bakke, K., Jensen, C. & Sæbø, A.B. (red.) (2011). Kunst, kultur og kreativitet. Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 3. (25 s.)
Birkeland, T. & Mjør, I. (2012). Barnelitteratur – sjangrar og teksttypar. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2-6 og kap. 9-10. (107 s.)
Fønnebø, B. (2014). Kunstneriske bevegelser i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm akademisk. (285 s.)
Guss, F. (2014). Barnekulturens iscenesettelser. Oslo: Cappelen Damm. Kap.: 7-9 (42 s.)
Hammer, A. & Strømsøe, G. (red.) (2015). Drama og skapende prosesser i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap.: 5,6,8,9 (73 s.)
Haabesland, A. Å. & Vavik, R. (2000). Kunst og håndverk – hva og hvorfor. Bergen: Fagbokforlaget. s.128-182. (54 s.)
Helander, K. (2005). Att öppna nya världer. En handledning om att gå på teater med barn i förskolaoch skola. Riksteatern. (22 s.) Lastes ned fra http://skolscenen.riksteatern.se/files/2011/09/Attoppnanyavarldar.pdf
Hovik, L. (2011). Grenser og terskler i teater for de minste. Kap. 6. I T. Sverdrup, A. Myrstad & M.S.
Liset. (red.) Møter i bevegelse. Å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. s.
119-139. (20 s.) Lastes ned fra: http://capellamedia.ipapercms.dk/Fagbokforlaget/FagbokforlagetA/2011/Mteribevegelse/
Jæger, H., Torgersen, J.K. (red.) (2016). Barnekultur. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 og 9 (120 s.)
Kibsgaard, S. (red.) (2008). GLSM i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Følgende kapitler:
Angelo, E. & Semundseth, M., Språk + Musikk = Sprusikk. Kap. 8. (12 s.)
Sæther, M., Musikk og grunnleggende læring i et stimulerende miljø i barnehagen. Kap. 9. (16 s.)
Sæther, M. & Angelo E. (2012). (2. utg.). Barnet og musikken. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 7 (18 s.)
Krogstad, A., Hansen, G.K., Høyland, K. & Moser, T. (red.), (2012). Rom for barnehage. Flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø. Bergen: Fagbokforlaget. Følgende kapitler:
Høyland, K. & Hansen, G.K., De fysiske omgivelsenes betydning for barnehagens kvalitet. Kap. 1. (23 s.)
Hansson, H. Kunstneriske forstyrrelser med romlige og materielle for- og etterspill. Kap. 8. (32 s.)
Nordtømme S.(2012) Muligheter i mellomrom. kap.11 (16 s.)
Seland, M. (2012) Barnehagens rom sett i lys av diskurser om livslang læring. Kap. 6 (14 s.)
Thorbergsen, E. (2012) Lekemateriell og barns lek. Kap.12. (18 s.)
Krogstad, A. (2014). Litteratur i barnehagen – formidling, dialog, danning. Kap. 26. I V. Glaser, I. Størksen & M.B. Drugli (red). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. Bergen: Fagbokforlaget, s. 454-465. (11 s.)
Lindqvist, G. /1997). Lekens muligheter. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Kap: 7-10 (66 s.)
Solstad. T. (2012). Les mer! Utvikling av lesekompetanse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. ss. 93-134.
Sæther, M. & Angelo E. (2012). (2. utg.). Barnet og musikken. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 6-7. (58 s.)
Åberg A. Og Taguchi H.L. (2008) Lyttende pedagogikk-etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Kap.3: Å forandre det pedagogiske læringsmiljøet. (8 s.). Oslo: Universitetsforlaget
I tillegg for faget musikk:
Noter og aktuelle artikler i tillegg til oppgitte kilder. (Ca. 50 s.)
I tillegg for faget norsk; et utvalg barnebøker:
Fem bildebøker:
Maurice Sendak (1971). Til Huttetuenes land. Oslo: Cappelen
Liv Marie Austrem og Akin Düzakin (1995). Tvillingbror. Oslo: Det Norske Samlaget
Gro Dahle og Svein Nyhus (2002). Snill. Oslo: Cappelen
Stina Wirsén (2007). Hvem blør? Oslo: Gyldendal Norsk Forlag (eller annen bok fra serien)
Lisa Aisato (2010). Odd er et egg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag
En prosabok:
Maria Parr (2012). Tonje Glimmerdal. Oslo: Det Norske Samlaget
Utvalg eventyr:
Asbjørnsen, P.C. og Moe, J. (1995). For barn, Asbjørnsen og Moe; eventyr i utvalg ved Jo Tenfjord. Oslo: De norske Bokklubbene. - «Hanen og høna i nøtteskogen», «Gjertrudsfuglen», «De tre mostrene», «Lurvehette», «Smørbukk».
Utvalg lyrikk:
Kompendium deles ut
Kompendium BDKKK2010 Kunst, kultur og kreativitet 2
Hagen, T. L., Sæther, M. Kreativ ute. I Hagen, T. L., Sæther, M. (red) (2014). Kreativ ute. Bergen: Fagbokforlaget. (14 s.)
Sverdrup, T. & Myrstad, A. (2011). Improvisasjon som innstilling i arbeidet med de yngste barna. I T. Sverdrup, A. Myrstad & M.S. Liset (red.), Møter i bevegelse. Å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 7. s. 143-158. (16 s.)
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
K2-NO1: "Bildebok, analyse og formidling". Skriftlig analyse og muntlig formidling av bildebok, arbeidet gjøres i grupper. | Framføring/presentasjon | Gruppe |
K2-TF1: "Drama og musikk med de yngste: Improvisasjon, rytme og lek." Praktisk arbeid i gruppe. | Praktisk arbeid | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 2 | mappebidrag | 40 % | Intern og ekstern | 2 kunst- og håndverksarbeider med refleksjonsskriv | |
Praktisk eksamen | PEK1 | Gruppe, med individuell vurdering | 3 | dager | 60 % | Intern og ekstern | Eksamen går over tre dager, hvorav to dagers obligatorisk forberedelse med veiledning og en dag fremføring. Framføring for og med barnegruppe, refleksjonssamtale med sensor i etterkant. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MAP1: K2-NO1, OBLTS
- PEK1: K2-TF1
Praktisk gruppeeksamen PEK1 i BDKKK2010 kan erstattes av bestått praktisk gruppeeksamen i BDKKK1010, og mappeeksamen MAP1 i BDKKK2010 kan erstattes av bestått mappeeksamen i BDKKK1010.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
Øvrig informasjon
BDKKK1012 (15 sp) sammen med BDKKK2010 (15 sp) erstatter emnet BDKKK1010 (33 sp), som utgår fra studiemodellen for Barnehagelærerutdanning, deltid for kull seinere enn 2014.