BDLSU3050 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2016 høst, 2017 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2017 vår
- EmneansvarligMarit Holm Hopperstad
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet tematiserer pedagogisk ledelse i barnehagen, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i et mangfoldig barnehagemiljø samt samarbeid med foresatte og eksterne instanser.
Kunnskapsområdet belyser endring og utvikling som skjer organisatorisk og individuelt knyttet til pedagogisk arbeid i barnehagen. Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk og samfunnsfag.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid består av tre overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
1: Ledelse i barnehagen som samfunnsinstitusjon
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og ferdighet i ledelse i en barnehage i endring og utvikling
- har kunnskap om og kan aktivt reflektere over barnehagelærerprofesjonen i et samfunnsperspektiv
- har kunnskap om offentlig styring av barnehagesektoren
- har kunnskap om, kan legge til rette for, og delta i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
2: Barnehagen som lærende organisasjon i møte med nye krav og utfordringer
- har kunnskap om og forståelse for barnehagen som lærende organisasjon
- har kunnskap om og forståelse for ulike lederfunksjoner i barnehagen
- har kunnskap om og innsikt i betydningen av makt og medvirkning i demokratiske prosesser i barnehagen
- har innsikt i og kan vurdere bruk av metoder og verktøy i vurderings-, utviklings-, og dokumentasjonsarbeid
3: Ledelse og samarbeid i pedagogiske utviklingsprosesser
- har kunnskap om og forståelse for utviklings- og endringsprosesser i barnehagen
- har kunnskap om strukturelle og kulturelle forhold som legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
- har kunnskap om og kan lede didaktiske prosesser i barnehagen som læringsarena
- har ferdigheter i pedagogisk ledelse, og kan reflektere over sin egen evne til å veilede og lede grupper av barn og personale og til å samarbeide med foreldre
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
L-TF1: Pedagogisk ledelse av barnehagen som lærende organisasjon | Skriftlig oppgave | Individuell |
L-TF2: Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern | Ingen | Avholdes i februar/mars |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |