BDLSU3050 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2017 høst, 2018 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2018 vår
- EmneansvarligKarianne Franck
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet tematiserer pedagogisk ledelse i barnehagen, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i et mangfoldig barnehagemiljø samt samarbeid med foresatte og eksterne instanser.
Kunnskapsområdet belyser endring og utvikling som skjer organisatorisk og individuelt knyttet til pedagogisk arbeid i barnehagen. Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk og samfunnsfag.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid består av tre overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
1: Ledelse i barnehagen som samfunnsinstitusjon
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og ferdighet i ledelse i en barnehage i endring og utvikling
- har kunnskap om og kan aktivt reflektere over barnehagelærerprofesjonen og profesjonsetikken i et samfunnsperspektiv
- har kunnskap om offentlig styring av barnehagesektoren
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder vold og seksuelle overgrep, og kan initiere tverrfaglig og tverretatlig samarbeid etter gjeldende lovverk.
2: Barnehagen som lærende organisasjon i møte med nye krav og utfordringer
- har kunnskap om og forståelse for barnehagen som lærende organisasjon
- har kunnskap om og forståelse for ulike lederfunksjoner i barnehagen
- har kunnskap om og innsikt i betydningen av makt og medvirkning i demokratiske prosesser i barnehagen
- har innsikt i og kan vurdere bruk av metoder og verktøy i vurderings-, utviklings-, og dokumentasjonsarbeid
3: Ledelse og samarbeid i pedagogiske utviklingsprosesser
- har kunnskap om og forståelse for utviklings- og endringsprosesser i barnehagen
- har kunnskap om strukturelle og kulturelle forhold som legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
- har kunnskap om og kan lede didaktiske prosesser i barnehagen som læringsarena
- har ferdigheter i pedagogisk ledelse, og kan reflektere over sin egen evne til å veilede og lede grupper av barn og personale med ulik bakgrunn og forutsetninger og til å samarbeide med foreldre
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Birkeland, Å. & Carson, N. (2013). Veiledning for barnehagelærere. Oslo: Cappelen Damm. Kap. 5-7. (104 s.)
Bratterud, Å. & Emilsen, K. (2013). Dørstokkmila. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-2, 5-6. (67 s.)
Børhaug, K.H. & Moen, K.H. (2014). Politisk-administrative rammer for barnehageledelse. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5 (22 s.).
Børhaug, K.(2010). Medverknad for born i barnehagen – meir påverknad? Tidskriftet FoU i praksis, 4 (2), 9 – 23. (14 s)
Glaser, V. (2013). Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 8-11. (47 s.)
Gotvassli, K.-Å. (2013). Boka om ledelse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (310 s.)
Gotvassli, K.-Å. (2014). Barnehagen som en lærende organisasjon – teoretiske perspektiver. I S. Mørreaunet, K.-Å. Gotvassli, K.H. Moen & E. Skogen (red). Ledelse av en lærende barnehage. Bergen: Fagbokforlaget. Side 17 -35. (18 s.)
Gunnestad, A. (2014). Didaktikk for barnehagelærere. En innføring. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 6 og 7. (42 s.)
Hennum, B. A., Pettersvold, M. & Østrem, S. (red). (2015). Profesjon og kritikk. Bergen, Fagbokforlaget. Side 83 – 105 og 63 - 300. (61 s.)
Hennum, B. A. & Østrem, S. (2016). Barnehagelæreren som profesjonsutøver. Oslo: Cappelen Damm. Kap. 1, 2, 5, 6, 7. (71 s.)
Hyrve, G. & Sataøen, S.O. (2006). Samfunnsfag i førskolelærerutdanningen. (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Side 182 – 237. (50 s.)
Killén, K. (2012). Forebyggende arbeid i barnehagen. Samspill og tilknytning. Oslo: Kommuneforlaget. Kap. 4 – 7 og 9 – 10. (93 s.)
Larsen, A. & Slåtten, M. (2015). En bok om oppvekst. Samfunnsfag for førskolelærere. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 14– 15 og 20 – 22. (70 s.)
Lundestad, M. (2005). Ledelse av assistentgruppen i et relasjonelt perspektiv. I E. Skogen, (red.), Å være leder i barnehagen (2. utg.). Kap. 8 (30 s.).
Lykkeberg, R. (2012). Alle har ret. Demokrati som princip og problem. København: Gyldendal. Kap 1. (48 s.)
Reikerås, E. (2008). Temahefte om antall, rom og form. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Lastes ned fra http://www.udir.no/Upload/barnehage/Pedagogikk/Temahefter/Temahefte_om_antall_rom_og_form.pdf?epslanguage=no (59 s.)
Sunde, J. (2006). Makt- og sannhetsdiskurser i barnehagen. Barn, 24(3), 41-59 (18 s.) https://www.ntnu.no/documents/1272099285/1272489747/sunde2.pdf
Tholin, K. R. (2015). Profesjonsetikk for barnehagelærere. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1 og 3. (31 s.)
Kompendium BDLSU3050 - Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (digitalt kompendium)
Børhaug, K.H. & Moen, K.H. (2014). Politisk-administrative rammer for barnehageledelse. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5. (22 s.)
Gotvassli, K.-Å. (2014). Barnehagen som en lærende organisasjon – teoretiske perspektiver. I S. Mørreaunet, K.-Å. Gotvassli, K.H. Moen & E. Skogen (red). Ledelse av en lærende barnehage. Bergen: Fagbokforlaget. Side 17 -35. (18 s.)
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
L-TF1: Pedagogisk ledelse i barnehagen som lærende organisasjon | Skriftlig oppgave | Individuell |
L-TF2: Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern | Ingen | Avholdes i februar/mars |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |