BDNHB2030 Natur, helse og bevegelse
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2022 vår, 2022 høst
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2022 høst
- EmneansvarligHjørdis Krosshøl Bakke
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal gjøre studenten i stand til å drive med forebyggende helsearbeid, og bidra til et godt kosthold.
Studentene skal kunne legge til rette for allsidige naturopplevelser og utfordrende bevegelseslek i ulike miljø.
Kunnskapsområdet skal vektlegge verdien av å lære om og ferdes i naturen til alle årstider, Studenten skal kunne legge til rette for at barn får grunnleggende kjennskap til sammenhengene i naturen slik at de får et grunnlag for å ta vare på naturmangfoldet.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene naturfag, fysisk aktivitet og pedagogikk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse består av tre overordnede tema med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet.
Barns opplevelser og læring i natur og nærmiljø
Studenten:
- har kunnskap om naturen rundt oss og om hvordan personalet kan bidra til at barn opplever undring og glede ved å ferdes i og lære om naturen
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere turer i nærmiljøet og naturen og legge til rette for fysisk aktivitet, lek og utforsking sammen med barn
- har innsikt i sammenhengene i naturen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
Barn og rom
Studenten
- har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og seg selv gjennom kroppslig aktivitet og kan medvirke i og inspirere til barns bevegelseslek
- kan vurdere risiko i barns fysiske miljø i barnehagen og legge til rette for risikomestring
- kan skape og bruke ulike rom og miljø inne og ute, med fokus på barns medvirkning
- kan analysere og kritisk reflektere over barnehagens arbeid med natur, helse og bevegelse i forhold til barns ulike forutsetninger, ulike behov og kjønn
Helse, hygiene og kosthold i barnehagen
Studenten
- har kunnskap om barns utvikling, kropp, fysisk helse og helsefremmende arbeid i barnehagen
- kan sørge for variert kosthold og god hygiene for alle barn i barnehagen
- kan utarbeide rutiner for sikkerhet i barnehagen og utføre førstehjelp
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
N-NA1: Arbeidsbok tilknyttet feltkurs | Skriftlig oppgave | Individuell |
N-TF1: Gjennomført vinterkurs med tilhørende refleksjonsskriv | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
N-TF2: Helseprosjekt med framlegg | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Adgang til eksamen forutsetter oppnådd progresjonskrav for å starte i 3. klasse, samt at alle arbeidskrav er godkjent.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |