BDNHB2030 Natur, helse og bevegelse
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2025 vår, 2025 høst
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 høst
- EmneansvarligAnne-Lise Olsen
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del
Godkjent dato
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Emnet skal vektlegge verdien av å lære om og ferdes i naturen til alle årstider. En stor del av emnet omhandler biologisk mangfold og bærekraftig utvikling og vektlegger at studentene skal lære å kjenne igjen vanlige planter og smådyr i norsk natur, samt få kjennskap til sammenhengene i naturen.
Emnet fokuserer på barns bevegelseslek og kroppslige aktivitet. Studentene skal lære å vurdere det fysiske miljøet i og utenfor barnehagen og legge til rette for lek for alle barn.
Kosthold og helse har stor plass i emnet. Det legges vekt på at studenten skal få kunnskap om kroppens utvikling, hygiene og hva som kan bidra til god fysisk helse. Risikomestring, sikkerhet og førstehjelp er også en del av innholdet i emnet.
Emnet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene naturfag, fysisk aktivitet og pedagogikk.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om naturen rundt oss og om hvordan personalet kan bidra til at barn opplever undring og glede ved å ferdes i og lære om naturen.
- har innsikt i sammenhengene i naturen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling.
- har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og seg selv gjennom kroppslig aktivitet og kan medvirke i og inspirere til barns bevegelseslek.
- har kunnskap om barns utvikling, kropp, fysisk helse og helsefremmende arbeid i barnehagen.
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere turer i nærmiljøet og naturen og legge til rette for fysisk aktivitet, lek og utforsking sammen med barn.
- kan vurdere risiko i barns fysiske miljø i barnehagen og legge til rette for risikomestring.
- kan sørge for variert kosthold og god hygiene for alle barn i barnehagen.
- kan utarbeide rutiner for sikkerhet i barnehagen og utføre førstehjelp.
Generell kompetanse
Studenten
- kan drive med forebyggende helsearbeid, og bidra til et godt kosthold.
- kan legge til rette for allsidige naturopplevelser utforskning og utfordrende bevegelseslek i ulike miljø.
- kan legge til rette for at barn blir kjent med planter og dyr og får grunnleggende kjennskap til sammenhengene i naturen slik at de får et grunnlag for å ta bærekraftige valg og ta vare på naturmangfoldet.
- kan analysere og kritisk reflektere over barnehagens arbeid med natur, helse og bevegelse og tilpasse innholdet til barns ulike forutsetninger.
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
N-NA1: Arbeidsbok tilknyttet feltkurs | Skriftlig oppgave | Individuell |
N-TF1: Gjennomført vinterkurs med tilhørende refleksjonsskriv | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
N-TF2: Helseprosjekt med framlegg | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Adgang til eksamen forutsetter oppnådd progresjonskrav for å starte i 3. klasse, samt at alle arbeidskrav er godkjent.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |