Statusmelding

The course description for the semester you wanted is not published yet. Showing you instead the latest version available.

BDNHB2030 Natur, helse og bevegelse

    • Nynorsk navn
      Natur, helse og rørsle
    • Engelsk navn
      Nature, Health and Movement
    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemester
      2026 vår, 2026 høst
    • Studienivå
      Syklus 1: Bachelorgradsstudium
    • Studieprogram
      Barnehagelærerutdanning, deltid
    • Varighet
      2 semester
    • Eksamenssemester
      2026 høst
    • Emneansvarlig
      Anne-Lise Olsen
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav
      Oppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del

Godkjent dato

Tirsdag, januar 16, 2024

Forkunnskapskrav - emner

BDPRA100

Emneinnhold

Emnet skal vektlegge verdien av å lære om og ferdes i naturen til alle årstider. En stor del av emnet omhandler biologisk mangfold og bærekraftig utvikling og vektlegger at studentene skal lære å kjenne igjen vanlige planter og smådyr i norsk natur, samt få kjennskap til sammenhengene i naturen.

Emnet skal gjøre studenten i stand til å legge til rette for allsidige naturopplevelser og bevegelseslek for barn i ulike miljø. Studentene skal lære å benytte og vurdere det fysiske miljøet i og utenfor barnehagen og legge til rette for lek for barn med ulike forutsetninger.

Det legges vekt på at studenten skal få kunnskap om kroppen, hygiene og hva som kan bidra til god helse. Risikofylt lek, sikkerhet er også en del av innholdet i emnet.

Emnet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene naturfag med miljølære, fysisk aktivitet og helse og pedagogikk.

Læringsutbytte

 

Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om naturen rundt oss og om hvordan personalet kan bidra til at barn opplever undring og glede ved å ferdes i og lære om naturen.
  • har innsikt i sammenhengene i naturen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling.
  • har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og seg selv gjennom kroppslig aktivitet og kan medvirke i og inspirere til barns bevegelseslek.
  • har kunnskap om barns utvikling, kropp, helse, helsefremmende arbeid og rutiner for sikkerhet i barnehagen.

Ferdigheter

Studenten 

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere turer i nærmiljøet og naturen og legge til rette for fysisk aktivitet, lek og utforsking sammen med barn.
  • kan vurdere risiko i barns fysiske miljø i barnehagen og legge til rette for risikomestring.
  • kan legge til rette for god hygiene, hvile og varierte måltid i barnehagen i samsvar med nasjonale føringer.
  • kan vurdere risiko og samtidig legge til rette for barns risikovurdering og mestring i barnehagehverdagen.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan se og bruke nærmiljøet sine muligheter for naturfaglig utforsking, lek og bevegelse.
  • er medvirkende og inspirerende sammen med barn i deres bevegelseslek, naturopplevelser og utforsking.
  • kan ta hensyn til bærekraftig utvikling på ulike måter i barnehagehverdagen.
  • kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til emnet.
  • kan reflektere over og ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med natur, helse, og bevegelse.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
N-TF1: Gjennomført vinterkurs med tilhørende refleksjonsskrivDeltakelse på aktivitet/ekskursjonIndividuell
N-NA3: Bærekraftig utvikling i barnehagenSkriftlig oppgaveGruppe
N-NA4: Økologi som tema i barnehagenSkriftlig oppgaveIndividuell
N-TF2: Helseprosjekt med framleggFramføring/presentasjonGruppe
N-NA5: Artssamlinger med refleksjonsskrivPraktisk arbeid og skriftlig innleveringIndividuell
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelseOppfylt krav om tilstedeværelse i undervisningIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Deltakelse på aktivitet/ekskursjon
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:N-TF1: Gjennomført vinterkurs med tilhørende refleksjonsskriv
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:N-NA3: Bærekraftig utvikling i barnehagen
Individuell/gruppe:Gruppe
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:N-NA4: Økologi som tema i barnehagen
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring/presentasjon
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:N-TF2: Helseprosjekt med framlegg
Individuell/gruppe:Gruppe
Arbeidskravets form (hva vurderes):Praktisk arbeid og skriftlig innlevering
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:N-NA5: Artssamlinger med refleksjonsskriv
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
Skriftlig skoleeksamenSEK1Individuell6timer100 %InternIngen

Vurderinger

Vurderingsform:Skriftlig skoleeksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:6
Enhet:timer
Vekting:100 %
Merknader:
Hjelpemidler:Ingen
Kode:SEK1
Sensorordning:Intern

Karakterskala

A-F

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Adgang til eksamen forutsetter oppnådd progresjonskrav for å starte i 3. klasse, samt at alle arbeidskrav er godkjent.

 

Arbeidskrav som er ekvivalent med tidligere arbeidskrav:

N-NA3, N-NA4 og N-NA5 er ekvivalent med tidligere N-NA1.

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjonVektingsreduksjon
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet.Varierer

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjon:Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet.
Vektingsreduksjon:Varierer