BDNHB2030 Natur, helse og bevegelse
- Nynorsk navnNatur, helse og rørsle
- Engelsk navnNature, Health and Movement
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2026 vår, 2026 høst
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2026 høst
- EmneansvarligAnne-Lise Olsen
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del
Godkjent dato
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Emnet skal vektlegge verdien av å lære om og ferdes i naturen til alle årstider. En stor del av emnet omhandler biologisk mangfold og bærekraftig utvikling og vektlegger at studentene skal lære å kjenne igjen vanlige planter og smådyr i norsk natur, samt få kjennskap til sammenhengene i naturen.
Emnet skal gjøre studenten i stand til å legge til rette for allsidige naturopplevelser og bevegelseslek for barn i ulike miljø. Studentene skal lære å benytte og vurdere det fysiske miljøet i og utenfor barnehagen og legge til rette for lek for barn med ulike forutsetninger.
Det legges vekt på at studenten skal få kunnskap om kroppen, hygiene og hva som kan bidra til god helse. Risikofylt lek, sikkerhet er også en del av innholdet i emnet.
Emnet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene naturfag med miljølære, fysisk aktivitet og helse og pedagogikk.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om naturen rundt oss og om hvordan personalet kan bidra til at barn opplever undring og glede ved å ferdes i og lære om naturen.
- har innsikt i sammenhengene i naturen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling.
- har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og seg selv gjennom kroppslig aktivitet og kan medvirke i og inspirere til barns bevegelseslek.
- har kunnskap om barns utvikling, kropp, helse, helsefremmende arbeid og rutiner for sikkerhet i barnehagen.
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere turer i nærmiljøet og naturen og legge til rette for fysisk aktivitet, lek og utforsking sammen med barn.
- kan vurdere risiko i barns fysiske miljø i barnehagen og legge til rette for risikomestring.
- kan legge til rette for god hygiene, hvile og varierte måltid i barnehagen i samsvar med nasjonale føringer.
- kan vurdere risiko og samtidig legge til rette for barns risikovurdering og mestring i barnehagehverdagen.
Generell kompetanse
Studenten
- kan se og bruke nærmiljøet sine muligheter for naturfaglig utforsking, lek og bevegelse.
- er medvirkende og inspirerende sammen med barn i deres bevegelseslek, naturopplevelser og utforsking.
- kan ta hensyn til bærekraftig utvikling på ulike måter i barnehagehverdagen.
- kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til emnet.
- kan reflektere over og ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med natur, helse, og bevegelse.
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
N-TF1: Gjennomført vinterkurs med tilhørende refleksjonsskriv | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
N-NA3: Bærekraftig utvikling i barnehagen | Skriftlig oppgave | Gruppe |
N-NA4: Økologi som tema i barnehagen | Skriftlig oppgave | Individuell |
N-TF2: Helseprosjekt med framlegg | Framføring/presentasjon | Gruppe |
N-NA5: Artssamlinger med refleksjonsskriv | Praktisk arbeid og skriftlig innlevering | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Adgang til eksamen forutsetter oppnådd progresjonskrav for å starte i 3. klasse, samt at alle arbeidskrav er godkjent.
Arbeidskrav som er ekvivalent med tidligere arbeidskrav:
N-NA3, N-NA4 og N-NA5 er ekvivalent med tidligere N-NA1.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |