BDPRA400 Praksis i barnehage, 4. studieår (10 dager)
- Studiepoeng0
- Undervisningssemester2024 høst
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2024 høst
- EmneansvarligInger Bakken
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravAll undervisning i kunnskapsområdene bidrar til studentens forberedelse til praksis, så tilstedeværelse i undervisningen er en forutsetning for studentens faglige utbytte av praksis. Mangelfull tilstedeværelse i undervisningen kan gjøre det nødvendig å foreta en skjønnsmessig vurdering av om studenten kan tilbys praksisplass.
Godkjent dato
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
I fjerde studieårs praksis er fordypningen i fokus.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført barnehagepraksis i 4. studieår.
Studenten
- skal i stor grad framstå som pedagogisk leder og kan reflektere over egen profesjonsutøvelse.
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Studenten skal være aktivt deltagende i barnehagen og samarbeide med personalet i sine praksisoppgaver og den daglige virksomheten
Oppgaver i praksis:
- Ferdigstille praksiskontrakt innen de første to dager i praksis.
- Ha lederansvar for et prosjektarbeid med fokus på barns læring i et steds- og nærmiljøperspektiv.
- Planlegge, lede, dokumentere og vurdere skapende prosesser i et prosjektarbeid.
- Ha ledeansvar for minst et avdelingsmøte som avholdes i praksisperioden.
- Reflektere muntlig og skriftlig over eget grunnsyn og egen profesjonsidentitet..
Etter praksis:
- Studenten skriver en egenvurdering med utgangspunkt i læringsutbyttene (se mal under "Praksisdokumenter" på DMMHs nettsider).
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Helhetlig vurdering av praksis | PRAKSIS | Individuell | 10 | dager | 100 % | Faglærer (intern) og praksislærer (ekstern) |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Vurdering av studentens gjennomføring av oppgaver knyttet til læringsutbyttebeskrivelser; dette vurderes muntlig og skriftlig av praksislærer
Kriteriene for vurdering er:
- Vurderingskriterier for alle fire studieår:
- Studentens evne til kontakt og samspill med barn
- Studentens forberedelse til praksis (jfr. praksiskontrakt)
- Studentens møte med utfordringer
- Studentens evne til å se sammenheng mellom teori og praksis, muntlig og skriftlig
- Studentens ansvar for egen læring
- Studentens evne til selvvurdering
- Studentens evne til utprøving av egne ideer og kreativ problemløsning
- Studentens ansvarlighet i forhold til fremmøte, avtaler, arbeidsoppgaver og samarbeid
- Læringsutbytter 4. studieår
Egenvurderingen vurderes til godkjent/ikke godkjent og må være godkjent for at praksis i sin helhet kan vurderes til bestått. Den skal leveres innen 6 virkedager etter fullført praksis. Ved ikke godkjent egenvurdering gis det mulighet til å levere en gang til. Dersom den vurderes til ikke godkjent, får studenten 5 virkedager til å forbedre den. Om egenvurdering ikke er levert innen fastsatt innleveringsfrist, regnes dette som et forsøk. Studenter som har fått restpraksis grunnet gyldig fravær, vil få ny innleveringsfrist for egenvurderingen.
Karakter på gjennomført praksis settes av praksislærer, i samarbeid med barnehagens styrer og praksisveileder fra høgskolen.
Øvrig informasjon
Studenten skal gjennomføre 10 dager praksis. Evt. fravær må tas igjen på undervisningsfrie dager etter nærmere avtale med praksislærer.
Studenten er forpliktet til å sette seg inn i praksishåndboken og Retningslinjer for praksisopplæringen ved DMMH.