Statusmelding

The course description for the semester you wanted is not published yet. Showing you instead the latest version available.

BDPRA400 Praksis i barnehage, 4. studieår (10 dager)

    • Studiepoeng
      0
    • Undervisningssemester
      2024 høst
    • Studienivå
      Syklus 1: Bachelorgradsstudium
    • Studieprogram
      Barnehagelærerutdanning, deltid
    • Varighet
      1 semester
    • Eksamenssemester
      2024 høst
    • Emneansvarlig
      Inger Bakken
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav
      All undervisning i kunnskapsområdene bidrar til studentens forberedelse til praksis, så tilstedeværelse i undervisningen er en forutsetning for studentens faglige utbytte av praksis. Mangelfull tilstedeværelse i undervisningen kan gjøre det nødvendig å foreta en skjønnsmessig vurdering av om studenten kan tilbys praksisplass.

Godkjent dato

Tirsdag, januar 16, 2024

Forkunnskapskrav - emner

BDPRA100
BDPRA200
BDPRA300
BDPRA310

Emneinnhold

I fjerde studieårs praksis er fordypningen i fokus.

Læringsutbytte

Læringsutbytte etter gjennomført barnehagepraksis i 4. studieår.

Studenten

  1. skal i stor grad framstå som pedagogisk leder og kan reflektere over egen profesjonsutøvelse.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Studenten skal være aktivt deltagende i barnehagen og samarbeide med personalet i sine praksisoppgaver og den daglige virksomheten

Oppgaver i praksis: 

  • Ferdigstille praksiskontrakt innen de første to dager i praksis.
  • Ha lederansvar for et prosjektarbeid med fokus på barns læring i et steds- og nærmiljøperspektiv.
  • Planlegge, lede, dokumentere og vurdere skapende prosesser i et prosjektarbeid. 
  • Ha ledeansvar for minst et avdelingsmøte som avholdes i praksisperioden.
  • Reflektere muntlig og skriftlig over eget grunnsyn og egen profesjonsidentitet..

Etter praksis:

  • Studenten skriver en egenvurdering med utgangspunkt i læringsutbyttene (se mal under "Praksisdokumenter" på DMMHs nettsider).

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
Helhetlig vurdering av praksisPRAKSISIndividuell10dager100 %Faglærer (intern) og praksislærer (ekstern)

Vurderinger

Vurderingsform:Helhetlig vurdering av praksis
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:10
Enhet:dager
Vekting:100 %
Merknader:
Hjelpemidler:
Kode:PRAKSIS
Sensorordning:Faglærer (intern) og praksislærer (ekstern)

Karakterskala

Bestått/Ikke bestått

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Vurdering av studentens gjennomføring av oppgaver knyttet til læringsutbyttebeskrivelser; dette vurderes muntlig og skriftlig av praksislærer

Kriteriene for vurdering er:

  • Vurderingskriterier for alle fire studieår: 
  • Studentens evne til kontakt og samspill med barn
  • Studentens forberedelse til praksis (jfr. praksiskontrakt)
  • Studentens møte med utfordringer
  • Studentens evne til å se sammenheng mellom teori og praksis, muntlig og skriftlig
  • Studentens ansvar for egen læring
  • Studentens evne til selvvurdering
  • Studentens evne til utprøving av egne ideer og kreativ problemløsning
  • Studentens ansvarlighet i forhold til fremmøte, avtaler, arbeidsoppgaver og samarbeid 
  • Læringsutbytter 4. studieår

Egenvurderingen vurderes til godkjent/ikke godkjent og må være godkjent for at praksis i sin helhet kan vurderes til bestått. Den skal leveres innen 6 virkedager etter fullført praksis. Ved ikke godkjent egenvurdering gis det mulighet til å levere en gang til. Dersom den vurderes til ikke godkjent, får studenten 5 virkedager til å forbedre den. Om egenvurdering ikke er levert innen fastsatt innleveringsfrist, regnes dette som et forsøk. Studenter som har fått restpraksis grunnet gyldig fravær, vil få ny innleveringsfrist for egenvurderingen.

Karakter på gjennomført praksis settes av praksislærer, i samarbeid med barnehagens styrer og praksisveileder fra høgskolen.

Øvrig informasjon

Studenten skal gjennomføre 10 dager praksis. Evt. fravær må tas igjen på undervisningsfrie dager etter nærmere avtale med praksislærer.

Studenten er forpliktet til å sette seg inn i praksishåndboken og Retningslinjer for praksisopplæringen ved DMMH.