BDSRL2020 Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2022 høst, 2023 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2023 vår
- EmneansvarligSølvi Ann Fætten
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Emnet Samfunn, religion, livssyn og etikk sikter mot å gi studentene innsikt i hva barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag innebærer i et flerkulturelt samfunn. Studentene vil veiledes i å reflektere etikkfaglig og handle i tråd med barnehagens verdigrunnlag overfor både barn, foreldre og andre ansatte i barnehagen, og med tanke på utvikling av egen identitet som barnehagelærer.
Emnet skal gi innsikt i barnehagens funksjon som demokratisk og kulturell arena i et dynamisk samfunn preget av mangfold, med bevissthet om at kultur utvikler seg i spennet mellom tradisjon og fornyelse. Det legges vekt på barns identitetsdanning og den kunnskap man må ha for å kunne møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn på en god profesjonsfaglig måte. Fokus på bærekraft vil inngå i flere undervisningstema.
Emnet skal gi forståelse for og erfaringer med pedagogisk ledelse og ledelse av ansatte i barnehagen. Emnet gir innsikt i arbeidet med å støtte barn med ulike forutsetninger, i samarbeid med foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen..
Emnet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, religion, livssyn og etikk (RLE) og samfunnsfag.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet:
Studenten
- har kunnskap om og kan forholde seg reflektert til barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag, og lover, forskrfter og internasjonale konvensjoner som regulerer arbeidet i barnehagen
- har kunnskap om kulturelt mangfold i det norske samfunnet, herunder det samiske urfolkets og de nasjonale minoriteters kultur og rettigheter
- kan legge til rette for mangfold mangfold, inkludering og barns medvirkning
- har etisk dømmekraft knyttet til barns digitale hverdag
- har barnehagerelevant kunnskap om kristen tro og kulturarv, andre sentrale religioner og sekulære livssyn
- kjenner til sentrale høytider og merkedager og kan legge til rette for markering av disse i barnehage
- kan formidle fortellinger og tradisjoner fra ulike kulturer og religioner
- har kunnskap om demokrati og ledelse, og om hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena, med fokus på barns medvirkning
- har kunnskap om og begynnende ferdigheter i å lede og veilede pedagogiske prosesser, og å samarbeide med foresatte i barnehagen
- har grunnleggende kunnskap om etikk, og kan møte etiske utfordringer i barnehagens hverdagsliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål, egne verdier og holdninger og begrunne sine handlingsvalg
- har kunnskap om betydningen av barnehagens nærmiljø, og kan arbeide reflektert med barnas og barnehagens forhold til nærmiljø og samfunn
- har kunnskap om velferdsstatens framvekst, og om oppvekstsvilkår og ulike sosialiseringsarenaer for barn i den moderne velferdsstaten
- har kunnskap om hvordan man kan arbeide med kjønnsperspektiver, likestilling og likeverd blant barn og voksne i barnehagen
- har kunnskap om barns rettigheter og hvordan barnehagen kan støtte barn med ulike forutsetninger og behov, blant annet i samarbeid med foresatte og eksterne hjelpeinstanser
- har kjennskap til samfunnsvitenskapelig metode, kunnskapssyn og kildekritikk
- kan reflektere kritisk over egen praksis i lys av sitt pedagogiske grunnsyn
- har forståelse for sammenheng mellom FN's bærekraftsmål, nærmiljø, etikk og globale utfordringer
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
R-PD1: Barn med særskilte behov Videreutvikles til mappeeksamen 3 | Skriftlig oppgave | Individuell |
R-RL1: Religion, danning og etikk Videreutvikles til mappeeksamen 1 | Skriftlig oppgave | Individuell |
R-SF1: Demokrati og medvirkning Videreutvikles til mappeeksamen 2 | Skriftlig oppgave | Individuell |
R-TF1: Kultur og mangfold. Muntlig presentasjon av prosjektarbeid i gruppe. | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 2000 | ord | 35 % | Intern | Alle | Mappe 1 - RLE |
Mappeeksamen | MAP2 | Individuell | 2000 | ord | 40 % | Intern | Alle | Mappe 2 - Samfunnsfag |
Mappeeksamen | MAP3 | Individuell | 1500 | ord | 25 % | Intern | Alle | Mappe 3 - Pedagogikk |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MAP1: R-RL1, R-TF1
- MAP2: R-SF1, OBLTS
- MAP3: R-PD1
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |