BDSTM3040 Språk, tekst og matematikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2016 høst, 2017 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2017 vår
- EmneansvarligBeate Nergård
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Innenfor dette kunnskapsområdet skal studentene tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til emner innenfor språk, tekst og matematikk. De skal blant annet lære om barns språklige og matematiske utvikling, om barnehagen som en arena for både lek og læring og om overgangen fra barnehage til skole.
I kunnskapsområdet drøftes faglig-pedagogiske problemstillinger om begrepene omsorg, lek og læring, samt diskusjoner knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen.
I tillegg skal det arbeides med å utvikle studentens kunnskap om barns matematiske forståelse og det å kunne legge til rette for språk- og matematikkglede i barnehagen. Også temaer som barns muntlige språkutvikling, barns tilegnelse av tekst- og skriftspråklige kompetanse og overgangen fra barnehage til skole er sentrale innenfor dette kunnskapsområdet.
Studentene skal også ha tilegnet seg ferdigheter vedrørende organisering og ledelse av både barn og voksne i leke- og læringssituasjoner i ulike miljøer.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, matematikk og norsk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av tre overordnede tema med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barns språklige og matematiske utvikling
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet Studenten:
- har innsikt i hvordan barn utvikler en helhetlig og fleksibel matematisk forståelse
- kan analysere barns muntlige språk
- kan analysere barns multimodale tekster
- kan synliggjøre og anvende barns muntlige og skriftlige språk i lek og annet samvær med barn
- kan anerkjenne og legge til rette for flerspråklighet i barnehagen
Tema 2: Barnehagen som leke- og læringsarena
- har kunnskap om og kan drøfte faglig-pedagogiske problemstillinger knyttet til samtidens debatter om barnehagens rolle i utdanningssystemet
- har forståelse for og kunnskap om læring og danning i barnehagen
- har kunnskap om og ferdigheter knyttet til observasjon, planlegging, ledelse og vurdering av ulike leke- og læringsaktiviteter med vekt på språk, tekst og matematikk
- kan skape et godt språk- og læringsmiljø innenfor norsk og matematikk for alle barn i barnehagen hvor utforskning, oppdagerglede og nysgjerrighet får en naturlig plass
- har innsikt i barnehagematematikk i barnehagen
- kan videreutvikle matematikkgleden som oppstår i lek, hverdagssituasjoner og tilrettelagte aktiviteter
- kan formidle og analysere poetiske tekster
- har kunnskap om og kan drøfte ulike forståelser knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen
Tema 3: Overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om og kan reflektere over barnehagens pedagogiske arbeid med de eldste barnehagebarna i tilknytning til skolestart
- har kjennskap til og kan reflektere over skolens pedagogiske arbeid på 1.trinnet knyttet til fagene norsk og matematikk
- har kunnskap om hvordan skolen møter barn ut fra barns forutsetninger og behov
- har kunnskap om skolens styringsdokumenter
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
S-PD1: Barnehagens bruk av kartleggingsverktøy, muntlig presentasjon i gruppe | Framføring/presentasjon | Individuell |
S-MA1: Matematikkens plass i barnehagen | Skriftlig oppgave | Gruppe |
S-MA2: Den matematiske samtalen | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
S-NO1: Analyse av barns språk og meg selv som samtalepartner | Skriftlig oppgave | Individuell |
S-NO2: Barneprodusert tekst | Framføring/presentasjon | Individuell |
S-NO3: Poetiske tekster | Framføring/presentasjon | Individuell |
S-NO4: Invitasjon til temakveld om språk og matematikk i barnehagen, på sidemål | Skriftlig oppgave | Gruppe |
S-TF1: Overgangen barnehage/skole. Tverrfaglig gruppeoppgave fra praksis i grunnskolens 1. trinn, med skriftlig rapport | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK3 | Individuell | 5 | timer | 60 % | Intern | Ingen | |
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 20 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Dokumentasjon fra ped. utv.arbeid i praksis | Tar utgangspunkt fra ped. utv.arb. i praksis |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MUN: OBLTS
- SEK3: øvrige arbeidskrav
Merknad angående muntlig eksamen: Det kan gis en alternativ oppgave til muntlig eksamen hvis studenten av gyldig grunn ikke gjennomfører praksis og tverrfaglig prosjekt knyttet til dette kunnskapsområdet.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |