BDSTM3040 Språk, tekst og matematikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2017 høst, 2018 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2018 vår
- EmneansvarligMarit Semundseth
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Innenfor dette kunnskapsområdet skal studentene tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til emner innenfor språk, tekst og matematikk. De skal blant annet lære om barns språklige og matematiske utvikling, om barnehagen som en arena for både lek og læring og om overgangen fra barnehage til skole.
I kunnskapsområdet drøftes faglig-pedagogiske problemstillinger om begrepene omsorg, lek og læring, samt diskusjoner knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen.
I tillegg skal det arbeides med å utvikle studentens kunnskap om barns matematiske forståelse og det å kunne legge til rette for språk- og matematikkglede i barnehagen. Også temaer som barns muntlige språkutvikling, barns tilegnelse av tekst- og skriftspråklige kompetanse og overgangen fra barnehage til skole er sentrale innenfor dette kunnskapsområdet.
Studentene skal også ha tilegnet seg ferdigheter vedrørende organisering og ledelse av både barn og voksne i leke- og læringssituasjoner i ulike miljøer.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, matematikk og norsk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av tre overordnede tema med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barns språklige og matematiske utvikling
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet Studenten:
- har innsikt i hvordan barn utvikler en helhetlig og fleksibel matematisk forståelse
- kan analysere barns muntlige språk
- kan analysere barns multimodale tekster
- kan synliggjøre og anvende barns muntlige og skriftlige språk i lek og annet samvær med barn
- har kunnskap om barns utvikling av norsk som andrespråk
- kan anerkjenne og legge til rette for flerspråklighet i barnehagen
Tema 2: Barnehagen som leke- og læringsarena
- har kunnskap om og kan drøfte faglig-pedagogiske problemstillinger knyttet til samtidens debatter om barnehagens rolle i utdanningssystemet
- har forståelse for og kunnskap om læring og danning i barnehagen
- har kunnskap om og ferdigheter knyttet til observasjon, planlegging, ledelse og vurdering av ulike leke- og læringsaktiviteter med vekt på språk, tekst og matematikk
- kan skape et godt språk- og læringsmiljø innenfor norsk og matematikk for alle barn i barnehagen hvor utforskning, oppdagerglede og nysgjerrighet får en naturlig plass
- har innsikt i barnehagematematikk i barnehagen
- kan videreutvikle matematikkgleden som oppstår i lek, hverdagssituasjoner og tilrettelagte aktiviteter
- kan formidle og analysere poetiske tekster
- har kunnskap om og kan drøfte ulike forståelser knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen
Tema 3: Overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om og kan reflektere over barnehagens pedagogiske arbeid med de eldste barnehagebarna i tilknytning til skolestart
- har kjennskap til og kan reflektere over skolens pedagogiske arbeid på 1.trinn
- har kunnskap om hvordan skolen møter barn ut fra barns forutsetninger og behov
- har kunnskap om skolens styringsdokumenter
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Alfheim, I. & Fodstad, C. D. (2014). Skal vi leke en bok? Om språkstimulering gjennom bildebøker. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 5-12. (115 s.)
Broström, S. (2011). Børnehavens formål – et kritisk blik. I V. Glaser, K. H. Moen, S. Mørreaunet, & F. Søbstad (red.), Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (s. 37-48). Oslo: Universitetsforlaget. (12 s).
Devold, E.H. (2010). En, to – støvel og sko. Matematikk og de minste barna i barnehagen. Oslo: Aschehoug. (80 s)
Fodstad, C. D. (2015). Poetiske tekster – døråpnere til et nytt språk? I S. Kibsgaard og M. Kanstad (red.), Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv (s. 97-116). Bergen: Fagbokforlaget. (14 s.)
Fosse, T. (red.) (2012). Rom for matematikk – i barnehagen. Bergen: Caspar Forlag. (137 s.)
Gjems, L. (2010). Kartlegging av barns språk. Godt for kva- godt for kven? Nordisk barnehageforskning, 3(3), 175- 182. ( 6 s.)
Grieg, C. (2011). Skapende barnehage. Matematikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (90.s.)
Høigård, A. (2013). Barns språkutvikling. Muntlig og skriftlig. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3-11. (228 s.)
Husby, O. & Kibsgaard, S. (2009). Norsk som andrespråk. Barnehage og barnetrinn. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-4. (73 s.)
Jansen, K.E. (2013). På sporet av medvirkning og læring. De yngste barna og spenningsfeltet mellom det planlagte og spontane. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 2-6. (110 s.)
Kjær, A. (2016). Prosjektarbeid i barnehagen. Frå fascinasjon til fordypelse. (s. 15-123).Oslo: Cappelen Akademisk. (106 s.)
Kulset, N. B. (2015). Sang som sosialt handlingsberedskap for andrespråkslærlinger i barnehagen. I S. Kibsgaard og M. Kanstad (red.), Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv (s. 79-96). Bergen: Fagbokforlaget. (17 s.)
Lyngseth, E. J. (2008). Språkobservasjoner og språkaktiviteter i barnehagen. I S. Kibsgaard (red.), LSM i barnehagen (s. 74-84). Oslo: Universitetsforlaget. (10 s.)
Moser, T. & Hogsnæs, H. D. (2014). Forståelser av gode overganger og opplevelse av sammenheng mellom barnehage, skole og skolefritidsordning. Nordisk barnehageforskning, 7(6),1-24. (20 s.) Lastes ned fra: https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/625
Olsen, T. M. (2015). Utelek som språklæringsarena. I S. Kibsgaard og M. Kanstad (red.), Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv, (s. 63-77). Bergen: Fagbokforlaget. (14 s.)
Reikerås, E. & Fauskanger, J. (2008). Ti er ikke ti, men fem. I S. Kibsgaard (red.), GLSM i barnehagen (s. 128-143). Oslo: Universitetsforlaget. (16 s.)
Sando, S. (2004/2017). Alan Bishops seks fundamentale matematikkaktiviteter. Trondheim: DMMH. Utdelt materiale. (13 s.)
Semundseth, M. (2008). God Læring i et Språkstimulerende Miljø. I S. Kibsgaard (red.), GLSM i barnehagen (s. 176-186). Oslo: Universitetsforlaget. (11 s.)
Semundseth, M. & Hopperstad, M. H. (red.) (2013). Barn lager tekster. Om barns tidlige tekstproduksjon og de voksnes betydning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (158 s)
Thiel, O. & Nakken, A.N. (2014). Matematikkens kjerne. Bergen: Fagbokforlaget. (303 s.)
Valle, A.M. (2008) Hjelp! – vi blir kalehudret! I S. Kibsgaard (red.), GLSM i barnehagen (s. 36-45). Oslo: Universitetsforlaget. (10 s.)
Offentlige dokumenter
LK06. Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Læreplan i norsk. Lastes ned fra: https://www.udir.no/kl06/NOR1-05
Følgende deler:
- Formål
- Grunnleggende ferdigheter
- Hovedområder
- Kompetansemål etter 2. årstrinn
LK06. Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Læreplan i matematikk fellesfag. Lastes ned fra: https://www.udir.no/kl06/MAT1-04.
Følgende deler:
- Føremål
- Grunnleggjande ferdigheiter
- Hovudområde
- Kompetansemål etter 2. årsstege
Kunnskapsdepartementet (2008). Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole. Veileder. Lastes ned fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan/samarbeid/samarbeid-mellom-barnehagen-og-grunnskolen/fra-eldst-til-yngst-barnehage-og-skole/
Kompendium BDSTM3040
Aukland, S. (2013). Overgangen barnehage – skole. I Ø. Kvello (red.) Barnas barnehage 1. Målsettinger, føringer og rammer for barnehagen (s. 296-323). Oslo: Gyldendal Akademisk. (27 s.)
Lyngseth, E. J. (2014). Forebyggende muligheter i barnehagen gjennom kartlegging og tidlig innsats. I V. Glaser, M. B. Drugli, & I. Størksen (red.) Utvikling, lek og læring i barnehagen - forskning og praksis (s. 307-323). Bergen: Fagbokforlaget. (24 s.)
Semundseth, M. & Hopperstad, M. H. (2010). ”Hiv og hoi”: Brevskriving til Kaptein Sabeltann – en meningsfull skrivesituasjon i klasserommet på 1.trinnet? I J. Smidt (red.) Skriving i alle fag - innsyn og utspill (s. 67-89) Trondheim: Tapir Akademisk Forlag. (22 s.).
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
S-PD1: Barnehagens bruk av kartleggingsverktøy | Framføring/presentasjon | Gruppe |
S-MA1: Matematikkens plass i barnehagen | Skriftlig oppgave | Gruppe |
S-MA2: Den matematiske samtalen | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
S-MA3 Matematikk i barnelitteratur. Individuelt skriftlig arbeidskrav sammen med gruppevis presentasjon. | Framføring/presentasjon | Annet |
S-NO1: Analyse av barns språk og meg selv som samtalepartner | Skriftlig oppgave | Individuell |
S-NO2: Barneprodusert tekst. | Framføring/presentasjon | Individuell |
S-NO3: Poetiske tekster. | Framføring/presentasjon | Individuell |
S-NO4: Invitasjon til temakveld om språk og matematikk i barnehagen, på sidemål | Skriftlig oppgave | Gruppe |
S-TF1: Overgangen barnehage/skole. Muntlig presentasjon av gruppeoppgave fra praksis i grunnskolens 1.trinn. Utgjør grunnlag for godkjenning av praksisperioden. | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK3 | Individuell | 5 | timer | 60 % | Intern | Ingen | |
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 20 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Notat fra eget pedagogisk utviklingsarbeid i 3.års praksis | Presentasjon av eget ped. utv.arb. i praksis, med påfølgende høring av fagstoff i emnet STM. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MUN1: OBLTS
- SEK3: øvrige arbeidskrav
Merknad angående muntlig eksamen: Det kan gis en alternativ oppgave til muntlig eksamen hvis studenten av gyldig grunn ikke gjennomfører praksis og tverrfaglig prosjekt knyttet til dette kunnskapsområdet.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |