BDSTM3040 Språk, tekst og matematikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2023 høst, 2024 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2024 vår
- EmneansvarligGunn Anita Søraunet
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Emnet STM er forankret i sosiokulturelle læringsteorier. Studenten skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i temaer knyttet til språk, tekst og matematikk i en lek- og læringskontekst. Sentrale temaer i STM er barns språklige og matematiske utvikling, det å skape og tilrettelegge for mangfoldige og varierte språk- og matematikkmiljø i barnehagen samt overgangen fra barnehage til skole.
Innenfor disse områdene skal studenten utvikle kunnskap om barns muntlige språk og multimodale tekstkompetanse, språk- og talevansker hos barn og norsk som andrespråk. Studenten skal også tilegne seg kunnskap om barns rom- og tallforståelse, matematiske tekning samt ferdigeter i å legge til rette for språk- og matematikkglede i barnehagen for alle barn. I tillegg vektlegges evnen til å være en god samtalepartner med barn og reflektere over dette. I STM drøftes videre sentrale faglig-pedagogiske problemstillinger knyttet til begrepene omsorg, lek og læring, samt diskusjoner om kartlegging og vurdering av barn i barnehagen. Studenten skal også ha tilegnet seg ferdigheter vedrørende organisering og ledelse av både barn og voksne i lek- og læringssituasjoner i ulike miljøer i barnehagen.
Emnet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene norsk, matematikk og pedagogikk.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
KUNNSKAPER
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om hvordan barn utvikler en helhetlig og fleksibel matematisk forståelse
- har grunnleggende kunnskap om barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling
- har grunnleggende kunnskap om barns tekstproduksjon i barnehagen
- har grunnleggende kunnskap om barns utvikling av norsk som andrespråk
- har grunnleggende kunnskap om matematikkdidaktikk i barnehagen
- har kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn på et grunnleggende nivå
- har grunnleggende kunnskap om læring og danning i barnehagen
- har grunnleggende kunnskap om hvordan man kan legge til rette for overgangen fra barnehage til skole knyttet til norsk og matematikk samt grunnskolens læreplaner i disse fagene
- har grunnleggende kunnskap om ulike forståelser knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen
- har kunnskap om hvordan man kan gjennomføre pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen på et grunnleggende nivå
FERDIGHETER
Studenten:
- kan observere barns muntlige og skriftlige språk og matematiske aktivitetet i lek og i andre situasjoner
- kan analysere dialogsamspill og barns muntlige språk
- kan legge til rette for og analysere barns multimodale tekster
- kan delta i og engasjere barn til utforskende samtaler om matematikk
- kan bruke matematikk som et verktøy for systematisk utforskning og tenkning
- er en bevisst språklig rollemodell i samtale med barn på en måte som fremmer barns aktive deltakelse og danning
- kan skape et mangfoldig og variert språk- og matematikkmiljø for alle barn
- kan reflektere faglig over barnehagens og skolens pedagogiske og didaktiske arbeid med norsk og matematikk
- kan drøfte ulike forståelser knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen
- kan gjennomføre pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan skape et godt språk- og læringsmiljø i fagene i emnet for alle barn i barnehagen hvor utforskning, oppdagerglede og nysgjerrighet får en naturlig plass
- kan observere, planlegge, lede og vurdere ulike lek- og læringsaktiviterer med vekt på språk, tekst og matematikk
- har kunnskap om læring og danning i barnehagen
- kan delta aktivt og kritisk i samtidens diskusjoner om språk- og matematikkmiljø
- kunnskap om og kan reflektere over barnehagens pedagogiske arbeid med de eldste barnehagebarna i tilknytning til skolestart
- har kjennskap til og kan reflektere faglig over skolens pedagogiske arbeid på 1. trinn
Pensumliste
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
| Kode og beskrivende navn på arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
|---|---|---|
| S-PD1: Barnehagens bruk av kartleggingsverktøy | Framføring/presentasjon | Gruppe |
| S-MA1: Matematikkens plass i barnehagen | Skriftlig oppgave | Gruppe |
| S-MA2: Den matematiske samtalen | Skriftlig oppgave | Individuell |
| S-MA3 Matematikk i barnelitteratur. Individuelt skriftlig arbeidskrav med gruppevis presentasjon. | Framføring/presentasjon | Annet |
| S-NO1: Analyse av barns muntlige språk | Skriftlig oppgave | Individuell |
| S-NO2: Teksthendelser og barns multimodale kompetanse | Framføring/presentasjon | Individuell |
| S-NO3: Norsk som andrespråk | Framføring/presentasjon | Individuell |
| S-TF1: Overgangen barnehage/skole. Muntlig presentasjon av tverrfaglig oppgave fra praksis i grunnskolens 1.trinn. Utgjør grunnlag for godkjenning av praksisperioden. | Framføring/presentasjon | Gruppe |
| OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
| Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 3 | timer | 30 % | Intern | Ingen | Norskfaglig fokus |
| Skriftlig skoleeksamen | SEK2 | Individuell | 3 | timer | 30 % | Intern | Ingen | Matematikkfaglig fokus |
| Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 20 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Skriftlig dokument fra eget pedagogisk utviklingsarbeid i 3.års praksis | Muntlig eksamen innledes med en presentasjon av studentens tre-ukers endrings- og utviklingsarbeid fra praksis. Etter presentasjonen følger en muntlig eksaminasjon i norsk og matematikk. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjente for å få adgang til eksamen:
- MUN1: OBLTS
- SEK1: S-NO1, S-NO2, S-NO3, S-TF1
- SEK2: S-MA1, S-MA2, S-MA3, S-PD1
Merknad angående muntlig eksamen: Det kan gis en alternativ oppgave til muntlig eksamen hvis studenten av gyldig grunn ikke gjennomfører praksis og det pedagogiske utviklingsarbeidet som er knyttet til den muntlige eksamen.
| Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
|---|---|
| Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
