BDSTM3040 Språk, tekst og matematikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning, deltid
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligChristine B. Østbø Munch
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Godkjent dato
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Emnet STM er forankret i sosiokulturelle læringsteorier. Studenten skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i temaer knyttet til språk, tekst og matematikk i en lek- og læringskontekst. Sentrale temaer i STM er barns språklige og matematiske utvikling, det å skape og tilrettelegge for mangfoldige og varierte språk- og matematikkmiljø i barnehagen samt overgangen fra barnehage til skole.
Innenfor disse områdene skal studenten utvikle kunnskap om barns muntlige språk og multimodale tekstkompetanse, språk- og talevansker hos barn og norsk som andrespråk. Studenten skal også tilegne seg kunnskap om barns rom- og tallforståelse, matematiske tekning samt ferdigeter i å legge til rette for språk- og matematikkglede i barnehagen for alle barn. I tillegg vektlegges evnen til å være en god samtalepartner med barn og reflektere over dette. I STM drøftes videre sentrale faglig-pedagogiske problemstillinger knyttet til begrepene omsorg, lek og læring, samt diskusjoner om kartlegging og vurdering av barn i barnehagen. Studenten skal også ha tilegnet seg ferdigheter vedrørende organisering og ledelse av både barn og voksne i lek- og læringssituasjoner i ulike miljøer i barnehagen.
Emnet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene norsk, matematikk og pedagogikk.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
KUNNSKAPER
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om hvordan barn utvikler en helhetlig og fleksibel matematisk forståelse
- har grunnleggende kunnskap om barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling
- har grunnleggende kunnskap om barns tekstproduksjon i barnehagen
- har grunnleggende kunnskap om barns utvikling av norsk som andrespråk
- har grunnleggende kunnskap om matematikkdidaktikk i barnehagen
- har kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn på et grunnleggende nivå
- har kunnskap om læring og danning i barnehagen
- har grunnleggende kunnskap om hvordan man kan legge til rette for overgangen fra barnehage til skole knyttet til norsk og matematikk samt grunnskolens læreplaner i disse fagene
- har grunnleggende kunnskap om ulike forståelser knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen
FERDIGHETER
Studenten:
- kan observere barns muntlige og skriftlige språk og matematiske aktivitetet i lek og i andre situasjoner
- kan analysere dialogsamspill og barns muntlige språk
- kan legge til rette for og analysere barns multimodale tekster
- kan delta i og engasjere barn til utforskende samtaler om matematikk
- kan bruke matematikk som et verktøy for systematisk utforskning og tenkning
- er en bevisst språklig rollemodell i samtale med barn på en måte som fremmer barns aktive deltakelse og danning
- kan skape et mangfoldig og variert språk- og matematikkmiljø for alle barn
- kan reflektere faglig over barnehagens og skolens pedagogiske og didaktiske arbeid med norsk og matematikk
- kan drøfte ulike forståelser knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen
- innehar profesjonsfaglig digital kompetanse
GENERELL KOMPETANSE
Studenten:
- kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, tekstlige og matematiske erfaringer
- mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
S-PD1: Barnehagens bruk av kartleggingsverktøy | Framføring/presentasjon | Gruppe |
S-MA1: Matematikkens plass i barnehagen | Skriftlig oppgave | Gruppe |
S-MA2: Den matematiske samtalen | Skriftlig oppgave | Individuell |
S-NO1: Analyse av barns muntlige språk | Skriftlig oppgave | Individuell |
S-NO2: Teksthendelser og barns multimodale kompetanse | Framføring/presentasjon | Individuell |
S-TF1: Overgangen barnehage/skole. Muntlig presentasjon av tverrfaglig oppgave fra praksis i grunnskolens 1.trinn. Utgjør grunnlag for godkjenning av praksisperioden. | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK | Individuell | 6 | timer | 60 % | Intern | Ingen | Norsk og matematikkfaglig fokus |
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 20 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Skriftlig dokument fra eget pedagogisk utviklingsarbeid i 3.års praksis | Muntlig eksamen innledes med en presentasjon av studentens tre-ukers endrings- og utviklingsarbeid fra praksis. Etter presentasjonen følger en muntlig eksaminasjon i norsk og matematikk. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjente for å få adgang til eksamen:
- MUN1: OBLTS, S-PD1, S-TF1
- SEK: S-NO1, S-NO2, S-MA1, S-MA2
Merknad angående muntlig eksamen: Det kan gis en alternativ oppgave til muntlig eksamen hvis studenten av gyldig grunn ikke gjennomfører praksis og det pedagogiske utviklingsarbeidet som er knyttet til den muntlige eksamen.
Eksamen er ekvivalent med tidligere eksamen:
SEK1 og SEK2 er sammen ekvivalent med SEK
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |