BFBUL2003 Barns utvikling, lek og læring 2
- Nynorsk navnBarns utvikling, leik og læring 2
- Engelsk navnChildren's Development, Play and Learning 2
- Studiepoeng7
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligMarianne Pehrson
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent dato
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring er todelt og består av emnene BFBUL1003 og BFBUL2003. Det undervises i BFBUL1003 i første studieår, og BFBUL2003 i andre studieår. Begge emner inngår i alle våre studieprogram på heltidsutdanningen.
Emnet tar utgangspunkt i barnehagens verdigrunnlag og bidrar til den faglige innsikt som er nødvendig for å kunne arbeide pedagogisk med lek, læring, omsorg og danning i et mangfoldig samfunn. Emnet omfatter barnehagepedagogiske temaer som kan bidra til å skape et inkluderende fellesskap preget av omsorg, trygghet, anerkjennelse, medvirkning og utforskning. Det rettes særlig oppmerksomhet mot ulike perspektiver på omsorg, danning, lek og læring og sammenhenger mellom disse. Lek er en livs- og læringsform med egenverdi og har avgjørende betydning for allsidig utvikling. Syn på barn og barndom sees i lys av historiske og samtidige perspektiver, og ligger til grunn for profesjonsetiske refleksjoner. Emnet bygger på et syn på barn som selvstendige aktører med rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet. Barns rett til å påvirke og medvirke i barnehagens innhold og egne lærings- og utviklingsprosesser vektlegges.
Forskningsbasert undervisning og erfaringer i og fra praksis skal danne grunnlag for kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet. Emnet skal forberede studenten på profesjonsutøvelse som barnehagelærer, og det legges opp til kritisk refleksjon over egen rolle i samspill med barn, ansatte, foreldre, medstudenter og eventuelt andre. Emnet omfatter erfaring med planlegging, gjennomføring og vurdering av lærings- og utviklingsprosesser for barn i ulike aldre og med ulike forutsetninger.
Kunnskapsbasen i emnet bygger på lærerutdanningsfaget pedagogikk og den profesjonsrettede barnehagepedagogikken. Ulike pedagogiske tema i undervisningen behandles i lys av barnehagens formål, innhold og arbeidsformer.
BFBUL2003 vil gå mer i dybden av flere tema studentene blir presentert for i BFBUL1003, og undervisningen vil bygge på undervisning gjennomført i første studieår. Det forutsettes at studentene har en grunnleggende forståelse av betydningen av begrep som omsorg, lek og læring, og de vil få utvidet sine teoretiske perspektiver innen disse og flere faglige områder. I BFBUL2003 forutsettes det at studentene bruker kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse ervervet i BFBUL1003. I BFBUL2003 vil studentene jobbe med tema som lek, læring, utvikling, kartlegging, danning, overganger i barns liv.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten:
- har god kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
- har god kunnskap om barns væremåter og hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaringer
- har god kunnskap om lek som fenomen i barndommen og som en arena for utforskning, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
- har kunnskap om ulike overganger og deres betydning i barns liv, deriblant overganger innad i barnehagen og overgangen fra barnehage – skole/skolefritidsordning
Ferdigheter
Studenten:
- har evne til å støtte alle barn i deres utvikling med utgangspunkt i deres ulike forutsetninger og sosial-, kulturell-, religiøs- eller livsynsbasert tilhørighet (er)
- kan fremstå som en bevisst rollemodell i samspill med barn
- kan anvende pedagogisk dokumentasjon i barnehagefaglig arbeid
- kan bidra til barns trivsel i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø
- kan planlegge, lede og vurdere didaktiske prosesser, og ivareta barns rett til medvirkning i dette arbeidet
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere og reflektere kritisk over maktforhold i relasjonen mellom barn og barnehagelærer
- kan vise evne til kritisk vurdering av ulike teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
- kan analysere og vurdere profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barn
- har evne til å utøve et profesjonelt skjønn i det pedagogiske arbeidet i barnehagen
- kan reflektere kritisk over muligheter og utfordringer knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen
- kan reflektere faglig over, og begrunne, barnehagens pedagogiske arbeid med barn i ulike overganger
- kan reflektere kritisk over eget pedagogiske grunnsyn i møte med barn, personale og foresatte
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
B2-PD1. Barns utvikling og læring | Skriftlig oppgave | Individuell |
B2-PD2. Meg selv som barnehagelærer | Skriftlig oppgave | Individuell |
B2-PD3. Overganger i barns liv (GP). | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG | Individuell | 2000 | ord | 100 | Intern | Alle hjelpemidler |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
(GP) betyr at arbeidskravet bygger på oppgaver gjennomført i grunnskolepraksis
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen:
OPG: B2-PD1, B2-PD2, B2-PD3, OBLTS
Arbeidskrav som er ekvivalent med tidligere arbeidskrav:
B2-PD1 ekvivalent til B2-PD1 (BHBUL1002)