BFLSU3053 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
- Nynorsk navnLeiing, samarbeid og utviklingsarbeid
- Engelsk navnLeadership, Cooperation and Educational Development
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligLaila Skjei Flormælen
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent dato
Emneinnhold
Emnet omfatter ledelse og utvikling av barnehagen som lærende organisasjon, samt samarbeid med foreldre/foresatte og eksterne instanser til barns beste i et mangfoldig barnehagemiljø.
Emnet vektlegger pedagogisk ledelse, veiledning og hvordan lederhandlinger kan bidra til å fremme barns lek og styrke barnehagen som lærings- og utviklingsarena. Utvikling av egen lederrolle blir tillagt stor vekt. Sentralt er også lover, styringsdokumenter og politiske prosesser som styrer og påvirker barnehagens samfunnsmandat. Emnet skal gi kompetanse til å reflektere over hvordan profesjonsetiske spørsmål, maktforhold og barnehagens organisatoriske forhold påvirker ledelsesprosesser.
Kunnskapsbasen bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk og samfunnsfag. Praksisstudiet er integrert i emnet.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier med relevans for barnehagen
- har kunnskap om pedagogisk ledelse og barnehagen som lærende organisasjon
- har kunnskap om barnehagelærerprofesjonen i utvikling
- har kunnskap om hvordan politiske prosesser og ekstern styring kan påvirke barnehagens virksomhet
- har kunnskap om tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
- har kunnskap om ulike former for makt og konflikter og hvordan ledelse påvirker samarbeidsprosesser med et mangfold av foreldre/foresatte, kolleger og eksterne instanser
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder vold og seksuelle overgrep
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, veilede, lede, gjennomføre, dokumentere og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i samarbeid med andre
- kan tilrettelegge for motivasjon av personalet i en lærende barnehage
- kan analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk, styringsdokumenter og forskningsbasert kunnskap som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
- kan initiere tverrfaglig og tverretatlig samarbeid etter gjeldende lovverk
- kan arbeide med kompetanseutvikling i barnehagen og reflektere etisk over ledelse, ansvar, respekt og maktperspektiver i barnehagen
- har innsikt i og kan benytte metoder og verktøy i vurderings-, dokumentasjons- og utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for sammenhengen mellom utviklingsprosesser, ledelse og kvalitet i barnehagen
- kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
- kan identifisere etiske dilemma, utøve profesjonelt skjønn og foreta valg som ivaretar barns beste
- kan reflektere over egen kompetanse til å involvere, veilede og lede grupper av barn og personale med ulik bakgrunn og forutsetninger
- kan reflektere over egen kompetanse til å samarbeide med kolleger og foreldre/foresatte
- kan uttrykke et faglig begrunnet syn på barnehagelærerprofesjonen i et samfunnsperspektiv
Pensum
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Mandatory coursework grouping |
---|---|---|
L3-TF1: Lederplattform. Refleksjon i gruppe på ledelsesseminar | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Annet |
L3-TF2: Pedagogisk ledelse av barnehagen som lærende organisasjon. Videreutvikles til mappe-eksamen (P) | Praktisk arbeid og skriftlig innlevering | Individuell |
L3-TF3: "Laget rundt barnet": Barnehagelæreren i tverrprofesjonelt samarbeid | Framføring/presentasjon | Gruppe |
L3-PE1: Refleksjon over etiske dilemma i barnehagen (P) Notat basert på erfaringer fra praksis. Refleksjon i gruppe på etikkseminar. | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Annet |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP | Individuell | 3500 | ord | 100 % | Intern | Alle |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen i emnet:
- Obligatoriske arbeidskrav L3-TF1, L3-TF2, L3-TF3, L3-PE1 og OBLTS må være godkjent
Skriftlig mappe-eksamen er en videreutvikling av L3-TF2
Arbeidskrav som er ekvivalent med tidligere arbeidskrav:
L3-TF3 (BFLSU3053) er ekvivalent til L-TF2 (BHLSU3050, BKLSU3050, BMLSU3050, BNLSU3050)