BFPRA100 Praksis i barnehage, 1. studieår (35 dager)
- Studiepoeng0
- Undervisningssemester2025 høst, 2026 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2026 vår
- EmneansvarligInger Bakken
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent dato
Emneinnhold
Praksis er en sentral læringsarena for studentens dannings- og utdanningsprosess på veien mot barnehagelærerrollen. Praksis i 1. studieår har ledelse av seg selv og barn som hovedfokus.
I praksis skal studenten få grunnleggende forståelse av og erfaring med pedagogisk ledelse i barnehagen, og tilegne seg kunnskaper om barnehagen som lærende organisasjon. Gjennom observasjon, refleksjon og deltakelse skal studenten få innblikk i arbeidet som barnehagelærer. Studenten skal delta i alle praksislærers oppgaver i hverdagen, også møter/planlegging og foreldresamtale. Studenten skal være aktivt deltakende i hverdagsaktivitetene (formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner) og i samspill med barn, ansatte og foreldre. Studenten skal delta fysisk i barns lek.
I planlegging, gjennomføring og vurdering av oppgaver i praksis skal studenten ta i bruk pensum fra studieårets emner, og barnehagens styringsdokumenter, som rammeplan for barnehage, lov om barnehage og barnehagens årsplan. Enkelte oppgaver i praksis skal videreføres som arbeidskrav i øvrige emner i studiet.
Læringsutbytte
Studenten
- viser begynnende evne til ledelse av seg selv i praksis, deriblant i møte med barn, personale og foreldre/foresatte i praksisbarnehagen
- kan inngå i omsorgsfulle relasjoner med barn
- kan legge til rette for variert lek og utvikle gode samspillsmønstre sammen med barn
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere pedagogiske aktiviteter med barnegrupper og har en begynnende evne til å kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis
- kan ta i bruk observasjon som redskap for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
- viser begynnende evne til å reflektere over utvikling av eget pedagogisk grunnsyn på bakgrunn av egne erfaringer
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Før praksis:
Studenten har skrevet et førsteutkast til pedagogisk grunnsyn som skal være en del av en pedagogisk mappe. Den pedagogiske mappa skal følge studenten gjennom alle tre år ved DMMH. I første studieår skal studentens pedagogiske grunnsyn blant annet vise dennes tanker om:
- Barn
- Barndom
- Omsorg
- Lek
- Læring
- Barnehagelærerrollen
- Den gode barnehagen.
Oppgaver i praksis del 1:
Studenten skal
1. levere praksiskontrakt, del 1, fredag i første praksisuke. Praksiskontrakten skal inneholde: Studentens forventninger og forutsetninger, praksislærers forventninger og arbeidsplan for del 1 av praksis
2. 3-5 praksisfortellinger om opplevelser av å mestre i møte med barn. Disse skal reflekteres over i veiledning med praksislærer, med bakgrunn i studentens pedagogiske grunnsyn.
3. på bakgrunn av didaktisk planlegging, formidle en billedbok for en gruppe barn, og reflektere faglig over egne erfaringer.
4. gjøre seg kjent med barnehagens didaktiske forutsetninger.
Oppgaver i praksis del 2:
Studenten skal
1. levere praksiskontrakt del 2, fredag i første praksisuke. Praksiskontrakten videreutvikles med arbeidsplan for del 2 av praksis
2. skrive didaktiske planer for minst tre aktiviteter som skal gjennomføres og vurderes.
- En aktivitet som fremmer barns naturfaglige eksperimentering og undring
- En aktivitet som fremmer sansemotorisk lek
- En kunstfaglig aktivitet
For 1MF gjelder følgende:
- En kunstfaglig aktivitet.
- To valgfrie aktiviteter.
Studenten skal skrive didaktisk plan, lede gjennomføringen av aktiviteten og vurdere aktiviteten skriftlig i etterkant. Førveiledning og etterveiledning av praksislærer.
3. Observasjon. Gjennomføre minimum fem observasjoner med bruk av ulike observasjonsmetoder. Observasjonene kan blant annet dreie seg om lek i ulike sammenhenger. Studenten skal reflektere over observasjonene og vise at hen har forståelse for barns perspektiv, kompetanse og ulike væremåter.
4. Lederdag (evt to halve). Studenten skal skrive didaktisk plan, lede dagen og vurdere dagen skriftlig i etterkant. Førveiledning og etterveiledning av praksislærer.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
PF1 - Praksisforberedelser. Deltakelse i forberedelsesøkter: Veiledning, praksisforberedelse, praksiskontraktseminar, gruppesamtaler. | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Helhetlig vurdering av praksis | BFPRA100 | Individuell | 35 | dager | 100 % | Faglærer (intern) og praksislærer (ekstern) | Alle | Dette innebærer at studenten skal gjennomføre praksis, deltakelse og skriftlig arbeid blir vurdert. I tillegg skal studenten delta på skrivedag etter fullført praksis. Innlevert tekst etter skrivedag inngår også i vurderingen. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Karakter på gjennomført praksis (bestått/ikke bestått) settes av praksislærer i samarbeid med barnehagens styrer og praksisveileder fra høgskolen. 1. og 2. del av praksis vurderes samlet. Praksisveileder ved høgskolen vurderer fagtekst levert på skrivedag etter praksis.
Det er ett arbeidskrav i tilknytning til praksis:
PF1 Deltakelse i praksisforberedelser.
Arbeidskravet må være godkjent for at praksis som helhet blir godkjent.
I etterkant av praksis skal studenten arbeide med en fagtekst som viser refleksjoner rundt arbeidet som er gjennomført i praksis. Dette gjennomføres ved at studenten har en skrivedag på campus etter praksis i barnehagen. I første studieår er skrivedagen todelt med følgende oppgaver:
- Studenten skal skrive et refleksjonsnotat om egne opplevelser rundt praksislæreres oppgaver som barnehagelærer.
- Studenten skriver et refleksjonsnotat om lekens betydning i barns liv. Reflekter rundt egen rolle (barnehagelærerens rolle) for å skape gode lekehverdager for barna i hverdagen.
Praksislærers sluttvurdering:
Praksislærer skriver sluttvurdering basert på vurderingskriterier for praksisperioden (se egen mal på dmmh.no). Sluttvurderingen skal inneholde praksislærers
- vurdering av studentens oppnåelse av læringsutbyttene
- vurdering av studentens muntlige refleksjoner rundt læringsutbyttene. Studentens referat fra samtalen rundt læringsutbyttene kan også brukes som et grunnlag.
- forslag til karakter bestått/ikke bestått praksis
Endelig vurderingsuttrykk fastsettes av praksisveileder på bakgrunn av praksislærers sluttvurdering og studentens skriftlige arbeid. Ikke bestått praksis fastsettes i beslutningsmøte hvor praksislærer, styrer/enhetsleder, praksisveileder, praksisansvarlig og rektors representant deltar.
Øvrig informasjon
Studenten skal gjennomføre 35 dager praksis. Ev. fravær må tas igjen på undervisningsfrie dager etter nærmere avtale med praksislærer.
Studenten er forpliktet til å sette seg inn i Praksishåndboken og Retningslinjer for praksisopplæringen ved DMMH.
All undervisning i kunnskapsområdene bidrar til studentens forberedelse til praksis, så tilstedeværelse i undervisningen er en forutsetning for studentens faglige utbytte av praksis. Mangelfull tilstedeværelse i undervisningen i tilhørende emner kan gjøre det nødvendig å foreta en skjønnsmessig vurdering av om studenten kan tilbys praksisplass.