BFPRA100 Praksis i barnehage, 1. studieår (35 dager)

    • Studiepoeng
      0
    • Undervisningssemester
      2025 høst, 2026 vår
    • Studienivå
      Syklus 1: Bachelorgradsstudium
    • Studieprogram
      Barnehagelærerutdanning
    • Varighet
      2 semester
    • Eksamenssemester
      2026 vår
    • Emneansvarlig
      Inger Bakken
    • Undervisningsspråk
      Norsk

Godkjent dato

Tirsdag, januar 16, 2024

Emneinnhold

Praksis er en sentral læringsarena for studentens dannings- og utdanningsprosess på veien mot barnehagelærerrollen. Praksis i 1. studieår har ledelse av seg selv og barn som hovedfokus.

I praksis skal studenten få grunnleggende forståelse av og erfaring med pedagogisk ledelse i barnehagen, og tilegne seg kunnskaper om barnehagen som lærende organisasjon. Gjennom observasjon, refleksjon og deltakelse skal studenten få innblikk i og erfaring med arbeidet som barnehagelærer. Studenten skal delta i alle praksislærers oppgaver i hverdagen, også møter/planlegging og foreldresamarbeid. Studenten skal være aktivt deltakende i hverdagsaktivitetene (spontane og planlagte samspills- og læringssituasjoner) og i samspill med barn, ansatte og foreldre. Studenten skal delta aktivt i barns lek.

I planlegging, gjennomføring og vurdering av oppgaver i praksis skal studenten ta i bruk pensum og fagdidaktiske tilnærminger fra studieårets emner, og lov om barnehage, rammeplan for barnehage, og barnehagens årsplan. 

Læringsutbytte

Studenten

  1. viser begynnende evne til ledelse av seg selv i praksis, deriblant i møte med barn, personale og foreldre/foresatte i praksisbarnehagen
  2. kan inngå i omsorgsfulle relasjoner med barn
  3. kan legge til rette for variert lek og utvikle gode samspillsmønstre sammen med barn
  4. kan planlegge, gjennomføre og vurdere pedagogiske aktiviteter med barnegrupper og har en begynnende evne til å kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis
  5. kan ta i bruk observasjon som redskap for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
  6. viser begynnende evne til å reflektere over utvikling av eget pedagogisk grunnsyn på bakgrunn av egne erfaringer

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Oppgaver i praksis:

I forkant av praksis del 1 skal studenten ha skrevet sitt pedagogiske grunnsyn som inneholder studentens tanker om syn på:

  • barn
  • barndom
  • omsorg
  • lek
  • læring
  • barnehagelærerrollen
  • den gode barnehagen

I løpet av første praksisuke skal samarbeidsavtale mellom student og praksislærer sluttføres. Her skal følgende beskrives:

  • Studentens forutsetninger
  • Studentens forventninger til deg selv, praksislærer og ev medstudent
  • Praksislærers forventninger til studenten
  • Arbeidsplan for del 1 av praksis

I tiden mellom praksis del 1 og del 2 arbeider studenten med en vurdering av eget arbeid opp mot læringsutbyttene som er knyttet til praksis. Studenten må planlegge hvordan hen skal nå læringsutbyttene gjennom del to av praksis. Dokumentet leveres praksislærer første dag i praksis del 2.

Del 1:

Fokus på refleksjon over seg selv i møtet med barn.
Oppgaver:

  • Studenten skriver en kort logg hver dag. Logg brukes som grunnlag til refleksjon med praksislærer.
  • 3-5 praksisfortellinger om opplevelser  i møte med barn. Disse skal reflekteres over i veiledning med praksislærer, med bakgrunn i studentens pedagogiske grunnsyn.
  • Studenten skal bli kjent med barnehagens didaktiske forutsetninger som grunnlag for didaktisk planlegging i del to av praksis. 

Del 2:

Fokus på lek – ledelse av lek, deltakelse i lek, tilrettelegging for lek.
Oppgaver:

  • Didaktisk planlegging. 5 didaktiske planer for ulike aktiviteter. Studenten skal skrive didaktisk plan, lede gjennomføringen av aktiviteten og gjøre en faglig skriftlig vurdering   i etterkant. Førveiledning og etterveiledning av praksislærer.
  • Observasjon. Gjennomføre minimum 5 observasjoner med bruk av ulike observasjonsmetoder. Observasjonene kan blant annet dreie seg om lek i ulike sammenhenger. Studenten skal reflektere faglig over observasjonene og vise at hen har forståelse for barns perspektiv, kompetanse og ulike væremåter.
  • Lederdag. Studenten skal skrive didaktisk plan, lede dagen og vurdere dagen faglig og skriftlig i etterkant. Førveiledning og etterveiledning av praksislærer.

 

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
PF1 - Praksisforberedelser. Deltakelse i forberedelsesøkter: Veiledning, praksisforberedelse, praksiskontraktseminar, gruppesamtaler. Deltakelse på aktivitet/ekskursjonIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Deltakelse på aktivitet/ekskursjon
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:PF1 - Praksisforberedelser. Deltakelse i forberedelsesøkter: Veiledning, praksisforberedelse, praksiskontraktseminar, gruppesamtaler.
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
Helhetlig vurdering av praksisBFPRA100Individuell35dager100 %Faglærer (intern) og praksislærer (ekstern)Alle Dette innebærer at studenten skal gjennomføre praksis, deltakelse og skriftlig arbeid blir vurdert. I tillegg skal studenten delta på skrivedag etter fullført praksis. Innlevert tekst etter skrivedag inngår også i vurderingen.

Vurderinger

Vurderingsform:Helhetlig vurdering av praksis
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:35
Enhet:dager
Vekting:100 %
Merknader: Dette innebærer at studenten skal gjennomføre praksis, deltakelse og skriftlig arbeid blir vurdert. I tillegg skal studenten delta på skrivedag etter fullført praksis. Innlevert tekst etter skrivedag inngår også i vurderingen.
Hjelpemidler:Alle
Kode:BFPRA100
Sensorordning:Faglærer (intern) og praksislærer (ekstern)

Karakterskala

Bestått/Ikke bestått

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Karakter på gjennomført praksis (bestått/ikke bestått) settes av praksislærer i samarbeid med barnehagens styrer og praksisveileder fra høgskolen. 1. og 2. del av praksis vurderes samlet.

Følgende arbeidskrav er knyttet til praksis:

  1. gjennomføre praksis; deltakelse og skriftlige oppgaver. Oppsummeres med en muntlig refleksjon over arbeidet med læringsutbyttene sammen med praksislærer. Studenten skriver et kort referat fra denne refleksjonen som legges ved praksislæreres sluttvurdering  
  2. delta på skrivedag etter praksis og levere tekst etter denne
  3. delta på praksisforberedelser

Alle arbeidskrav må være godkjent for at praksis som helhet blir godkjent.

I etterkant av praksis skal studenten arbeide med en fagtekst som viser tanker rundt arbeidet som er gjennomført i praksis. Dette gjennomføres ved at studenten har en skrivedag på campus etter hver praksis i barnehage med ulike faglige fokus på hvert av de tre studieårene.

  1. studieår: fokus på lek

Praksislærers sluttvurdering:

Praksislærer skriver sluttvurdering basert på vurderingskriterier for praksisperioden:

  • Vurdering av studentens oppnåelse av læringsutbyttene
  • Vurdering av studentens muntlige refleksjoner rundt læringsutbyttene. Studentens referat fra samtalen rundt læringsutbyttene kan også brukes som et grunnlag.
  • Forslag til karakter bestått/ikke bestått praksis

(se egen mal på dmmh.no)

Endelig vurderingsuttrykk fastsettes av praksisveileder på bakgrunn av praksislærers sluttvurdering og studentens skriftlige arbeid. Ved ikke godkjent får studenten veiledning og mulighet til å levere en gang til innen 2 virkedager. Ikke bestått praksis fastsettes i beslutningsmøte hvor praksislærer, styrer/enhetsleder, praksisveileder, praksisansvarlig og rektors representant deltar. 

 

 

Øvrig informasjon

Studenten skal gjennomføre 35 dager praksis. Ev. fravær må tas igjen på undervisningsfrie dager etter nærmere avtale med praksislærer. 

Studenten er forpliktet til å sette seg inn i Praksishåndboken og Retningslinjer for praksisopplæringen ved DMMH.

All undervisning i kunnskapsområdene bidrar til studentens forberedelse til praksis, så tilstedeværelse i undervisningen er en forutsetning for studentens faglige utbytte av praksis. Mangelfull tilstedeværelse i undervisningen i tilhørende emner kan gjøre det nødvendig å foreta en skjønnsmessig vurdering av om studenten kan tilbys praksisplass.