BFPRA200 Praksis i barnehage, 2. studieår (35 dager)
- Studiepoeng0
- Undervisningssemester2022 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2022 vår
- EmneansvarligInger Bakken
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravAll undervisning i kunnskapsområdene bidrar til studentens forberedelse til praksis, så tilstedeværelse i undervisningen er en forutsetning for studentens faglige utbytte av praksis. Mangelfull tilstedeværelse i undervisningen (jf. DMMHs studiereglement pkt. 8), kan gjøre det nødvendig å foreta en skjønnsmessig vurdering av om studenten kan tilbys praksisplass.
Godkjent av
Emneinnhold
2. studieår: Ledelse av barn og medarbeidere
Studenten skal i løpet av andre studieår få erfaring med samarbeid med foresatte, medarbeidere og eventuelle samarbeidspartnere, samt øve seg i å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle egen leder- og veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen. Studenten skal videreutvikle forståelse for barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena, og barnehagelærers rolle og ansvar for å gi barn varierte opplevelser og erfaringer.
Læringsutbytte
Studenten:
- kan framtre som en reflektert leder og fagperson, og kan kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis
- viser evne til å lede og veilede medarbeidere både i formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper
- viser relasjonskompetanse og kan reflektere kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med barn, foresatte og medarbeidere
- viser innsikt i og reflekterer over didaktiske forutsetninger som utgangspunkt for pedagogisk arbeid
- reflekterer over barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena
- kan reflektere over eget pedagogisk grunnsyn knyttet til egne erfaringer
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Praksiskontrakt:
Studenten skal levere praksiskontrakt fredag i første praksisuke.
Praksiskontrakten skal inneholde:
- Studentens forutsetninger
- Studentens forventninger
- Praksislærers forventninger
- Pedagogisk grunnsyn utvides fra 1. klassepraksis, nå også med studentens syn på:
- Barnehage/hjem-samarbeid
- Ledelse
- Demokrati og medvirkning
- Didaktisk plan over arbeid med læringsutbytter og oppgaver i praksis
Ledelse, kommunikasjon og samarbeid:
Studenten skal:
- Gjennomføre tre lederdager i løpet av praksisperioden. Lederdagene gjennomføres enkeltvis, og hver og én skal planlegges, veiledes og vurderes før neste lederdag planlegges og gjennomføres.
- Planlegge, gjennomføre og vurdere en veiledningssekvens med en medarbeider.
- Delta aktivt i samarbeidet med foresatte, samt delta i en planlagt foreldresamtale. På bakgrunn av disse erfaringene skal studenten skrive en refleksjon over hvordan samarbeidet mellom barnehage og foresatte kan støtte barns trivsel og utvikling.
- Skrive en praksisfortelling fra en situasjon der verdier i eget grunnsyn utfordres.
Barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena:
Studenten skal:
- Skrive en praksisfortelling om en hendelse hvor du selv opptrer som aktiv formidler av kunnskap og/eller kultur.
- Skrive en praksisfortelling med refleksjon over barnehagens matematikkmiljø. Planlegg, gjennomfør og vurder en matematikkaktivitet på bakgrunn av dette.
- Observere/ta opptak av en teksthendelse med ett barn der studenten er en aktiv samtalepartner.
- Skrive didaktisk plan for en aktivitet som fremmer barns naturfaglige eksperimentering og undring. Planen skal gjennomføres og vurderes. (Gjelder kun 2MF)
Prosjektarbeid:
Studenten skal:
- Planlegge, gjennomføre og vurdere et innlegg på et avdelingsmøte om barns medvirkning i prosjektarbeid
- Planlegge, lede og vurdere et 2-ukers prosjekt i samarbeid med barn og personale. Barns medvirkning skal prege prosessen. Emner i 2. studieår skal anvendes i prosjektet.
Etter praksis:
- Studenten skal skrive en egenvurdering (se pkt. "Eksamen").
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Helhetlig vurdering av praksis | Individuell | 35 | dager | Faglærer (intern) og praksislærer (ekstern) | Studentens praktiske og skriftlige/teoretiske arbeid vurderes underveis i praksis. I tillegg inngår studentens egenvurdering skrevet etter praksis i vurderingsgrunnlaget. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Karakter på gjennomført praksis (bestått/ikke bestått) settes av praksislærer i samarbeid med barnehagens styrer og praksisveileder fra høgskolen.
Studentens egenvurdering:
Studenten skriver en egenvurdering som leveres 2 virkedager etter fullført praksis. Vurderingen skal inneholde:
- Innledning
- Refleksjoner over egen utvikling, mestringsopplevelser og utfordringer knyttet til arbeidet med hvert av de seks læringsutbyttene. Relevant pensumlitteratur skal knyttes til refleksjonene. Se pensumlitteratur for de ulike kunnskapsområdene.
- Avslutning
- Referanseliste
Omfang: 2500 - 3000 ord.
Om egenvurderingen ikke er levert innen fastsatt innleveringsfrist, blir praksis vurdert til ikke bestått. Studenter med restpraksis grunnet gyldig fravær, vil få ny innleveringsfrist for egenvurderingen.
Praksislærers sluttvurdering:
Praksislærer skriver sluttvurdering basert på vurderingskriterier for praksisperioden:
- Vurdering av studentens oppnåelse av læringsutbyttene
- Beskrivelse av studentens styrker og utfordringer
- Vurdering av studentens skriftlige egenvurdering
- Forslag til karakter bestått/ikke bestått praksis
(se egen mal på dmmh.no)
Endelig vurderingsuttrykk fastsettes av praksisveileder på bakgrunn av praksislærers sluttvurdering og studentens egenvurdering. Egenvurderingen må være godkjent for at praksis i sin helhet kan vurderes til bestått. Ved ikke godkjent egenvurdering får studenten veiledning og mulighet til å levere en gang til innen 5 virkedager. Ikke bestått praksis fastsettes i beslutningsmøte med prorektor
Øvrig informasjon
Studenten skal gjennomføre 35 dager praksis. Ev. fravær må tas igjen på undervisningsfrie dager etter nærmere avtale med praksislærer.