BFPRA210 Praksis med fokus på overgangen barnehage - skole, (5 dager)
- Studiepoeng0
- Undervisningssemester2024 høst
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2024 høst
- EmneansvarligInger Bakken
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent dato
Emneinnhold
Grunnskolepraksis i 2. studieår har fokus på overgangen fra barnehage til skole. I praksisstudiet skal studenten få innblikk i barns opplevelse av og pedagogisk arbeid knyttet til denne overgangen. Studentenen skal observere og delta i pedagogisk arbeid og hverdagsliv i grunnskolens 1. trinn og sfo.
Læringsutbytte
Etter gjennomført praksis skal studenten ha følgende læringsutbytte:
- har innsikt i og kan reflektere over barns opplevelse av overgangen fra barnehage til skole/sfo
- har kunnskap om overganger i barns liv, og kan reflektere over hvordan barnehagelæreren kan bidra til gode overganger
- kjenner til og kan reflektere over grunnskolens arbeid med grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Gruppene av studenter skal:
- observere og delta i pedagogisk arbeid i grunnskolens 1. klassetrinn og sfo
- samtale med elever og lærere om elevrollen og om overgangen fra barnehage til skole, og sfo
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Helhetlig vurdering av praksis | Gruppe | 5 | dager | 100 % | Faglærer (intern) og praksislærer (ekstern) |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Praksisperioden vurderes på grunnlag av oppfylt tilstedeværelse i praksis, totalt 30 timer fordelt på 5 dager.
Arbeidskrav fra praksisperioden er lagt til emnet BFBUL2003 Barns utvikling, lek og læring. Arbeidskrav inngår ikke i vurderingen av BFPRA210.
Øvrig informasjon
All undervisning i kunnskapsområdene bidrar til studentens forberedelse til praksis, så tilstedeværelse i undervisningen er en forutsetning for studentens faglige utbytte av praksis. Mangelfull tilstedeværelse i undervisningen i BULL og STM (alle varianter i samme studieår) kan gjøre det nødvendig å foreta en skjønnsmessig vurdering av om studenten kan tilbys praksisplass.
Organisering og omfang
Praksisen foregår på grunnskolens 1. trinn. Studentene inndeles i grupper på 4-6 studenter.
Studentene skal være til stede 30 timer på praksisskolen. Det er ønskelig at de tilbringer deler av tiden på sfo. I tillegg kommer 2 timer til veiledning med praksislærer