BFSTM1043 Språk, tekst og matematikk 1
- Studiepoeng7
- Undervisningssemester2023 høst, 2024 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2024 vår
- EmneansvarligTony André Hasselø
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Barnehagen er et sted for lek og læring. I dette emnet skal studenten tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i temaer knyttet til språk og tekst i en lek- og læringskontekst. Sentrale undervisningstemaer er språk og samspill med de yngste barna (inntil tre år), norsk som andrespråk, barnelitteratur (for alle barn i alle aldre), barns mediekultur og tekster fra ulike kulturer.
Et sentralt mål i emnet er å gi studenten kompetanse i å legge til rette for varierte språkmiljø for alle barn der kultur og litteratur spiller en vesentlig rolle, og å gi kjennskap til hvordan språk, litteratur og kultur gjensidig påvirker og blir påvirket av hverandre. For å nå dette målet må studenten blant annet tilegne seg kunnskap om de ovennevnte undervisningstemaene. Studenten må også kunne reflektere faglig over det å være en god samtalepartner med barn og over det å skape språk- og leseglede i både spontane og planlagte situasjoner i barnehagen.
Emnet bygger på lærerutdanningsfaget norsk. Emnet inngår i alle våre studieprogram på heltidsutdanningen.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om dialogsamspill med de yngste barna
- har grunnleggende kunnskap om barns tidlige språkutvikling
- har grunnleggende kunnskap om barns utvikling av norsk som andrespråk
- har grunnleggende kunnskap om skjønnlitteratur, sakprosa, samt moderne tekst- og mediekulturer for barn
- har grunnleggende kunnskap om muntlige fortellertradisjoner fra ulike kulturer
- har grunnleggende kunnskap om didaktisk arbeid med litteratur i møte med barn
- har grunnleggende kunnskap om språkets betydning i og for barns lek, og lekens betydning for barns språk
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere samspill mellom voksne og de yngste barna i barnehagen
- har grunnleggende ferdighet i å støtte barns språkutvikling
- kan legge til rette for og synliggjøre flerspråklighet i barnehagen
- kan skape et godt språkmiljø med utgangspunkt i barnelitteratur og legge til rette for at barn får møte tekster fra ulike kulturer
- kan analysere barnelitteratur som utgangspunkt for didaktisk arbeid i barnehagen
- kan formidle litteratur til og med barn
- kan skape et inkluderende og variert lesemiljø for språklig utforskning, fortelling og høytlesing
Generell kompetanse
Studenten:
- er bevisst sin egen rolle og betydning i barnehagens språkmiljø
- er bevisst det litterære miljøets betydning for barnehagens arbeid med danning, demokrati og likestilling
- kan bidra til å anerkjenne barnet som et aktivt og meningsskapende subjekt
- mestrer norsk språk muntlig og skriftlig i profesjonssammenheng
Pensum
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
S1-NO1: Tidlig voksen-barn-samspill (deler av tekst på sidemål) | Skriftlig oppgave | Individuell |
S1-NO3: Formidling av bildebok | Skriftlig oppgave | Individuell |
S1-NO5: Fagdag i informasjonskompetanse | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM | Individuell | 27 | timer | 100 % | Intern | Alle | Omfang ca. 1800 ord. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Hjemmeeksamen starter kl. 09:00 første dag, og leveres innen kl. 12:00 andre dag.
Studenter med fritak fra norsk sidemål gjennomfører arbeidskravet S1-NO1 på sitt hovedmål.
Alle arbeidskrav må være godkjente for å gå opp til eksamen.
Arbeidskrav er ekvivalent med tidligere arbeidskrav:
- S1-NO1 er ekvivalent med B2-NO1 "Tidlig voksne-barn samspill" (BHBUL1002) og B-NO1 "De yngste barnas dialog og samspill" (BNBUL1000/BKBUL1000)
- S1-NO3 er ekvivalent med K2-NO1 "Min bildebok. Skriftlig analyse og muntlig formidling av bildebok" (BHKKK1012), K1-NO1 "Formidling og skriftlig analyse av bildebok for barnehagebarn" (BKKKK1010) og S-TF3 "Skoggruppemetoden med barnelitteratur" (BNSTM2040)