BFSTM1043 Språk, tekst og matematikk 1
- Nynorsk navnSpråk, tekst og matematikk 1
- Engelsk navnLanguage, Text and Mathematics 1
- Studiepoeng7
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligTony André Hasselø
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Kunnskapsområdet omfatter barnelitteratur, barns tekstkultur, deres språklige uttrykk, meningsskaping, kreative undring og barns utvikling av samspillsferdigheter. Vesentlig i emnet er hvorfor og hvordan barna på ulike måter kan bli kjent med, erfarer og opplever barnelitteraturen. Elementer ved språk og tekst er til stede i barns lek og utforskning og framtrer gjennom et mangfold av kommunikasjonsformer og kroppslige uttrykk. Arbeid med barnelitteratur skal støtte opp om alle barns lek, læring og identitetsskaping i utviklingen av relasjoner og deltakelse i et demokrati. Emnet vektlegger barnelitteratur som sentralt for arbeidet med språkmiljøet i barnehagen og vesentlig for å skape fellesskap og lek. Kunnskapsområdet kombinerer forskningsbasert og praksisnær kunnskap. Dette skal bidra til kompetanse i å lede og skape varierte språk-, og tekstmiljø som ivaretar barnehagens rolle som kultur- og tradisjonsformidler. Kunnskapsområdet skal også ivareta barns rett til kulturskaping og medvirkning i utvikling av barnehagens innhold der lek og deltagelse i samspill med andre står i en særstilling.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten:
- Har kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer og sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner inkludert samisk fortellertradisjon
- Har kunnskap om verdien av å benytte barnelitteratur dialogisk sammen med barn der også profesjonsfaglig digital kompetanse kan anvendes
- Har kunnskap om sammenhenger mellom barnelitteratur og barns lek
- Har kunnskap om hvordan barnelitteraturen kan bidra til inkludering og til å fremme mangfold
Ferdigheter
Studenten:
- Har kjennskap til og kan bruke et utvalg poetiske tekster, eventyr og fortellinger inkludert litteratur fra samisk fortellingstradisjon
- Kan inkludere de yngste barnehagebarna i samspill med utgangspunkt i barnelitteratur
- Kan legge til rette for formidling, inkludering og lek med utgangspunkt i barnelitteratur, både som del av barnehagehverdagens rutiner og i det spontane
- Kan legge til rette for flerspråklige lesepraksiser
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan reflektere over hva som er kvalitet i bildebøker og i tidlig samspill om poetiske tekster
- Kan jobbe selvstendig med barnelitteratur i barnehagesammenheng
- Kan reflektere over barnehagens utvalg av barnelitteratur
- Er bevisst at barna skal få mangfoldige opplevelser og estetiske erfaringer med barnelitteratur
- Mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
I emnet legges det opp til aktivitet om poetiske tekster i tillegg til en teoretisk forståelse for hvorfor disse er vesentlige i en barnehagehverdag. Diskusjoner og aktiviteter om bildebøker, eventyr og fortellinger er også vektlagt, og dermed det å skape lekne inn- og utganger tilknyttet barnelitterære univers.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Mandatory coursework grouping |
---|---|---|
S1-NO1: Tidlig voksen-barn-samspill om poetiske tekster (deler av tekst på sidemål) | Skriftlig oppgave | Individuell |
S1-NO3: Formidling av bildebok | Skriftlig oppgave | Individuell |
S1-NO5: Fagdag i informasjonskompetanse | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern | Åpen bok eksamen, der alle trykte og skrevne hjelpemidler er tillatt. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Alle arbeidskrav må være godkjente for å gå opp til eksamen.
Arbeidskrav er ekvivalent med tidligere arbeidskrav:
- S1-NO1 er ekvivalent med B2-NO1 "Tidlig voksne-barn samspill" (BHBUL1002) og B-NO1 "De yngste barnas dialog og samspill" (BNBUL1000/BKBUL1000)
- S1-NO3 er ekvivalent med K2-NO1 "Min bildebok. Skriftlig analyse og muntlig formidling av bildebok" (BHKKK1012), K1-NO1 "Formidling og skriftlig analyse av bildebok for barnehagebarn" (BKKKK1010) og S-TF3 "Skoggruppemetoden med barnelitteratur" (BNSTM2040)