BHBUL1001 Barns utvikling, lek og læring 1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2017 høst
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2017 høst
- EmneansvarligMona Halsaunet Frønes
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Kunnskapsområdet bygger på et syn på barn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Kunnskapsområdet er delt i to emner: Barns utvikling, lek og læring 1 (BULL1) (BHBUL1001) og Barns utvikling, lek og læring 2 (BHBUL1002). BULL 1 avsluttes etter første semester, mens BULL 2 går over begge semester.
BULL 1 har hovedfokus på at studentene skal bli kjent med barnehagen som arena for barns lek, læring og danning, og få kunnskap om forutsetninger for pedagogisk arbeid i barnehagen.
BULL 1 bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk og fysisk fostring.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet.
Studenten:
- har begynnende kunnskap om barns utvikling, lek, læring og danning
- har begynnende kunnskap om hvordan barnehagen kan støtte alle deres barn i deres utvikling med utgangspunkt i deres særegne behov og læringsmuligheter
- har kunnskap om de yngste barnas væremåter, og om deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som arena for læring, vennskap og samspill mellom barn
- har kunnskap om og begynnende ferdigheter i kommunikasjon og samarbeid
- har kunnskap om betydningen av personalets evne til kommunikasjon, samspill og lek med barn
- har innsikt i betydningen av å kunne gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse, og fremstå som en bevisst rollemodell
- har kunnskaper og begynnende ferdigheter i observasjon og dokumentasjon som forutsetning for didaktisk tilrettelegging for barns leke- og læringsprosesser og av barnehagens leke- og læringsmiljø
- har begynnende kunnskaper om ledelse av pedagogiske prosesser
- har kunnskap om ulike pedagogiske og digitale verktøys betydning for å fremme barns lek og læring og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk
- har begynnende forståelse for lovverket for barnehagen (Barnehageloven, Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, FNs barnekonvensjon for barnets rettigheter), med et spesielt fokus på tema barns medvirkning
- har begynnende innsikt i og forståelse av veiledning i barnehagen
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Askland, L. (2011). Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjoner. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. Kap. 1-3, 6 og 7. (118 s.)
Bae, B. (1996). Det interessante i det alminnelige. Oslo: Pedagogisk forum. Kap. 2 og 9. Tilgjengelig digitalt fra Nasjonalbiblioteket. Lastes ned fra http://www.nb.no/nbsok/nb/5dc869d9019bb346b68eee5b3252753b?lang
Birkeland, Å. & Carson, N. (2013). Veiledning for barnehagelærere. (3. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap 1, 3 og 6. (29 s.)
Jansen, T.T. (2014). Lyttende didaktikk. I S. Brostrøm, T. Lafton & M.A. Letnes. (red.) Barnehagedidaktikk. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 46- 66). (20 sider).
Fennefoss, A.T. & Jansen K.E. (2008). Småbarnspedagogikk og praksisfortellinger. Pedagogisk dokumentasjon gjennom tolkning og analyse. Bergen: Fagbokforlaget. Kap.1, 2 og 3. (80 s.)
Glaser, V., Moen, K.H., Mørreaunet, S. & Søbstad, F. (red.). (2011). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Følgende kapitler:
- Tholin, K.R. Omsorg usynliggjøres og trenger en tydeligere posisjon. Kap. 4. (12 s.)
- Kristiansen, T. Medvirkning – uendelig vanskelig, fantastisk enkelt. Kap. 14. (10 s.)
- Drugli, M.B. Å møte barn med tillit og respekt gjennom å ”se” hele barnet. Kap. 15. (10 s.)
- Søbstad, F. Trivsel og glede i barnehagen. Kap. 19. (10 s.)
Glaser, V., Størksen, I. & Drugli, M.B. (red.) (2014). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. Bergen: Fagbokforlaget. Følgende kapitler:
- Greve, A. Barns vennskap og jevnadringsrelasjoner. Kap.21. (16s.)
- Kibsgaard, S. Den livsviktige leken. Kap.19. (15 s.)
- Moser, T. & Storli, R. Fysisk og motorisk utvikling. Kap. 5. (27 s.).
Gunnestad, A. (2014). Didaktikk for barnehagelærere. En innføring. (5. utg). Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1–4. (117 s.)
Haugen, S., Løkken, G. & Röthle, M. (red.) (2013). Småbarnspedagogikk – fenomenologiske og estetiske tilnærminger. (2. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Følgende kapitler:
- Løkken, G. Toddleren som kroppssubjekt. Kap. 2. (15 s.)
- Abrahamsen, G. En god start i barnehagen; toleranse for avskjed i tårer og tid til det nødvendige. Kap. 4. (16 s.)
- Röthle, M. Møtet med de lekende barna. Kap. 7. (21 s.)
Hvorfor pedagogisk dokumentasjon? Udir. Lastet ned fra: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/kvalitet-i-barnehagen/verktoy-for-kvalitetsarbeid/pedagogisk-dokumentasjon/
Krogstad, A., Hansen, G.K., Høyland, K. & Moser, T. (red.) (2012). Rom for barnehage. Flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø. Bergen: Fagbokforlaget. Følgende kapitler:
- Seland, M. Barnehagens nye rom sett i lys av diskurser om livslang læring. (14 s.)
- Nordtømme, S. Muligheter i mellomrom! ( 16 s.)
- Thorbergsen, E. Lekemateriell og barns lek (13 s.)
Nordland, E. (1997). Gruppen som redskap for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. Kap. 2, 4, 5 og 6. (57 s.) Tilgjengelig digitalt fra Nasjonalbiblioteket. Lastes ned fra: http://www.nb.no/nbsok/nb/05d3542d0ccbbe3babb94f3b4efab238.nbdigital
Letnes, M.A. (2016). Barns møter med digital teknologi. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 3 og 4. (52 s.)
Sandseter, E.B.H., Hagen, T.L. & Moser, T. (red.) (2013). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 14 og 15. (Ca. 170 s.)
Thorbergsen, E. (2007). Barnehagens rom. Oslo: Pedagogisk forum. Kap. Rom og estetikk. s.17-23. (7 s.)
Öhman, M. (2012) Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk forum. Kap. 4, 5 ,6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18 og 19. (147 s.)
Kompendium BHBUL1001 - Barns utvikling, lek og læring 1
Bae, B. (2012). Kraften i lekende samspill. Potensial for medvirkning og ytringsfrihet. I B. Bae (red.) Medvirkning i barnehagen - potensialer i det uforutsette. Bergen: Fagbokforlaget. s. 33-56. (24 s.)
Olofsson, B.K. (1993). Hva er lek? I I lekens verden. Oslo: Pedagogisk forum. s.11-29. (18 s.)
Åberg, A. & Taguchi, H.L. (2006). Å forandre det pedagogiske læringsmiljøet. I Lyttende pedagogikk – etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. s. 29-36. (8 s.)
Åm, E. (1989). Lekens skjulte struktur. I På jakt etter barneperspektivet. Oslo: Universitetsforlaget. s.35-62. (27 s.)
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
B1-PD1: Kommunikasjon og samarbeid. Gruppearbeid med framlegg. Gjennomføres som en seminardag på skolen. | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 3 | dager | 40 % | Intern | ||
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 60 % | Intern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- HEM1: Ingen
- SEK1: Alle
SEK1 i BHBUL1001 kan erstattes av bestått SEK1 i BHBUL1000.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
Øvrig informasjon
BHBUL1001 (15 sp) sammen med BHBUL1002 (15 sp) erstatter emnet BHBUL1000 (27 sp), som utgår fra studiemodellen for Barnehagelærerutdanning, heltid for kull seinere enn 2015.