BHBUL1001 Barns utvikling, lek og læring 1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2018 høst
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2018 høst
- EmneansvarligMona Halsaunet Frønes
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Kunnskapsområdet bygger på et syn på barn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Kunnskapsområdet er delt i to emner: Barns utvikling, lek og læring 1 (BULL1) (BHBUL1001) og Barns utvikling, lek og læring 2 (BHBUL1002). BULL 1 avsluttes etter første semester, mens BULL 2 går over begge semester.
BULL 1 har hovedfokus på at studentene skal bli kjent med barnehagen som arena for barns lek, læring og danning, og få kunnskap om forutsetninger for pedagogisk arbeid i barnehagen.
BULL 1 bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk og fysisk fostring.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet.
Studenten:
- har begynnende kunnskap om barns utvikling, lek, læring og danning
- har begynnende kunnskap om hvordan barnehagen kan støtte alle deres barn i deres utvikling med utgangspunkt i deres særegne behov og læringsmuligheter
- har kunnskap om de yngste barnas væremåter, og om deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som arena for læring, vennskap og samspill mellom barn
- har kunnskap om og begynnende ferdigheter i kommunikasjon og samarbeid
- har kunnskap om betydningen av personalets evne til kommunikasjon, samspill og lek med barn
- har innsikt i betydningen av å kunne gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse, og fremstå som en bevisst rollemodell
- har kunnskaper og begynnende ferdigheter i observasjon og dokumentasjon som forutsetning for didaktisk tilrettelegging for barns leke- og læringsprosesser og av barnehagens leke- og læringsmiljø
- har begynnende kunnskaper om ledelse av pedagogiske prosesser
- har kunnskap om ulike pedagogiske og digitale verktøys betydning for å fremme barns lek og læring og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk
- har begynnende forståelse for lovverket for barnehagen (Barnehageloven, Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, FNs barnekonvensjon for barnets rettigheter), med et spesielt fokus på tema barns medvirkning
- har begynnende innsikt i og forståelse av veiledning i barnehagen
Pensum
Abrahamsen, G. (2013). En god start i barnehagen; toleranse for avskjed i tårer og tid til det nødvendige. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (red.). Småbarnspedagogikk – fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg.) (ss. 69-84). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (16 s.)
Askland, L. (2011). Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjoner. (2. utg.) (ss.15-80 og 143-225). Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. (147 s.)
Bae, B. (1996). Det interessante i det alminnelige (ss. 46-61 og 114-130). Oslo: Pedagogisk forum. Tilgjengelig digitalt fra Nasjonalbiblioteket. (31 s.). Lastes ned fra http://www.nb.no/nbsok/nb/5dc869d9019bb346b68eee5b3252753b?lang
Berg, A. (2018). Observasjon av barns motorikk. I E.B.S. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (3. utg.) (s. 233-246) Oslo: Gyldendal Akademisk.
Birkeland, Å. & Carson, N. (2017). Veiledning for barnehagelærere. (3. utg.) (ss.16-39 og 83-110; kapittel 2, 3 og 7). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (52 s.).
Bølgan, N. (2018). Barnehagens digitale praksis. (ss. 16-28 og 52-85). Bergen: Fagbokforlaget. (47 s.)
Drugli, M.B. (2018). Å møte barn med tillit og respekt gjennom å ”se” hele barnet. I V. Glaser, K.H. Moen, S. Mørreaunet & F. Søbstad (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (2.utg.) (ss. 230-239). Oslo: Universitetsforlaget (10 s.)
Fennefoss, A.T. & Jansen K.E. (2008). Småbarnspedagogikk og praksisfortellinger. Pedagogisk dokumentasjon gjennom tolkning og analyse (ss. 11-98). Bergen: Fagbokforlaget. (87 s.)
Greve, A. (2018). Barns vennskap og jevnaldringsrelasjoner. I V. Glaser, I. Størksen & M.B. Drugli (red.) Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (2.utg.) (ss. 383-401) Bergen: Fagbokforlaget (18s.).
Gunnestad, A. (2014). Didaktikk for barnehagelærere. En innføring. (5. utg) (ss. 13-129). Oslo: Universitetsforlaget (116 s.).
Haga, M. (2018). Allsidig bevegelseserfaring, fysisk utfoldelse og bevegelsesglede. I E.B.S. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (3. utg.) (ss. 262-270) Oslo: Gyldendal Akademisk.
Hvorfor pedagogisk dokumentasjon? Udir. Lastet ned fra: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/kvalitet-i-barnehagen/verktoy-for-kvalitetsarbeid/pedagogisk-dokumentasjon/
Jagtøien, G.L. & Hansen, K. (2018). Fysisk vekst og modning. I E.B.S. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (3. utg.) (ss.100-125) Oslo: Gyldendal Akademisk.
Jansen, T.T. (2014). Lyttende didaktikk. I S. Brostrøm, T. Lafton & M.A. Letnes. (red.) Barnehagedidaktikk (ss. 46- 66). Bergen: Fagbokforlaget (20 sider).
Jørgensen, K.A. (2018). I E.B.S. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (3. utg.) (ss. 255-268) Oslo: Gyldendal Akademisk.
Kibsgaard, S. (2018). Den livsviktige leken. I V. Glaser, I. Størksen & M.B. Drugli (red.) Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (2.utg.) (ss.353-367). Bergen: Fagbokforlaget. (16 s.)
Kibsgaard, S. & Sandseter, E.B.S. (2018). Bevegelseslek i barnekulturen, tradisjoner og kulturelt mangfold. I E.B.S. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (3. utg.) (ss. 65-80) Oslo: Gyldendal Akademisk.
Kristiansen, T. (2018). Medvirkning – uendelig vanskelig, fantastisk enkelt. I V. Glaser, K.H. Moen, S. Mørreaunet & F. Søbstad (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (2.utg.) (ss. 206-217). Oslo: Universitetsforlaget (12 s.).
Løkken, G. (2013).Toddleren som kroppssubjekt. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (red.). Småbarnspedagogikk – fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg.) (ss. 31-48). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (17 s.).
Løkken, G (2018). Bevegelse er mening. I E.B.S. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (3. utg.) (ss.43-52). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Meer, A.v.d. (2018). Tidlig utvikling hos de minste barn i alderen 0-1 år. I E.B.S. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (3. utg.) (ss.161-177). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Moser, T. (2018). Barns kroppslighet som en del av barnehagens helhetlige dannelsesoppdrag. I E.B.S. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (3. utg.) (ss. 22-40). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Moser, T. (2018). Motorikk, utvikling og læring – en kort innføring i grunnleggende begreper og forståelser. I E.B.S. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (3. utg.) (ss.126-148). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Moser, T. & Storli, R. (2018). Fysisk og motorisk utvikling. I V. Glaser, I. Størksen & M.B. Drugli (red.) Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (2.utg.) (ss.107-149 ). Bergen: Fagbokforlaget. (28 s.)
Nordland, E. (1997). Gruppen som redskap for læring (kapittel 2, 5 og 6). Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. (37 s.) Tilgjengelig digitalt fra Nasjonalbiblioteket. Lastes ned fra: http://www.nb.no/nbsok/nb/05d3542d0ccbbe3babb94f3b4efab238.nbdigital
Nordtømme, S. (2012). Muligheter i mellomrom! I A. Krogstad, G.K. Hansen, K. Høyland & T. Moser, T. (red.) Rom for barnehage. Flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø (ss.213-227). Bergen: Fagbokforlaget (16 s.).
Röthle, M. (2013). Møtet med de lekende barna. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (red.). Småbarnspedagogikk – fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg.) (ss. 121-141). Oslo: Cappelen Damm Akademisk (20 s.)
Sando, O.J. (2018). Koordinasjon. I E.B.S. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (3. utg.) (ss.150-159). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Seland, M. (2012). Barnehagens nye rom sett i lys av diskurser om livslang læring. I A. Krogstad, G.K. Hansen, K. Høyland & T. Moser, T. (red.) Rom for barnehage. Flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø (ss.115-127). Bergen: Fagbokforlaget (14 s.)
Søbstad, F. (2018). Trivsel og glede i barnehagen. I V. Glaser, K.H. Moen, S. Mørreaunet & F. Søbstad, (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (2.utg.) (ss. 240-249). Oslo: Universitetsforlaget (10 s.).
Tholin, K.R. (2018). Omsorg usynliggjøres og trenger en tydeligere posisjon. I V. Glaser, K.H. Moen, S. Mørreaunet & F. Søbstad, (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (2.utg.) (ss. 59-70). Oslo: Universitetsforlaget (12 s.).
Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke (kapittel 4, 5 ,6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18 og 19). Oslo: Pedagogisk forum (147 s.).
Åm, E. (1989). På jakt etter barneperspektivet (Kap. II: Lekens skjulte struktur.) (ss.35-62). Oslo: Universitetsforlaget. (27 s.) Tilgjengelig på Nasjonalbiblioteket: https://www.nb.no/items/44a8df44e585fcbf938e7ab85622b3d8?page=0&searchText=Eli%20Åm
Kompendium BHBUL1001 - Barns utvikling, lek og læring 1
Bae, B. (2012). Kraften i lekende samspill. Potensial for medvirkning og ytringsfrihet. I B. Bae (red.) Medvirkning i barnehagen - potensialer i det uforutsette (ss. 33-56). Bergen: Fagbokforlaget. (24 s.)
Olofsson, B.K. (1993). I lekens verden (Kap.: Hva er lek?) (ss.11-29). Oslo: Pedagogisk forum (19 s.)
Thorbergsen, E. (2007). Barnehagens rom (Kap.: Rom og estetikk) (ss.17-23). Oslo: Pedagogisk forum. (7 s.).
Åberg, A. & Taguchi, H.L. (2006). Lyttende pedagogikk – etikk og demokrati i pedagogisk arbeid (Kap. 3: Å forandre det pedagogiske læringsmiljøet) (ss. 29-36). Oslo: Universitetsforlaget (8 s.)
Aasen, W. (2018). Teamledelse i barnehagen. (2. utg.) (Kap. 2. Teamorganisering.) (ss. 31-57). Bergen: Fagbokforlaget. (38 s.)
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
B1-PD1: Kommunikasjon og samarbeid. Gruppearbeid med framlegg. Gjennomføres som en seminardag på skolen. | Framføring/presentasjon | Gruppe |
B1-PD2: Barns lek. | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 1400 | ord | 40 % | Intern | ||
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 60 % | Intern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MAP1: B1-PD1, B1-PD2
- SEK1: OBLTS
SEK1 i BHBUL1001 kan erstattes av bestått SEK1 i BHBUL1000.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
Øvrig informasjon
BHBUL1001 (15 sp) sammen med BHBUL1002 (15 sp) erstatter emnet BHBUL1000 (27 sp), som utgår fra studiemodellen for Barnehagelærerutdanning, heltid for kull seinere enn 2015.