Semestre
BHBUL1002 Barns utvikling, lek og læring 2
Generell informasjon
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Kunnskapsområdet bygger på et syn på barn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Kunnskapsområdet er delt i to emner; Barns utvikling, lek og læring 1 (BULL1) (BHBUL1001) og Barns utvikling, lek og læring 2 (BHBUL1002). BULL 1 avsluttes etter første semester, mens BULL 2 går over begge semester.
BULL 2 bygger på BULL 1, og legger både vekt på mer teoretisk kunnskap om og forståelse av barns utvikling, læring og danning, og på studentens tilegnelse av ferdigheter gjennom praksis i barnehage.
BULL 2 bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, norsk, naturfag med miljølære og religion, livssyn og etikk (RLE).
Forventet læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet.
Studenten:
- har kunnskap om og begynnende evne til kritisk vurdering av ulike teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
- har kunnskap om og begynnende evne til å støtte alle barn i deres utvikling med utgangspunkt i deres særegne behov og læringsmuligheter
- har kunnskap om og ferdigheter i didaktisk tilrettelegging
- kan tilrettelegge og reflektere over barnehagens innhold på en måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- har kunnskap om og innsikt i ulike forståelser av barn og barndom, i fortid og nåtid
- har kjennskap til syn på barn og barndom i samisk kultur og tradisjon
- har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, og kan reflektere over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barn
- har en begynnende innsikt i og evne til å utøve et profesjonelt skjønn i det pedagogiske arbeidet i barnehagen
- kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barn i deres nysgjerrighet, eksperimentering, undring og skapende uttrykk
- har kunnskap om og evne til å gå inn i dialogisk samspill med barn, med innlevelse og anerkjennelse og har grunnleggende ferdigheter i å samtale med barn om livsspørsmål
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
B2-NA1: Barns eksperimentering og undring (natur og naturfenomener). Oppstart under praksis, ferdigstilles i etterkant. Presenteres som poster. Vurderes av faglærer i naturfag. | Skriftlig oppgave | Individuell |
B2-NA2: Vårtur i naturen. Deltaking i vårturen er et arbeidskrav i BULL. Arbeidskravet følges opp 2. studieår, under emnet Natur, helse og bevegelse, arbeidskravet «Gjennomført feltkurs med individuell, skriftlig oppgave.» | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
B2-NO1: De yngste barnas dialog og samspill. Oppstart under praksis, ferdigstilles i etterkant. Leveres til faglærer i norsk for vurdering. | Skriftlig oppgave | Individuell |
B2-RL1: Religion, livssyn og danning. Kunnskapsprøve. | Skriftlig prøve | Individuell |
B2-TF1: Barndomsforståelse. Deltaking i temauke. Gruppeoppgave som presenteres som poster, på sidemål. | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe |
B2-PD1: Barns utvikling, mestring og læring i barnehagen. Bearbeides etter veiledning, og leveres som mappeeksamen. | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 1 | mappebidrag | 100 % | Intern og ekstern |
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
Øvrig informasjon
BHBUL1001 (15 sp) sammen med BHBUL1002 (15 sp) erstatter emnet BHBUL1000 (27 sp), som utgår fra studiemodellen for Barnehagelærerutdanning, heltid for kull seinere enn 2015.
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Askland, L. & Sataøen, S.O. (2013). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst. (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. Kap.1, 2, 3 og 4. (204 s.)
Bakke, H.K. (2013). Natur 1. Barn opplever naturen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. s. 1-79, 143-208. (140 s.)
Bakke, H.K. (2017). Natur 2. Barn utforsker naturfenomener. (2. utgave). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. s. 69-107. (38 s.)
Birkeland, T. & Mjør, I. (2012). Barnelitteratur – sjangrar og teksttypar. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap 1: Barnelitteratur før og no. (21 s.)
Broström, S., Lafton, T., Letnes, M.A. (red.). Barnehagedidaktikk. Bergen: Fagbokforlaget. Følgende kapitler:
- Holter, K. & Langholm, G. Utforskende naturfag i barnehagen. Kap. 5. (13 s.)
- Jansen, K.E. Utforskerstund som læringsaktivitet. Kap. 4. (18 s.)
Glaser, V., Moen, K.H., Mørreaunet, S. & Søbstad, F. (red.). (2011). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Følgende kapitler:
- Gjems, L. Læring i samtaler og samhandling mellom voksne og barn i barnehagen. Kap. 5. (9 s.)
- Sagberg, S., Grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon: hvor grunnleggende er de? Kap. 7. (14 s.)
Glaser, V., Størksen, I. & Drugli, M.B. (red.) (2014). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. Bergen: Fagbokforlaget. Følgende kapitler:
- Drugli, M.B. Emosjonell utvikling og tilknytning. Kap. 3 (28 s.)
- Melby-Lervåg, M. & Lervåg, A. Språklig utvikling hos barn fra null til fem år. Kap. 8. s. 167-188. (21 s.)
Haugen, S., Løkken, G. & Röthle, M. (red.). (2013). Småbarnspedagogikk – fenomenologiske og estetiske tilnærminger. (2. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Følgende kapittel:
- Krogstad, A. De yngste barnas språk. Kap. 6. (17 s.)
Høigård, A. (2013). Barns språkutvikling. Muntlig og skriftlig. (3. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1 og 2. (105 s.)
Kloep, M. & Hendry, L. (2003). Utviklingspsykologi i praksis. Oslo: Abstrakt forlag. Kap. 2 og 3. (58 s.)
Sagberg, S. (red.) (2017). Mot til å være barnehagelærer. Bergen: Fagbokforlaget. Følgende kapitler:
- Kjølsvik, I. Norske verdier for norske barnehager – og kildene til dem. s. 53-67. (15 s.)
- Mørreaunet, S. La oss være venner – i all evighet? Om tilgivelse og vennskap mellom barn. s. 177-200. (24 s.)
Skarpsno, H. (2013). Barn og seksualitet. Oslo: SEBU forlag. Kap. 2 og 3. (23 s.)
Sødal, H.K. (2014). Kristen tro og tradisjon i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kap. 1, 3 og 5. (70 s.)
Öhman, M. (2016). Samtaler og samspill med barn. Oslo: Pedagogisk forum. Kap. 3, 6, 8, 9, 10, 11 og 12. (143s.)
Kompendium BHBUL1002 - Barns utvikling, lek og læring 2
Amundsen, H.M. (2013). Danning til livet – et fortolkende prosjekt. I K. Steinsholt & M. Øksnes (red.). Danning i barnehagen. Perspektiver og muligheter. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. s. 169-185. (17 s.)
Amundsen, H.M. (2013). Perspektiver på barns undring. – I barns tanker. I Barns undring. Bergen: Fagbokforlaget. s. 29-58. (30 s.).
Berg, J.O. (2006). Læring skjer i samhandling. I Bedre barnehager, skriftserie. Nr.1. Oslo: Utdanningsakademiet. s. 4-13. (10 s.)
Blom, K. (2004). Norsk barndom gjennom 150 år Bergen: Fagbokforlaget. Kap.1: Barnehagen. Fra asyler til pedagogiske institusjoner. s. 19-46. (28 s.)
Dahlberg, G., Moss, P. & Pence, A. (2002). Den tidlige barndommen som konstruksjon. Hva tror vi om den? I Fra kvalitet til meningsskaping - morgendagens barnehage. Oslo: Kommuneforlaget. s. 73-99. (27 s.)
Eidhamar, L.G. & Leer-Salvesen, P. (2014). Nesten som deg selv. Barn og etikk. (4. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 3. s. 85-99. (15 s.)
Gjems, L. (2011). Barnesamtalene – barnehagens glemte læringsarena? I L. Gjems & G. Løkken (red.) Barns læring om språk og gjennom språk. Samtaler i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. s. 43-67 (24 s.)
Korsvold, T. (2013). Fra familiemedlem til rettssubjekt. Framveksten av en moderne barnehagebarndom. I A. Greve, S. Mørreaunet & N. Winger (red.) Ytringer om likeverd, demokrati og relasjonsbygging i barnehagen. Kap. 5. (11 s.)
Storjord, M.H., Hætta, A.K.S. & Eira, A.M.J. (2016). Samisk barnekultur. Kulturarbeid i samiske barnehager: formidling, lek, tradisjonsfornyelse. I H. Jæger & J.K. Torgersen (red.) Barnekultur. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. s. 89-106. (18 s.)