BHFOR3510 Musikk, drama, kunst og håndverk i barnehagen
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2023 høst, 2024 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2024 vår
- EmneansvarligChristine Sivertsen
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Musikk, drama, og kunst og håndverk er fag som har hatt sin naturlige plass i barnehagen så lenge som denne har eksistert som samfunnsinstitusjon. Kunstfagene har vært og er sentrale fordi de er kulturbærende, og fordi fagområdene er uttrykksbærere for hele mennesket. Hva er vi mennesker uten fortellinger, sanger, dans og bilder? Hva er barndommen uten disse uttrykksformene?
Gjennom undervisningsaktiviteter og studentenes egeninnsats i emnet, fokuseres det på å utvikle og utvide studentenes kompetanse og fagdidaktiske evner innen de involverte fagene. Emnet vil gi studentene kunstfaglig fordypning som utgangspunkt for kunstpedagogisk arbeid i barnehagen.
Emnet har fokus på:
a) Fagkompetanse:
praktiske ferdigheter, teknikker og håndverk innen musikk, drama, og kunst og håndverk.
b) Kunstpedagogikk:
fagdidaktiske og profesjonsutøvende erfaringer, ferdigheter og refleksjoner innen pedagogikk, musikk, drama, og kunst og håndverk.
Fordypningsemnets 30 studiepoeng er fordelt mellom lærerutdanningsfagene musikk, drama, og kunst og håndverk (25 stp) og pedagogikk (5 stp). De 25 studiepoengene i kunstfagene er likt fordelt mellom musikk, drama, og kunst og håndverk.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten:
- har videreutviklet kunnskap om materialer, redskaper, teknikker og digitale verktøy i fagene musikk, drama og kunst og håndverk
- har økt kunnskap om barns skapende prosesser
- har utvidet praktisk og teoretisk kunnskap om kunstfagenes betydning for barns lek, læring og danning
Ferdigheter
Studenten:
- har utvidete ferdigheter i bruk av materialer, redskaper, teknikker og digitale verktøy i fagene musikk, drama, og kunst og håndverk – og kan bruke disse i sin egen profesjonsutøvelse
- kan lede kunstpedagogiske prosesser, og utvikle disse i samspill med barn
- kan møte og støtte barn i deres undring og skapende uttrykk
- kan tilrettelegge for kulturaktiviteter for, med og av barn
- kan anvende sin kunstfaglige kompetanse for å berike barns uttrykk og meningsskaping
Generell kompetanse
Studenten:
- har et kritisk-analytisk perspektiv på valg av kulturaktiviteter for barn og begrunnelser for disse valgene
- kan reflektere over sin kunstfaglige kompetanse
- har kompetanse til å lede personalet i et endrings- og utviklingsarbeid med fordypningsfaglig innhold
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
En sentral arbeidsmåte i emnet er praktisk, skapende arbeid – både individuelt og i grupper. Det vil arbeides både enfaglig og tverrfaglig innen emnet. Verksteds- og atelierarbeid, dramatisering, fortelling, improvisasjon, musikalsk samspill, sang og studioarbeid er eksempler på praktiske arbeids- og læringsformer som kan benyttes i emnet.
Andre arbeids- og læringsformer som kan benyttes i fordypningsemnet er forelesninger, gruppediskusjoner, praktisk-teoretiske framlegg og presentasjoner, skriving av fagtekster, ekskursjon/studietur, prosjektarbeid samt selvstudium. Det er obligatorisk oppmøte på all undervisning.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
F3-MU1: Framlegg av praktisk arbeid med påfølgende skriftlig innlevering | Framføring og rapport | Gruppe |
F3-DR1: Framlegg av praktisk arbeid | Framføring/presentasjon | Gruppe |
F3-KH1: Praktisk arbeid med skriftlig innlevering | Skriftlig oppgave | Individuell |
F3-TF1: Tverrfaglig prosjekt og framlegg av poster | Framføring/presentasjon | Gruppe |
F3-TF2: Digitalt prosjekt | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM | Individuell | 51 | timer | 60% | Intern og ekstern | Alle | Besvarelsen skal være på 2500 ord. |
Praktisk eksamen | PEK | Gruppe, med individuell vurdering | 4 | dager | 40% | Intern og ekstern | Eksamen består av følgende obligatoriske aktiviteter: -oppstart med utlevering av oppgave -veiledninger med faglærere -gruppeøvinger -eksamensvisning -gruppesamtale med sensor Eksamensdagen består av visning på 10-15 minutt og samtale med sensor og faglærere på 10-15 min, opprydning og avsluttende samtale på ca 30 min. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
PEK: 4 dagers eksamen starter kl. 09:00 dag 1, og avsluttes kl. 1500 dag 4.
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
PEK: F-MU1, F-DR1 og F-KH1.
HEM: F-TF1, F-TF2 og OBLTS.
Arbeidskrav er ekvivalent med tidligere arbeidskrav:
F-TF1 er ekvivalent med F3-TF1.
F-TF2 er ekvivalent med F3-TF2.
F-MU1 er ekvivalent med F3-MU1.
F-DR1 er ekvivalent med F3-DR1.
F-KH1 er ekvivalent med F3-KH1.
Øvrig informasjon
Bacheloroppgaveemnet knyttet til denne fordypningen er: BHBAC3910 Bacheloroppgave - Musikk, drama, kunst og håndverk i barnehagen.
Studenter søker opptak til emnet på StudentWeb i forbindelse med semesterregistrering til 4. semester av barnehagelærerutdanninga. Opptaket gjennomføres i starten av 4. semester. Se mer om opptak til fordypning på dmmh.no.