BHFOR3520 Barnehager i internasjonale perspektiv, felles emne
- Nynorsk navnBarnehagar i internasjonale perspektiv, felles emne
- Engelsk navnECEC Institutions in International Perspectives, compulsory part
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligMalin Arnesen Nilsen, Paal Eckhoff Salvesen
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav og bestått alle praksisemner fra foregående studieår. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Fordypningsenheten er rettet mot å gi studentene utdypet kunnskap om, og innsikt i arbeid med barn i en globalisert verden, gjennom å tilegne seg forståelse for og praktisk erfaring med førskolepedagogisk arbeid med barn i ulike deler av verden.
Studentene skal få innsikt i barnehagelærereutdanning og barnehagepedagogisk arbeid i andre land.
Studenten skal samtidig få relevant kompetanse til å arbeide i barnehager i Norge, der barnehager blir stadig mer preget av globalisering og en flerkulturell virkelighet.
Fordypningsenheten skal fokusere på hvordan samfunnsendringer, både internasjonalt, nasjonalt og lokalt, gir nye og endrede forutsetninger for pedagogisk arbeid i barnehage.
Gjennom å få kunnskap, gjøre erfaringer og/eller reflektere over pedagogisk praksis i ECEC-institusjoner i andre land, vil studentene bli utfordret til å reflektere over og tilegne seg kunnskap om det kulturelle, historiske, faglige og etiske grunnlaget som slik praksis bygger på.
Med bakgrunn i slike refleksjoner, vil fordypningen utfordre studentene til å reflektere over tilsvarende grunnlag for praksis i norsk barnehage. Dette innebærer å stille kritiske spørsmål ved oppfatninger og forståelser som vi tar for gitt.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne
Kunnskaper:
Studenten
-har kunnskaper om kulturelle variasjoner i barns oppvekstvilkår, og organisering av pedagogisk arbeid for førskolebarn i ulike land
-har kunnskap om og kan identifisere diskriminerende praksiser
-har kunnskap om globale utviklingstendenser med relevans for arbeidet i barnehagen
Ferdigheter:
Studenten
- kan vise interkulturell komptanse og kan kommunisere hensiksmessig i møte med barn, familier og personalet.
- kan vise kultursensitivitet og ver bevisst betydningen av kulturelt mangfold i utformingen av egen lederrolle.
- kan legge til rette for inkluderende praksiser
- kan ta i bruk estetiske virkemidler og arbeidsmåter for å fremme inkludering, kommunikasjon og fellesskap på tvers av kulturelle skillelinjer.
Generell kompetanse
Studenten
- har tilegnet seg et faglig kunnskapsgrunnlag og er i stand til lede arbeidet med å skape en inkluderende barnehage.
- ser sammenhengen mellom egen profesjonsrolle og mangfold som ressurs.
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, seminar, muntlige, skriftlige og digitale presentasjoner i gruppe og individuelt.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
FF3-TF1 Meg selv som barnehagelærer med interkulturell kompetanse | Skriftlig oppgave | Individuell |
FF3-TF2 Fagdag-framlegg av pensumlitteratur | Muntlig oppgave | Gruppe |
FF3-TF4 Fortellinger for barn med et interkulturelt perspektiv | Praktisk arbeid | Gruppe |
FF3-TF9 Early Childhood Education and Care around the Word | Muntlig oppgave | Gruppe |
FF3-TF10 Vår flerkulturelle by | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | MUN | Gruppe, med individuell vurdering | 30 | minutter | 100 | Intern og ekstern | Alle | Studentene trekker et tema i forkant og lager en presentasjon sammen i gruppa. 2 dager forberedelse. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være vurdert til godkjent for å få gå opp til eksamen:
MUN: FF3-TF1, FF3-TF2, FF3-TF4, FF3-TF9, FF-TF10, OBLTS.