BHFOR3520 Barnehager i internasjonale perspektiv, felles emne

    • Nynorsk navn
      Barnehagar i internasjonale perspektiv, felles emne
    • Engelsk navn
      ECEC Institutions in International Perspectives, compulsory part
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemester
      2024 høst, 2025 vår
    • Studienivå
      Syklus 1: Bachelorgradsstudium
    • Studieprogram
      Barnehagelærerutdanning
    • Varighet
      2 semester
    • Eksamenssemester
      2025 vår
    • Emneansvarlig
      Malin Arnesen Nilsen, Paal Eckhoff Salvesen
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav
      Oppfylt progresjonskrav og bestått alle praksisemner fra foregående studieår. Se studieplanens generelle del.

Godkjent av

kka

Godkjent dato

Fredag, januar 19, 2024

Emneinnhold

Fordypningsenheten er rettet mot å gi studentene utdypet kunnskap om, og innsikt i arbeid med barn i en globalisert verden, gjennom å tilegne seg forståelse for og praktisk erfaring med førskolepedagogisk arbeid med barn i ulike deler av verden.

Studentene skal få innsikt i barnehagelærereutdanning og barnehagepedagogisk arbeid i andre land.

Studenten skal samtidig få relevant kompetanse til å arbeide i barnehager i Norge, der barnehager blir stadig mer preget av globalisering og en flerkulturell virkelighet.

Fordypningsenheten skal fokusere på hvordan samfunnsendringer, både internasjonalt, nasjonalt og lokalt, gir nye og endrede forutsetninger for pedagogisk arbeid i barnehage. 

Gjennom å  få kunnskap, gjøre erfaringer og/eller reflektere over  pedagogisk praksis i ECEC-institusjoner i andre land, vil studentene bli utfordret til å reflektere over og tilegne seg kunnskap om det kulturelle, historiske, faglige og etiske grunnlaget som slik praksis bygger på.

Med bakgrunn i slike refleksjoner, vil fordypningen utfordre studentene til å reflektere over tilsvarende grunnlag for praksis i norsk barnehage. Dette innebærer å stille kritiske spørsmål ved oppfatninger og forståelser som vi tar for gitt. 

Læringsutbytte

Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne

Kunnskaper:

Studenten

-har kunnskaper om kulturelle variasjoner i barns oppvekstvilkår, og organisering av pedagogisk arbeid for førskolebarn i ulike land

-har kunnskap om og kan identifisere diskriminerende praksiser

-har kunnskap om globale utviklingstendenser med relevans for arbeidet i barnehagen

Ferdigheter:

Studenten 

- kan vise interkulturell komptanse og kan kommunisere hensiksmessig i møte med barn, familier og personalet.

- kan vise kultursensitivitet og ver bevisst betydningen av kulturelt mangfold i utformingen av egen lederrolle.

- kan legge til rette for  inkluderende praksiser

- kan ta i bruk estetiske virkemidler og arbeidsmåter for å fremme inkludering, kommunikasjon og fellesskap på tvers av kulturelle skillelinjer.

 

Generell kompetanse

Studenten 

- har tilegnet seg et faglig kunnskapsgrunnlag  og er i stand til lede arbeidet med å skape en  inkluderende barnehage.

- ser sammenhengen mellom egen profesjonsrolle og mangfold som ressurs.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, seminar, muntlige, skriftlige og digitale presentasjoner i gruppe og individuelt.

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
FF3-TF1 Meg selv som barnehagelærer med interkulturell kompetanseSkriftlig oppgaveIndividuell
FF3-TF2 Fagdag-framlegg av pensumlitteraturMuntlig oppgaveGruppe
FF3-TF4 Fortellinger for barn med et interkulturelt perspektivPraktisk arbeidGruppe
FF3-TF9 Early Childhood Education and Care around the WordMuntlig oppgaveGruppe
FF3-TF10 Vår flerkulturelle byFramføring/presentasjonGruppe
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelseOppfylt krav om tilstedeværelse i undervisningIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:FF3-TF1 Meg selv som barnehagelærer med interkulturell kompetanse
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Muntlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:FF3-TF2 Fagdag-framlegg av pensumlitteratur
Individuell/gruppe:Gruppe
Arbeidskravets form (hva vurderes):Praktisk arbeid
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:FF3-TF4 Fortellinger for barn med et interkulturelt perspektiv
Individuell/gruppe:Gruppe
Arbeidskravets form (hva vurderes):Muntlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:FF3-TF9 Early Childhood Education and Care around the Word
Individuell/gruppe:Gruppe
Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring/presentasjon
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:FF3-TF10 Vår flerkulturelle by
Individuell/gruppe:Gruppe
Arbeidskravets form (hva vurderes):Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
Muntlig eksamenMUNGruppe, med individuell vurdering 30minutter100Intern og eksternAlleStudentene trekker et tema i forkant og lager en presentasjon sammen i gruppa. 2 dager forberedelse.

Vurderinger

Vurderingsform:Muntlig eksamen
Gruppering:Gruppe, med individuell vurdering
Tid/omfang: 30
Enhet:minutter
Vekting:100
Merknader:Studentene trekker et tema i forkant og lager en presentasjon sammen i gruppa. 2 dager forberedelse.
Hjelpemidler:Alle
Kode:MUN
Sensorordning:Intern og ekstern

Karakterskala

A-F

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Arbeidskrav som må være vurdert til godkjent for å få gå opp til eksamen:

MUN: FF3-TF1, FF3-TF2, FF3-TF4, FF3-TF9, FF-TF10, OBLTS.