BHFOR3520 Barnehager i internasjonale perspektiv, felles emne
- Nynorsk navnBarnehagar i internasjonale perspektiv, felles emne
- Engelsk navnECEC Institutions in International Perspectives, compulsory part
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2025 høst, 2026 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2026 vår
- EmneansvarligMalin Arnesen Nilsen, Paal Eckhoff Salvesen
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav og bestått alle praksisemner fra foregående studieår. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Fordypningsenheten skal fokusere på hvordan samfunnsendringer, både internasjonalt, nasjonalt og lokalt, gir nye og endrede forutsetninger for pedagogisk arbeid i barnehage. Gjennom erfaringer og refleksjon over pedagogisk praksis i ECEC-institusjoner i andre land, vil studentene bli utfordret til å tilegne seg kunnskap om det politiske, historiske, faglige, estetiske og kulturelle grunnlaget som slik praksis bygger på.
Fordypningsenheten er rettet mot å gi studentene utdypet kunnskap om, og innsikt i arbeid med barn i en globalisert verden gjennom å tilegne seg forståelse for og praktisk erfaring med ECEC-institusjoner i andre land. Studentene vil få innsikt i barnehagelærerutdanning og barnehagepedagogisk praksis fra ulike kontekster. Samtidig vil studentene utvikle relevant kompetanse for å arbeide i norske barnehager i et pluralistisk samfunn, med vekt på å legge til rette for tilhørighet, likeverdige demokratiske barnehagefellesskap, kritisk tenkning, og utvikling av interkulturell kompetanse.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskap om variasjoner i barns oppvekstvilkår og organisering av ECEC i ulike land
- har kunnskap om og kan identifisere diskriminerende praksiser
- har kunnskap om globale utviklingstendenser med relevans for arbeidet i barnehagen
Ferdigheter:
Studenten
- kan vise interkulturell komptanse og kan kommunisere hensiksmessig i møte med barn, familier og personalet.
- kan utøve sensitivitet og være bevisst betydningen av et pluralistisk mangfold i utformingen av egen lederrolle.
- kan fremme likeverdige demokratiske barnehagefellesskap.
- kan ta i bruk estetiske virkemidler og arbeidsmåter for å fremme tilhørighet, kommunikasjon og fellesskap.
- Kan utvikle og ta i bruk verktøy som motvirker diskriminerende praksiser
Generell kompetanse:
Studenten
- har tilegnet seg et faglig kunnskapsgrunnlag og er i stand til å lede arbeidet med å skape likeverdige demokratiske fellesskap i barnehagen.
- ser utviklingen av egen profesjonsrolle i sammenheng med et pluralistisk samfunn.
Pensumliste
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, seminar, muntlige, skriftlige og digitale presentasjoner i gruppe og individuelt.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
FF3-TF1 Meg selv som barnehagelærer med interkulturell kompetanse | Skriftlig oppgave | Individuell |
FF3-TF2 Fagdag-framlegg av pensumlitteratur | Muntlig oppgave | Gruppe |
FF3-TF4 Fortellinger for barn med et interkulturelt perspektiv | Praktisk arbeid | Gruppe |
FF3-TF9 Early Childhood Education and Care around the Word | Muntlig oppgave | Gruppe |
FF3-TF10 Vår flerkulturelle by | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | MUN | Gruppe, med individuell vurdering | 30 | minutter | 100 | Intern og ekstern | Alle | Studentene trekker et tema i forkant og lager en presentasjon sammen i gruppa. 2 dager forberedelse. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være vurdert til godkjent for å få gå opp til eksamen:
MUN: FF3-TF1, FF3-TF2, FF3-TF4, FF3-TF9, FF-TF10, OBLTS.