BHFOR3580 Barndom, helse og livsmestring

    • Nynorsk navn
      Barndom, helse og livsmeistring
    • Engelsk navn
      Childhood, Health and Life Skills
    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemester
      2025 høst, 2026 vår
    • Studienivå
      Syklus 1: Bachelorgradsstudium
    • Studieprogram
      Barnehagelærerutdanning
    • Varighet
      2 semester
    • Eksamenssemester
      2026 vår
    • Emneansvarlig
      Anette Ringen Rosenberg
    • Undervisningsspråk
      Norsk

Godkjent dato

Tirsdag, januar 16, 2024

Emneinnhold

Dagens moderne barndom(mer) er i rask endring og stiller nye krav og forventninger til barnehagelærere. Økt individualisering og polarisering krever kunnskap og forståelse av verdien av felleskapet, barns rettigheter og demokrati. Noen har en barndom preget av stabilitet og trygghet, mens for andre vil den være kjennetegnet av utrygghet, press og ulike helseutfordringer. Barnehagen har et særlig ansvar for å utjevne sosial ulikhet, arbeide helsefremmende og forebyggende, samt sørge for at alle barn skal oppleve bevegelsesglede og kjenne seg inkludert i barnehagens demokratiske fellesskap. Barnehagen skal arbeide for at barn i alle alder skal oppleve tilhørighet, trivsel og livsglede, med muligheter for lek, utfoldelse og følelse av egenverd.  

I dette emnet gis studenten faglig fordypning i tema som er sentrale for barns og barnehagepersonalets fysiske og psykiske helse, samt livsmestring, i et tverrfaglig perspektiv. Livsmestring er et begrep som blant annet omfatter å kunne håndtere følelser, stress og endringer. I emnet skal studentene utvikle forståelse for hvordan man kan støtte barns utvikling av selvfølelse og selvinnsikt.  

 I emnet vektlegges betydning av naturen og utemiljø i arbeidet med å fremme barns fysiske og psykiske helse her og nå, samt i et livsløpsperspektiv. Studentene vil også få kunnskap om ergonomi og helsefremmende arbeid for barnehagepersonalet. Betydningen av og tilrettelegging for barns medvirkning i barnehagehverdagen for å fremme deres livsmestring er sentralt i emnet.  

Studenten forberedes og dyktiggjøres i barnehagens møte med ulike helse- og livsmestringsutfordringer i et moderne samfunn preget av mangfold. Det legges vekt på at vilkårene for barns livsmestring og helse må forstås både i en lokal og global kontekst i et samfunn preget av livssynsmessig og sosialt mangfold. Kritisk refleksjon, egen læring og egen danning som barnehagelærer vektlegges. 

Fordypningsemnets 30 studiepoeng er fordelt mellom lærerutdanningsfagene samfunnsfag (10 stp.), fysisk aktivitet og helse (8 stp.), pedagogikk (7 stp.) og religion, livssyn og etikk (RLE) (5 stp).

Læringsutbytte

Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne.

Kunnskap

Studenten

  • har utvidet kunnskap om barn i ulik alder med hensyn til barns utvikling og sosialisering, helse og livsmestring
  • har utvidet kunnskap om barndom i et mangfoldsperspektiv
  • har kunnskap om sammenhengen mellom det fysiske miljøets utforming og individets psykiske og fysiske helse og livsmestring
  • har kunnskap om ulike oppvekstsvilkår, marginaliserte grupper, sosial ulikhet og barns rettigheter.
  • har kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid knyttet til barns helse og livsmestring
  • har kunnskap om barns behov for tilknytning og trygghet, spesielt med tanke på de yngste barna
  • har kunnskap om ergonomi og helsefremmende arbeid for barnehagepersonalet
  • har kunnskap om hvordan ulike religioner og livssyn er kilde til livsmestring
  • Har kjennskap til perspektiver på meningen med livet og mening i livet

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for et godt fysisk og psykososialt miljø for barn og personalet
  • kan ivareta barns fysiske og psykiske behov gjennom vurdering, planlegging og gjennomføring av pedagogisk innholdet i barnehagehverdagen
  • kan legge til rette for at barn får medvirke i planlegging og vurdering av det pedagogiske innholdet som fremmer fysisk og psykisk helse
  • kan legge til rette for samarbeid med foreldre og eksterne aktører ut fra ulike perspektiver på barndom, helse og livsmestring 
  • kan bruke fortellinger som støtter opp under barns livsmestring
  • kan reflektere omkring hva som er et godt liv
  • kan bruke filosofisk samtale for å støtte opp under barns livsmestring

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og reflektere over barns helse og livsmestring i et etisk og samfunnsvitenskapelig perspektiv
  • kan analysere og reflektere over barndom, helse og livsmestring i et etisk og et tverrfaglig perspektiv, og konkretisere tematikken i barnehagehverdagen for barn i ulike aldere
  • kan vise forståelse og kritisk reflektere over ulike perspektiver på hva som fremmer fysisk og psykisk helse hos barn
  • kan vise forståelse og drøfte barnehagen som en forebyggende og helsefremmende arena for barn og foreldre ut fra ulike perspektiver på barndom, helse og livsmestring 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Det vises til Arbeids-, lærings- og vurderingsformer i Studieplanens generelle del.

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
F3-TF1: Livsmestring i barnehagenSkriftlig oppgaveIndividuell
F3-TF2: Kulturfestival for de minste.Deltakelse på aktivitet/ekskursjonGruppe
F3-TF3: CaseSkriftlig oppgaveIndividuell
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelseOppfylt krav om tilstedeværelse i undervisningIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:F3-TF1: Livsmestring i barnehagen
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Deltakelse på aktivitet/ekskursjon
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:F3-TF2: Kulturfestival for de minste.
Individuell/gruppe:Gruppe
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:F3-TF3: Case
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
Skriftlig skoleeksamen SEKIndividuell6timer60Intern og ekstern Ingen
Muntlig eksamen MUNIndividuell20minutter40Intern og eksternNotat fra 30 minutters forberedelses tiden. Studentene får et overordnet tema de skal reflektere over muntlig. Studentene trekker temaet på eksamensdagen og får 30 minutter til forberedelse før eksamineringen starter.

Vurderinger

Vurderingsform:Skriftlig skoleeksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:6
Enhet:timer
Vekting:60
Merknader:
Hjelpemidler: Ingen
Kode: SEK
Sensorordning:Intern og ekstern
Vurderingsform:Muntlig eksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:20
Enhet:minutter
Vekting:40
Merknader:Studentene får et overordnet tema de skal reflektere over muntlig. Studentene trekker temaet på eksamensdagen og får 30 minutter til forberedelse før eksamineringen starter.
Hjelpemidler:Notat fra 30 minutters forberedelses tiden.
Kode: MUN
Sensorordning:Intern og ekstern

Karakterskala

A-F

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
SEK: OBLTS, F3-TF1 og F3-TF2
MUN: F3-TF3

 

Arbeidskrav er ekvivalent med tidligere arbeidskrav:

F3-TF1 er ekvivalent med F-TF1

F3-TF2 er ekvivalent med F-TF2

F3-TF3 er ekvivalent med F-TF3

 

Øvrig informasjon

Bacheloroppgaveemnet knyttet til denne fordypningen er: BHBAC3980 Bacheloroppgave - Barndom, helse og livsmestring.

Studenter søker opptak til emnet på StudentWeb i forbindelse med semesterregistrering til 4. semester av barnehagelærerutdanninga. Opptaket gjennomføres i starten av 4. semester. Se mer om opptak til fordypning på dmmh.no.

Studenten må belage seg på utlegg på ca 400 kr i samband med kollektivtransport i nærområdet og inngangspenger til undervisningssteder utenfor DMMH.