BHKKK1010 Kunst, kultur og kreativitet

Generell informasjon

Full course name in English: 
Art, Culture and Creativity
Full course name in Norwegian Nynorsk: 
Kunst, kultur og kreativitet
Studiepoeng: 
33
Studienivå: 
Bachelorgradsstudium
Undervisningsspråk: 
Norsk
Studieprogram: 
Barnehagelærerutdanning
Varighet: 
2 semester
Undervisningssemester: 
2015 høst
2016 vår
Eksamenssemester: 
2016 vår
Emneansvarlig: 
Hanne Bæverfjord

Emneinnhold

Kunnskapsområdet skal kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen med å la barn møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk. Det skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet.

Kunnskapsområdet vektlegger utvikling av studentenes estetiske oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner, samt innsikt i kunstfagenes muligheter og egenverdi og deres rolle som medierende redskap i andre kunnskapsområder.

Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene musikk, drama, forming, norsk og pedagogikk.

Forventet læringsutbytte

Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet består av fem overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser:

1. Møte med kunsten

Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:

  • L1: har kunnskap om ulike syn på kunst, kultur og kreative prosesser og innsikt i hvordan disse bidrar til barns opplevelser og uttrykksformer, læring og danning.

2. Ulike estetiske uttrykksformer

  • L2: kjenner til og kan anvende ulike redskaper, teknikker og materialer fra forskjellige håndverkstradisjoner, og kan utforske disse i samspill med barn
  • L3: kan bruke sin faglighet i musikalske og dramatiske uttrykksformer samt improvisasjon i lek og læring
  • L4: har forståelse av utviklingsarbeid og forsking som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen

3. Undring, utforskning, skaperglede og lek

  • L5: kan strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek.
  • L6: kan tilrettelegge for kunst- og kulturopplevelser som fremmer barns estetiske utvikling.
  • L7: har kunnskap om kommunikasjons- og samspillteorier, identitet og uttrykk i arbeid med estetiske fagområder.

4. Kultur og kreative prosesser

  • L8: har kunnskap om barns musikalske utvikling, utvikling i formuttrykk og dramatisk lek, med vekt på musikalitet, bilde og skulptur, fortelling, dramatisering og formidling.
  • L9: har kunnskap om og innsikt i barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, samiske kulturer, samt har forståelse for hvordan kultur påvirker barns ulike uttrykksformer.
  • L10: ser barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer

5. Kunstpedagogiske prosesser for og med barn

  • L11: har ferdigheter i å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kunstneriske og kunstpedagogiske prosesser med og for barn, tilpasset barns ulike forutsetninger
  • L12: har innsikt i barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforsking og uttrykk, og kjenner betydningen av og kan stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse
  • L13: kan utvise en bevisst følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer samt bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn, kjønnsperspektiver og flerkulturelle perspektiver i skapende aktiviteter og kunst- og kulturformidling i barnehagen.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Gruppering
K-PD1: Rommet som den tredje pedagog. Presentasjon i gruppe, med utgangspunkt i kartlegging under praksisFramføring/presentasjonGruppe
K-MU1: akkompagnementskurs med sangrepertoarPraktisk arbeidIndividuell
K-DR1: Drama og teater i barnehagen. Praktisk gruppepresentasjon og individuelt skriftlig refleksjonsnotatSkriftlig oppgaveGruppe
K-NO1: Min bildebok. Skriftlig analyse og muntlig formidling av bildebok. 2 studenter sammenSkriftlig oppgaveGruppe
K-KH1: Individuell analyse av barnetegning fra praksis. Presentasjon i gruppe.Framføring/presentasjonIndividuell
K-TF1: «De yngste»: Improvisasjon, rytme og lek. Praktisk i gruppe, med barn.Praktisk arbeidGruppe
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelseOppfylt krav om tilstedeværelse i undervisningIndividuell
Obligatoriske arbeidskrav:
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:K-PD1: Rommet som den tredje pedagog. Presentasjon i gruppe, med utgangspunkt i kartlegging under praksis
Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring/presentasjon
Gruppering:Gruppe
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:K-MU1: akkompagnementskurs med sangrepertoar
Arbeidskravets form (hva vurderes):Praktisk arbeid
Gruppering:Individuell
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:K-DR1: Drama og teater i barnehagen. Praktisk gruppepresentasjon og individuelt skriftlig refleksjonsnotat
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Gruppering:Gruppe
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:K-NO1: Min bildebok. Skriftlig analyse og muntlig formidling av bildebok. 2 studenter sammen
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Gruppering:Gruppe
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:K-KH1: Individuell analyse av barnetegning fra praksis. Presentasjon i gruppe.
Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring/presentasjon
Gruppering:Individuell
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:K-TF1: «De yngste»: Improvisasjon, rytme og lek. Praktisk i gruppe, med barn.
Arbeidskravets form (hva vurderes):Praktisk arbeid
Gruppering:Gruppe
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse
Arbeidskravets form (hva vurderes):Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning
Gruppering:Individuell

Eksamen

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingHjelpemidlerMerknader
HjemmeeksamenHEM1Individuell54timer60 % AlleForutsetter godkjent arbeidskrav K-PD1, K-NO1, OBLTS
Praktisk eksamenPEK1Gruppe30minutter26 % Forutsetter godkjent arbeidskrav K-MU1, K-DR1, K-TF1
MappeeksamenMAP1Individuell2semester14 % Forutsetter arbeidskrav: K-KH1
Vurderinger:
Vurderingsform:Hjemmeeksamen
Kode:HEM1
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:54
Enhet:timer
Vekting:60 %
Hjelpemidler: Alle
Merknader:Forutsetter godkjent arbeidskrav K-PD1, K-NO1, OBLTS
Vurderingsform:Praktisk eksamen
Kode:PEK1
Gruppering:Gruppe
Tid/omfang:30
Enhet:minutter
Vekting:26 %
Hjelpemidler:
Merknader:Forutsetter godkjent arbeidskrav K-MU1, K-DR1, K-TF1
Vurderingsform:Mappeeksamen
Kode:MAP1
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:2
Enhet:semester
Vekting:14 %
Hjelpemidler:
Merknader:Forutsetter arbeidskrav: K-KH1

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjonVektingsreduksjon
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet.Varierer
Vektingsreduksjoner:
Emne som gir vektingsreduksjon:Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet.
Vektingsreduksjon:Varierer