BHKKK1011 Kunst, kultur og kreativitet 1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2019 høst
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2019 høst
- EmneansvarligHanne Bæverfjord
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet skal kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen med å la barn møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk. Det skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet.
Kunnskapsområdet vektlegger utvikling av studentenes estetiske oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner, samt innsikt i kunstfagenes muligheter og egenverdi og deres rolle som medierende redskap i andre kunnskapsområder.
Kunnskapsområdet er delt i to emner: Kunst, kultur og kreativitet 1 -KKK1- (BHKKK1011) og Kunst, kultur og kreativitet 2 -KKK2- (BHKKK1012). KKK1 avsluttes med eksamen etter første semester, mens KKK2 går over begge semester. Gjennom studiet av KKK1 får studenten grunnleggende kunnskaper og ferdigheter innenfor kunstpedagogisk praksis i barnehagen.
KKK1 bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene musikk, drama og kunst og håndverk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet 1 består av tre overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser:
Tema 1: Møte med kunsten
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har innsikt i barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforsking og uttrykk, og kjenner betydningen av og kan stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse
- har kunnskap om ulike syn på kunst, kultur og kreative prosesser og innsikt i hvordan disse bidrar til barns opplevelser og uttrykksformer, læring og danning.
Tema 2: Ulike estetiske uttrykksformer
- har kunnskap om barns musikalske utvikling, utvikling i formuttrykk og dramatisk lek, med vekt på musikalitet, bilde og skulptur, fortelling, dramatisering og formidling.
- har kunnskap om og innsikt i barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver og samiske kulturer, samt har forståelse for hvordan kultur påvirker barns ulike uttrykksformer.
Tema 3: Undring, utforskning, skaperglede og lek
- kan strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek.
- har kunnskap om kommunikasjons- og samspillteorier, identitet og uttrykk i arbeid med estetiske fagområder.
Pensum
Pensumliste for studieåret 2019 - 2020
Bakke, K., Jensen, C. & Sæbø, A.B. (red.) (2017). Kunst, kultur og kreativitet. (2. utg.) Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 1, 2, 4 og 6). (111 s.)
Bæverfjord, H. & Torgersen, J. K. (2019). Musikk i barnehagen. I M.H. Frønes & V. Glaser (red.) Praksisbok for barnehagelærerstudenten. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 139 – 151) (13 s.)
Forslind, A. (2005). Färg. Stockholm: Alfabeta. (30 s. - minus bilder.)
Frisch, N.S., Letnes, M.-A. & Moe, J. (red.) (2018). Boka om kunst og håndverk i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1-6). (172 s.)
Guss, F. (2015). Barnekulturens iscenesettelser 1. Lekens dynamiske verdener. Oslo: Cappelen Damm. (174 s.)
Hammer, A. & Strømsøe, G. (red.) (2015). Drama og skapende prosesser i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 1, 3-5 og 7). ( 104 s.)
Hernes, L., Horn G. & Reistad, H. (1993). Lek, dans & teater. Oslo: Tell forlag (s. 17-49, 159-175) (50 s.) (Digitalt tilgjengelig på https://www.nb.no/items/2b345d7bad8723745e4fcab69ae2219a
Jæger, H. & Torgersen, J.K. (red.) (2016). Barnekultur. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 7 og 10). (35 s.)
Larsen, A.M. (1997). Fortellinger og dramaforløp. Oslo: Cappelen Damm. (kap. 4) (31 s.) (Digitalt tilgjengelig på http://www.nb.no/nbsok/nb/219d3d019ca795af504f8a593028edc0?)
Stehouwer, G. (1998). Musikk mellom liten og stor. Oslo: Norsk Musikkforlag (75 s.)
Sæther, M. (2008). Musikk og grunnleggende læring i et stimulerende miljø i barnehagen. I S. Kibsgaard (red.) GLSM i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 9; s. 110-127) (18 s.)
Sæther, M. (2014). Musisering og inkludering. I P. Sjøvik (red.) En barnehage for alle. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 12; s. 282-303). (22 s.)
Sæther, M. & Angelo E. (2019). Barnet og musikken. (3. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. (Kap 1-6)
Thorbergsen, E. (2007). Barnehagens rom. Oslo: Pedagogisk Forum. (137 s.)
I tillegg for faget drama:
Fortellinger og aktuelle artikler kommer i tillegg til oppgitte kilder. (Ca. 30 s.)
I tillegg for faget kunst og håndverk:
Aktuelle artikler og annet skriftlig undervisningsmateriell kommer i tillegg til oppgitte kilder. (Ca. 50 s).
Kompendium BHKKK1011 Kunst, kultur og kreativitet
Fønnebø, B. (2014). Kunstneriske bevegelser i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 9, 12 og 13). (35 s. minus bilder.)
Moe, J. & Øien, V. (2014). Kunst og håndverk og kreativt bruk av uterommet. I M. Sæther & T.L. Hagen (red.) Kreativ ute. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 3. s. 45-72). (28 s.)
Thorbergsen, E. (2009). Barn og materialer. Oslo: Pedagogisk Forum. (Kap. 6. Forme i leire) (s. 101-107). (7 s.)
Torgersen, J.K. (2012). Vår digitale musikkverden. I H. Jæger & J.K. Torgersen (red.) Medialisert barndom. Digital kultur i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 30-48) (19 s.)
Waterhouse, A. H. (2013). Materialenes verden. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 6; s. 81-93) (13 s.)
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
K1-DR1: Lek, fortelling og improvisasjon. Praktisk gruppepresentasjon og individuell skriftlig oppgave. | Skriftlig oppgave | Gruppe, med individuell vurdering |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 3 | dager | 100 % | Intern |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
For studenter som delvis har fullført BHKKK1010 (bestått en deleksamen), kan HEM1 i BHKKK1011 erstatte HEM1 i BHKKK1010.
Hjemmeeksamen med varighet av 3 dager innebærer at oppgaven gis ut kl 9.00 en dag, og leveres inn kl 15.00 den tredje dagen. Til sammen 54 t.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
Øvrig informasjon
BHKKK1011 (15 sp) sammen med BHKKK1012 (15 sp) erstatter emnet BHKKK1010 (33 sp), som utgår fra studiemodellen for Barnehagelærerutdanning, heltid for kull seinere enn 2015.