BHKKK1012 Kunst, kultur og kreativitet 2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2017 høst, 2018 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2018 vår
- EmneansvarligJan Ketil Torgersen
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet skal kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen med å la barn møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk. Det skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet.
Kunnskapsområdet vektlegger utvikling av studentenes estetiske oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner, samt innsikt i kunstfagenes muligheter og egenverdi og deres rolle som medierende redskap i andre kunnskapsområder.
Kunnskapsområdet er delt i to emner: Kunst, kultur og kreativitet 1 (KKK1) (BHKKK1011) og Kunst, kultur og kreativitet 2 (BHKKK1012). KKK1 avsluttes med eksamen etter første semester, mens KKK2 går over begge semester.
Arbeidet i KKK2 er en videreføring av kunnskap og ferdigheter fra KKK1 og er i stor grad praktisk rettet mot kunstfaglig arbeid med barn.
KKK2 bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene musikk, drama, kunst og håndverk og norsk.
Læringsutbytte
Emnet Kunst, kultur og kreativitet 2 består av to overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser:
Tema 1: Kultur og kreative prosesser
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- kjenner til og kan anvende ulike redskaper, teknikker og materialer fra forskjellige håndverkstradisjoner, og kan utforske disse i samspill med barn
- ser barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer
- kan ta hensyn til og vise innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer
- kan bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn i arbeid med skapende aktiviteter og kunst-, kultur- og litteraturformidling i barnehagen
- har kunnskap om og ferdigheter i å bruke ulike digitale medier for og med barn
Tema 2: Kunstpedagogiske prosesser for og med barn
- kan bruke sin faglighet i musikalske og dramatiske uttrykksformer samt improvisasjon i lek og læring
- kan tilrettelegge for kunst- og kulturopplevelser som fremmer barns estetiske utvikling.
- har ferdigheter i å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kunstneriske og kunstpedagogiske prosesser med og for barn, tilpasset barns ulike forutsetninger
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Bakke, K., Jensen, C. & Sæbø, A.B. (red.) (2011). Kunst, kultur og kreativitet. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 3 (25 s.)
Birkeland, T. & Mjør, I. (2012). Barnelitteratur – sjangrar og teksttypar. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2-6 og kap. 9-10. (107 s.)
Fønnebø, B. (2014). Kunstneriske bevegelser i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm akademisk. Kap. 1-2, 4-9. (ca. 60 s. – minus bilder)
Haabesland, A.Å. & Vavik, R. (2000). Kunst og håndverk – hva og hvorfor. Bergen: Fagbokforlaget. s. 128-182. (55 s.)
Hammer, A. & Strømsøe, G. (red.) (2015). Drama og skapende prosesser i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 5-6,8-9. (73 s.)
Helander, K. (2005). Att öppna nya världer. En handledning om att gå på teater med barn i förskola och skola. Riksteatern. (22 s.) Lastes ned fra http://skolscenen.riksteatern.se/files/2011/09/Attoppnanyavarldar.pdf
Holen, A. (2014). Den store barnesangboka. Oslo: Aschehoug. (380 s.) (Utvalg)
Hovik, L. (2011). Grenser og terskler i teater for de minste. Kap. 6. I T. Sverdrup, A. Myrstad & M.S. Liset. (red.) Møter i bevegelse. Å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. s. 119-139. (20 s.) Lastes ned fra: http://capellamedia.ipapercms.dk/Fagbokforlaget/FagbokforlagetA/2011/Mteribevegelse/
Jæger, H. & Torgersen, J.K. (red.) (2016). Barnekultur. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1-6, 8-9. (120 s.)
Krogstad, A., Hansen, G.K., Høyland, K. & Moser, T. (red.) (2012). Rom for barnehage. Flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø. Bergen: Fagbokforlaget. Følgende kapitler:
- Høyland, K. & Hansen, G.K. De fysiske omgivelsenes betydning for barnehagens kvalitet. Kap. 1. (23 s.)
- Krogstad, A. Barns topologi. Kap. 5. (15 s.)
- Hansson, H. Kunstneriske forstyrrelser med romlige og materielle for- og etterspill. Kap. 8. (32 s.)
Krogstad, A. (2014). Litteratur i barnehagen – formidling, dialog, danning. I V. Glaser, I. Størksen & M.B. Drugli (red). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 26. s. 454-465. (12 s.)
Solstad, T. (2012). Les mer! Utvikling av lesekompetanse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget s.93-134. (42 s.)
Sæther, M. & Angelo E. (2012). (2. utg.). Barnet og musikken. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 7. (18 s.)
Thormodsrud, E. (2013). Ukulele Junior. Oslo: Musikk-Husets Forlag A/S. (100 s.)
I tillegg for faget drama:
Aktuelle artikler i tillegg til oppgitte kilder. (Ca. 20 s.)
I tillegg for faget musikk:
Noter og aktuelle artikler i tillegg til oppgitte kilder. (Ca. 50 s.)
I tillegg for faget norsk; et utvalg barnebøker:
Fem bildebøker:
- Maurice Sendak (1971). Til Huttetuenes land. Oslo: Cappelen
- Liv Marie Austrem og Akin Düzakin (1995). Tvillingbror. Oslo: Det Norske Samlaget
- Gro Dahle og Svein Nyhus (2002). Snill. Oslo: Cappelen
- Stina Wirsén (2007). Hvem blør? Oslo: Gyldendal Norsk Forlag (eller annen bok fra serien)
- Lisa Aisato (2010). Odd er et egg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag
En prosabok:
- Maria Parr (2012). Tonje Glimmerdal. Oslo: Det Norske Samlaget
Utvalg eventyr:
- Asbjørnsen, P.C. & Moe, J. (1995). For barn, Asbjørnsen og Moe; eventyr i utvalg ved Jo Tenfjord. Oslo: De norske Bokklubbene. - «Hanen og høna i nøtteskogen», «Gjertrudsfuglen», «De tre mostrene», «Lurvehette», «Smørbukk».
Utvalg lyrikk:
Kompendium deles ut
Kompendium BHKKK1012 Kunst, kultur og kreativitet
Evans, M., (2006). Innføring i dramaturgi teater film fjernsyn. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap. 1. (8 s.)
Evans, M., (2006). Innføring i dramaturgi teater film fjernsyn. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap. 2. (25 s.)
Frisch, N.S. (2008). Når øyet styrer hånden. Om mestringsprosesser i barnehagen. I FORMakademisk 1(1), s. 85-95. https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/123 (11 s.)
Gjervan, E.K. (2013). Lekens dramaturgi – nye muligheter for barneteatret? Nordic Early Childhood Education Research Journal. Tidsskrift for nordisk barnehageforskning, 6(9), 1–13. (13 s.)
Hagen, T.L. & Sæther, M. (2014). Kreativ ute. I T.L. Hagen & M. Sæther (red.) Kreativ ute. Bergen: Fagbokforlaget. s. 13-29. (17 s.)
Olaussen I. (2014). Den kreative barnehagelæreren i uterommet. I T.L. Hagen & M. Sæther (red.) Kreativ ute. Bergen: Fagbokforlaget. s. 210-222. (13 s.)
Sverdrup, T. & Myrstad, A. (2011). Improvisasjon som innstilling i arbeidet med de yngste barna. I T. Sverdrup, A. Myrstad & M.S. Liset (red.), Møter i bevegelse. Å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 7. s. 143-158. (16 s.)
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
K2-KH1: Analyse av barns visuelle uttrykk | Skriftlig oppgave | Individuell |
K2-MU1: Individuelt akkompagnementskurs med sangrepertoar. | Praktisk arbeid | Individuell |
K2-NO1: Min bildebok. Skriftlig analyse og muntlig formidling av bildebok. 2 studenter sammen. | Skriftlig oppgave | Gruppe |
K2-TF1: «De yngste»: Improvisasjon, rytme og lek. Praktisk i gruppe, med barn. | Praktisk arbeid | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 2 | mappebidrag | 34 % | Intern og ekstern | 2 individuelle kunst- og håndverksarbeider med refleksjonsskriv | |
Praktisk eksamen | PEK1 | Gruppe, med individuell vurdering | 30 | minutter | 66 % | Intern og ekstern | 5 virkedager forberedelse. | Framføring for og med barnegruppe, gruppevis samtale med sensor etter framføring. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MAP1: K2-KH1, K2-NO1
- PEK1: K2-MU1, K2-TF1, OBLTS
PEK1 i BHKKK1012 kan erstattes av bestått PEK1 i BHKKK1010
MAP1 i BHKKK1012 kan erstattes av bestått MAP1 i BHKKK1010.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
Øvrig informasjon
BHKKK1011 (15 sp) sammen med BHKKK1012 (15 sp) erstatter emnet BHKKK1010 (33 sp), som utgår fra studiemodellen for Barnehagelærerutdanning, heltid for kull seinere enn 2015.