BHKKK1012 Kunst, kultur og kreativitet 2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2019 høst, 2020 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2020 vår
- EmneansvarligHanne Bæverfjord
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet skal kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen med å la barn møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk. Det skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet.
Kunnskapsområdet vektlegger utvikling av studentenes estetiske oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner, samt innsikt i kunstfagenes muligheter og egenverdi og deres rolle som medierende redskap i andre kunnskapsområder.
Kunnskapsområdet er delt i to emner: Kunst, kultur og kreativitet 1 (KKK1) (BHKKK1011) og Kunst, kultur og kreativitet 2 (BHKKK1012). KKK1 avsluttes med eksamen etter første semester, mens KKK2 går over begge semester.
Arbeidet i KKK2 er en videreføring av kunnskap og ferdigheter fra KKK1 og er i stor grad praktisk rettet mot kunstfaglig arbeid med barn.
KKK2 bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene musikk, drama, kunst og håndverk og norsk.
Læringsutbytte
Emnet Kunst, kultur og kreativitet 2 består av to overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser:
Tema 1: Kultur og kreative prosesser
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- kjenner til og kan anvende ulike redskaper, teknikker og materialer fra forskjellige håndverkstradisjoner, og kan utforske disse i samspill med barn
- ser barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer
- kan ta hensyn til og vise innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer
- kan bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn i arbeid med skapende aktiviteter og kunst-, kultur- og litteraturformidling i barnehagen
- har kunnskap om og ferdigheter i å bruke ulike digitale medier for og med barn
Tema 2: Kunstpedagogiske prosesser for og med barn
- kan bruke sin faglighet i musikalske og dramatiske uttrykksformer samt improvisasjon i lek og læring
- kan tilrettelegge for kunst- og kulturopplevelser som fremmer barns estetiske utvikling.
- har ferdigheter i å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kunstneriske og kunstpedagogiske prosesser med og for barn, tilpasset barns ulike forutsetninger
Pensum
Pensumliste for studieåret 2019 - 2020
Bakke, K., Jensen, C. & Sæbø, A.B. (red.) (2017). Kunst, kultur og kreativitet. (2. utg.) (Kap. 3). Bergen: Fagbokforlaget. (25 s.)
Birkeland, T., Mjør, I. & Teigland, A.-S. (2018). Barnelitteratur – sjangrar og teksttypar. (4. utg.) (Kap. 1-8; s. 13-185). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (173 s.)
Frisch, N.S. (2008). Når øyet styrer hånden. Om mestringsprosesser i barnehagen. I FORMakademisk 1(1), (s. 85-95). https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/123 (11 s.)
Frisch, N. S., Letnes, M.-A. & Moe, J. (red.) (2018). Boka om kunst og håndverk i barnehagen. (Kap. 7-11). Oslo: Universitetsforlaget. (135 s.)
Hammer, A. & Strømsøe, G. (red.) (2015). Drama og skapende prosesser i barnehagen. (Kap. 2, 6, 8-9). Bergen: Fagbokforlaget. (72 s.)
Holen, A. (2014). Den store barnesangboka. Oslo: Aschehoug. (380 s.) (Utvalg)
Hovik, L. & Henning, A. H. (2019). Lydhørt samspill. DRAMA nr. 1. Temanummer: Drama og teater med de aller yngste. DOI: 10.18261/issn.25354310 (15 s.)
Jæger, H. & Torgersen, J.K. (red.) (2016). Barnekultur. (Kap. 1-6 og 8-9). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (120 s.)
Krogstad, A., Hansen, G.K., Høyland, K. & Moser, T. (red.) (2012). Rom for barnehage. Flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø. (Kap. 1, 5 og 8). Bergen: Fagbokforlaget. (70 s.)
Krogstad, A. (2014). Litteratur i barnehagen – formidling, dialog, danning. I V. Glaser, I. Størksen & M.B. Drugli (red). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. (Kap. 26; s. 454-465). Bergen: Fagbokforlaget. (12 s.)
Larsen, A.M. (1997). Fortellinger og dramaforløp. Oslo: Cappelen Damm. (Hele boka minus kap. 4.) (89 s.) (Digitalt tilgjengelig på http://www.nb.no/nbsok/nb/219d3d019ca795af504f8a593028edc0?)
Lindqvist, G. (1997). Lekens muligheter. Oslo: Ad Notam Gyldendal. (Kap. 7-10). (66 s.) Digitalt tilgjengelig på http://www.nb.no/items/428ddb256bae0adaef638947e9ab4167)
Solstad, T. (2012). Les mer! Utvikling av lesekompetanse i barnehagen. (s.93-134). Oslo: Universitetsforlaget (42 s.)
Sæther, M. & Angelo E. (2019). Barnet og musikken. (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. (Kap 7).
Thormodsrud, E. (2013). Ukulele Junior. Oslo: Musikk-Husets Forlag A/S. (100 s.)
I tillegg for faget Kunst og Håndverk:
Aktuelle artikler og annet skriftlig undervisningsmateriell kommer i tillegg til oppgitte kilder. (Ca. 50 s).
I tillegg for faget Musikk:
Noter og aktuelle artikler i tillegg til oppgitte kilder. (Ca. 50 s.)
I tillegg for faget norsk; et utvalg barnebøker:
Fem bildebøker:
- Maurice Sendak (1971). Til Huttetuenes land. Oslo: Cappelen
- Liv Marie Austrem og Akin Düzakin (1995). Tvillingbror. Oslo: Det Norske Samlaget
- Gro Dahle og Svein Nyhus (2002). Snill. Oslo: Cappelen
- Stina Wirsén (2007). Hvem blør? Oslo: Gyldendal Norsk Forlag (eller annen bok fra serien)
- Lisa Aisato (2010). Odd er et egg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag
En prosabok:
- Maria Parr (2012). Tonje Glimmerdal. Oslo: Det Norske Samlaget
Utvalg eventyr:
- Asbjørnsen, P.C. & Moe, J. (1995). For barn, Asbjørnsen og Moe; eventyr i utvalg ved Jo Tenfjord. Oslo: De norske Bokklubbene. - «Hanen og høna i nøtteskogen», «Gjertrudsfuglen», «De tre mostrene», «Lurvehette», «Smørbukk».
Utvalg lyrikk:
Kompendium deles ut
Kompendium BHKKK1012 Kunst, kultur og kreativitet
Fønnebø, B. (2019). Å tegne sammen (s. 53-63). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (10 s.)
Hagen, T.L. & Sæther, M. (2014). Kreativ ute. I T.L. Hagen & M. Sæther (red.) Kreativ ute. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 13-29). (17 s.)
Anbefalt tilleggslitteratur:
Gjervan, E.K. (2013). Lekens dramaturgi – nye muligheter for barneteatret? Nordic Early Childhood Education Research Journal. Tidsskrift for nordisk barnehageforskning, 6(9) (s. 1–13).https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/385/579 (13 s.)
Helander, K. (2005). Att öppna nya världer. En handledning om att gå på teater med barn i förskola och skola. Riksteatern. (22 s.)
Hovik, L. (2011). Grenser og terskler i teater for de minste. I T. Sverdrup, A. Myrstad & M.S. Liset. (red.) Møter i bevegelse. Å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 6. s. 119-139). (20 s.) Lastes ned fra: http://capellamedia.ipapercms.dk/Fagbokforlaget/FagbokforlagetA/2011/Mteribevegelse/
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
K2-KH1: Analyse av barns visuelle uttrykk | Skriftlig oppgave | Individuell |
K2-MU1: Individuelt akkompagnementskurs med sangrepertoar. | Praktisk arbeid | Individuell |
K2-NO1: Min bildebok. Skriftlig analyse og muntlig formidling av bildebok. | Skriftlig oppgave | Gruppe |
K2-TF1: «De yngste»: Improvisasjon, rytme og lek. Praktisk i gruppe, med barn. | Praktisk arbeid | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 2 | mappebidrag | 34 % | Intern og ekstern | To individuelle praktiske kunst- og håndverksarbeid med refleksjonsskriv. | |
Praktisk eksamen | PEK1 | Gruppe, med individuell vurdering | 30 | minutter | 66 % | Intern og ekstern | 5 virkedager forberedelse. | Framføring for og med barnegruppe, gruppevis samtale med sensor etter framføring. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MAP1: K2-KH1, K2-NO1
- PEK1: K2-MU1, K2-TF1, OBLTS
PEK1 i BHKKK1012 kan erstattes av bestått PEK1 i BHKKK1010
MAP1 i BHKKK1012 kan erstattes av bestått MAP1 i BHKKK1010.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
Øvrig informasjon
BHKKK1011 (15 sp) sammen med BHKKK1012 (15 sp) erstatter emnet BHKKK1010 (33 sp), som utgår fra studiemodellen for Barnehagelærerutdanning, heltid for kull seinere enn 2015.