BHKKK1013 Kunst, kultur og kreativitet 1
- Studiepoeng17
- Undervisningssemester2024 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2024 vår
- EmneansvarligOddrun Ingjerd Øfsti Brandsæter
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet består av fagene musikk, drama og kunst & håndverk (heretter kunstfagene). Kunstfagene er sentrale for kulturforståelse og identitetsutvikling og ivaretar og stimulerer skaperkraft, uttrykksevne og –behov. Kunstfagene er en integrert del av barnas lek og en naturlig del av barnehagehverdagen, og fagene har lange tradisjoner i barnehagens historie. Bruk av kunstfagene åpner for rike samspill mellom barn og voksne.
Barnehagelæreren har et ansvar for at alle barn utvikler et rikt uttrykksrepertoar gjennom allsidige sanseopplevelser, kroppslige erfaringer, tid til lek og eksperimentering, refleksjon og kommunikasjon. Kunstfagene skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet.
Emnet bygger på en forståelse av å se, forstå og verdsette barns estetiske uttrykksformer. Ved å invitere barnehagebarn til deler av undervisningen, ønsker vi å fremme studentens bevissthet rundt sin egen rolle som medskaper av en levende barnehagekultur gjennom kunstfagene
Emnet bidrar til at studenten tilegner seg praktiske ferdigheter, skapende evner og kunstpedagogisk kompetanse i fagene. Dette bidrar til at studenten skal være i stand til å planlegge og gjennomføre kunstfaglige og håndverksbaserte aktiviteter sammen med barn.
Emnet er med på å kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen gjennom å møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk i undervisningen. Videre vektlegges innsikt i kunstfagenes egenverdi og muligheter for tverrfaglig samarbeid og profesjonsutøvelse.
Undervisningen i emnet vil foregå i ulike gruppestørrelser og er både praktisk og teoretisk. Vi har egne verksteder i alle fagene i KKK, i tillegg brukes uterommet og byens kulturtilbud.
Kunnskapsområdet er delt i to emner som gjennomføres i to ulike studieår. Dette emnet BHKKK1013 gjennomføres i første studieår, mens BHKKK2013 gjennomføres i andre studieår.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sammenhenger mellom barns lek og arbeid med musikk, drama og kunst & håndverk
- har kunnskap om barnekultur, kunst- og kulturuttrykk samt kulturelt mangfold
- har kunnskap om kommunikasjon, kreativitet, dramatisk lek, samspill og formidling i kunstpedagogisk arbeid
- har kunnskap om virkemidler, materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i musikk, drama og kunst & håndverk
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende materialer, redskaper, digitale verktøy, instrumenter og teknikker i eget skapende arbeid, og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane situasjoner
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og skapende prosesser
- kan legge til rette for barns møter med varierte kunst og kulturuttrykk
- kan kartlegge og vurdere inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek
Generell kompetanse
Studenten:
- ser barn som kompetente deltakere på samfunnets kulturarenaer
- fremmer barns ytringer og demokratiske rettigheter gjennom å bidra til utvikling av deres estetiske språkformer
- kjenner barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
K1-KH: Materialer og teknikker i Kunst & håndverk. | Praktisk arbeid | Individuell |
K1-DR: Fortelling og fysisk uttrykk (Praktisk arbeid i gruppe med individuelt refleksjonsskriv) | Praktisk arbeid og skriftlig innlevering | Gruppe, med individuell vurdering |
K1-MU: Akkompagnementskurs med sangrepertoar | Praktisk arbeid | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | PEK3 | Gruppe, med individuell vurdering | 6 | dager | 100 | Intern og ekstern | Alle | Musikk, drama, kunst & håndverk. Dagene inneholder følgende obligatoriske aktiviteter: - oppstart - konseptveiledning - forberedelse i gruppe - hovedveiledning - visning 35 minutter - gruppesamtale med sensor (20 minutter) |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen:
- PEK3: K1-DR, K1-MU, K1-KH, OBLTS
Arbeidskrav er ekvivalent med tidligere arbeidskrav
- K1-DR1 ekvivalent til K1-DR (BHKKK1011)
- K2-MU1 ekvivalent til K1-MU (BHKKK1012)