Semestre
BHNHB2030 Natur, helse og bevegelse
Generell informasjon
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal gjøre studenten i stand til å drive med forebyggende helsearbeid, og bidra til et godt kosthold.
Studentene skal kunne legge til rette for allsidige naturopplevelser og utfordrende bevegelseslek i ulike miljø.
Kunnskapsområdet skal vektlegge verdien av å lære om og ferdes i naturen til alle årstider, Studenten skal kunne legge til rette for at barn får grunnleggende kjennskap til sammenhengene i naturen slik at de får et grunnlag for å ta vare på naturmangfoldet.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene naturfag, fysisk fostring og pedagogikk.
Forventet læringsutbytte
Kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse består av fire overordnede tema med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
1. Barns opplevelser og læring i natur og nærmiljø
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om naturen rundt oss og om hvordan personalet kan bidra til at barn opplever undring og glede ved å ferdes i og lære om naturen
- kan planlegge og gjennomføre turer i nærmiljøet og naturen og legge til rette for fysisk aktivitet, lek og utforsking sammen med barn
- har innsikt i sammenhengene i naturen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
2. Barn og rom
- har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og seg selv gjennom kroppslig aktivitet og kan medvirke i og inspirere til barns bevegelseslek
- kan vurdere risiko i barns fysiske miljø i barnehagen og legge til rette for risikomestring
- kan skape og bruke ulike rom og miljø inne og ute, med fokus på barns medvirkning
- kan analysere og kritisk reflektere over barnehagens arbeid med natur, helse og bevegelse i forhold til barns ulike forutsetninger, ulike behov og kjønn
3. Barns utforsking av den fysiske verden, teknikk og hverdagsteknologi
- har kunnskap om verdensrommet og hva som påvirker vær, klima og årstidsskiftninger og kan bruke denne kunnskapen sammen med barn
- kan utforske naturfenomener sammen med barn og bruke ulike former for teknikk og teknologi i lek og hverdagsliv
4. Helse, hygiene og kosthold i barnehagen
- har kunnskap om og kan kritisk reflektere over barns utvikling, kropp, fysisk helse og helsefremmende arbeid i barnehagen
- kan ivareta måltidets pedagogiske funksjon og sørge for variert kosthold og god hygiene for alle barn i barnehagen
- kan utarbeide rutiner for sikkerhet i barnehagen og utføre førstehjelp
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
N-NA1: Gjennomført feltkurs. Feltkurset går over to semester (jf. vårtur i 1. studieår). | Skriftlig oppgave | Individuell |
N-TF1: Gjennomført vinteraktivitetsuke. | Skriftlig oppgave | Individuell |
N-NA2: Natur og teknikk. | Praktisk arbeid | Gruppe |
N-TF2: Helseprosjekt. | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern | Ingen |
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |