BHNHB2030 Natur, helse og bevegelse

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemester
      2017 høst, 2018 vår
    • Studienivå
      Syklus 1: Bachelorgradsstudium
    • Studieprogram
      Barnehagelærerutdanning
    • Varighet
      2 semester
    • Eksamenssemester
      2018 vår
    • Emneansvarlig
      Trond Løge Hagen
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav
      Oppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.

Forkunnskapskrav - emner

BHPRA100

Emneinnhold

Kunnskapsområdet skal gjøre studenten i stand til å drive med forebyggende helsearbeid, og bidra til et godt kosthold.

Studenten skal kunne legge til rette for allsidige naturopplevelser og utfordrende bevegelseslek i ulike miljø.

Kunnskapsområdet skal vektlegge verdien av å lære om og ferdes i naturen til alle årstider. Studenten skal kunne legge til rette for at barn får grunnleggende kjennskap til sammenhengene i naturen slik at de får et grunnlag for å ta vare på naturmangfoldet.

Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene naturfag, fysisk fostring og pedagogikk.

Læringsutbytte

Kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse består av fire overordnede tema med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.

1. Barns opplevelser og læring i natur og nærmiljø

Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:

  • har kunnskap om naturen rundt oss og om hvordan personalet kan bidra til at barn opplever undring og glede ved å ferdes i og lære om naturen
  • kan planlegge og gjennomføre turer i nærmiljøet og naturen og legge til rette for fysisk aktivitet, lek og utforsking sammen med barn
  • har innsikt i sammenhengene i naturen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling

2. Barn og rom

Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:

  • har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og seg selv gjennom kroppslig aktivitet og kan medvirke i og inspirere til barns bevegelseslek
  • kan vurdere risiko i barns fysiske miljø i barnehagen og legge til rette for risikomestring
  • kan skape og bruke ulike rom og miljø inne og ute, med fokus på barns medvirkning
  • kan analysere og kritisk reflektere over barnehagens arbeid med natur, helse og bevegelse i forhold til barns ulike forutsetninger, ulike behov og kjønn

3. Barns utforsking av den fysiske verden, teknikk og hverdagsteknologi

Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:

  • har kunnskap om verdensrommet og hva som påvirker vær, klima og årstidsskiftninger og kan bruke denne kunnskapen sammen med barn
  • kan utforske naturfenomener sammen med barn og bruke ulike former for teknikk og teknologi i lek og hverdagsliv

4. Helse, hygiene og kosthold i barnehagen

Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:

  • har kunnskap om og kan kritisk reflektere over barns utvikling, kropp, fysisk helse og helsefremmende arbeid i barnehagen
  • kan ivareta måltidets pedagogiske funksjon og sørge for variert kosthold og god hygiene for alle barn i barnehagen
  • kan utarbeide rutiner for sikkerhet i barnehagen og utføre førstehjelp

Pensum

Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018

Arnesen, S.A., Gulbrandsen, K., Gundersen, A.H. & Hovden, L. (2010). Bevegelsesglede i barnehagen. Begeistringssmitte og tilrettelegging. Oslo: Kommuneforlaget. (201 sider)

Bae, B. (2009). Samspill mellom barn og voksne ved måltidet. Muligheter for medlæring? I Nordisk barnehageforskning, vol. nr. 2, nr. 1. (s. 3-15) (12 sider)

Bakke, H.K. (2013). Natur 1 – Barn opplever naturen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk s. 11-99, 113-142, 151-207. (176 sider).

Bakke, H.K. (2013). Natur 2 – Barn utforsker naturfenomener. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. s.11-69. (59 sider).

Bjørgen, K. (2009). 5-åringer om mat, måltid og medvirkning. Norsk pedagogisk tidsskrift, 93(01). (12 sider). https://www.idunn.no/file/pdf/33194856/5_aringer_om_mat_maltid_og_medvirkning.pdf

Eriksen, T.B. (2014). Fysisk aktivitet og nedsatt funksjonsevne – i barnehage og skole. Oslo: Universitetsforlaget. s.17-37 og 195-214. (41 sider) (I kompendium)

Fischer, U. & Madsen, B.L. (2001). Se her! Om barns oppmerksomhet og førskolelærerens rolle. Oslo: Pedagogisk Forum. s.11-32, 97-158. (84 s.)

Glaser, V. (2017). Vilkår for måltidssamværet i barnehagen. I B.U. Wilhelmsen (red.) Mat- og måltidsaktiviteter i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. s. 35-45. (11 s.) (I kompendium.)

Helsedirektoratet (2007). Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen. Oslo: Sosial og helsedirektoratet. Lastes ned fra https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/retningslinjer-for-mat-og-maltider-i-barnehagen

Helsedirektoratet (2014). Miljø og helse i barnehagen. Veileder til forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skole. Oslo: Helsedirektoratet. Lastes ned fra https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/veileder-til-forskrift-om-miljorettet-helsevern-i-barnehager-og-skoler

Karrebæk, M.S. (2012). “What’s in Your Lunch Box Today?”: Health, Respectability, and Ethnicity in the Primary Classroom. Journal of Linguistic Anthropology, Vol. 22. (22 s.) (I kompendium)

Langholm, G. & Tuset, E.H. (2013). Matglede i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (164 sider).

Lundheim, R. (2013). Helse – Forebyggende helsearbeid i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (107 sider).

Lysklett, O.B. m.fl. (2006). Temahefte om natur og miljø. Oslo: Kunnskapsdepartementet. (47 sider).  https://www.udir.no/Upload/barnehage/Pedagogikk/Temahefter/temahefte_om_natur_og_miljo.pdf?epslanguage=no

Mjaavatn, P.E. & Fjørtoft, I. (2008). Barn og fysisk aktivitet – med hovedvekt på aldersgruppa 0-16 år. Bufetat. http://www.trivselsleder.no/images/Marketing/innhold/programmet/forskning/02_Barn_og_fysisk_aktivitet.pdf (29 sider)

Sandseter, E.B.H., Hagen, T.L. & Moser, T. (red.) (2013). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 3, 5, 7, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 og 25. (279 sider)

Sandseter, E.B.H., Sando, O.J., Pareliussen, I. & Egset, C.K (2014). Kan man unngå det uunngåelige? Skader og sikkerhetsfokus i norske barnehager. I E.B.H. Sandseter & J.-O. Jensen (red.) Vilt og farlig. Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 192-207. (16 sider). (I kompendium).

Storli, R. & Moser, T. (2014). Boltrelek og lekeslåssing i et utviklingsperspektiv. I V. Glaser, I. Størksen & M.B. Drugli (red.) (2014). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. s. 127-140. (14 sider)

 

Kompendium BHNHB2030 Natur, helse og bevegelse

Eriksen, T.B. (2014). Fysisk aktivitet og nedsatt funksjonsevne – i barnehage og skole. Oslo: Universitetsforlaget. s.17-37 og 195-214.

Glaser, V. (2017). Vilkår for måltidssamværet i barnehagen. I B.U. Wilhelmsen (red.) Mat- og måltidsaktiviteter i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. s. 35-45.

Karrebæk, M.S. (2012). “What’s in Your Lunch Box Today?”: Health, Respectability, and Ethnicity in the Primary Classroom. Journal of Linguistic Anthropology, Vol. 22.

Sandseter, E.B.H., Sando, O.J., Pareliussen, I. & Egset, C.K (2014). Kan man unngå det uunngåelige? Skader og sikkerhetsfokus i norske barnehager. I E.B.H. Sandseter & J.-O. Jensen (red.) Vilt og farlig. Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 192-207.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
N-NA1: Gjennomført feltkurs. Feltkurset går over to semester (jf. vårtur i 1. studieår).Skriftlig oppgaveIndividuell
N-TF1: Gjennomført vinteraktivitetsuke.Skriftlig oppgaveIndividuell
N-NA2: Natur og teknikk.Praktisk arbeidGruppe
N-TF2: Helseprosjekt.Framføring/presentasjonGruppe
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelseOppfylt krav om tilstedeværelse i undervisningIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:N-NA1: Gjennomført feltkurs. Feltkurset går over to semester (jf. vårtur i 1. studieår).
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:N-TF1: Gjennomført vinteraktivitetsuke.
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Praktisk arbeid
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:N-NA2: Natur og teknikk.
Individuell/gruppe:Gruppe
Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring/presentasjon
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:N-TF2: Helseprosjekt.
Individuell/gruppe:Gruppe
Arbeidskravets form (hva vurderes):Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
Skriftlig skoleeksamenSEK1Individuell6timer100 %InternIngen

Vurderinger

Vurderingsform:Skriftlig skoleeksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:6
Enhet:timer
Vekting:100 %
Merknader:
Hjelpemidler:Ingen
Kode:SEK1
Sensorordning:Intern

Karakterskala

A-F

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjonVektingsreduksjon
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet.Varierer

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjon:Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet.
Vektingsreduksjon:Varierer