BHPPRA600 Praksis i barnehagepedagogikk, del 1

    • Nynorsk navn
      Praksis i barnehagepedagogikk, del 1
    • Engelsk navn
      Practical Training in Early Childhood Education and Care, Part 1
    • Studiepoeng
      0
    • Undervisningssemester
      2026 vår
    • Studienivå
      Syklus 1: Videreutdanning lavere grad
    • Studieprogram
      Barnehagepedagogikk, del 1
    • Varighet
      1 semester
    • Eksamenssemester
      2026 vår
    • Emneansvarlig
      Inger Bakken
    • Undervisningsspråk
      Norsk

Emneinnhold

I praksisperioden er pedagogisk ledelse, samspill med enkeltbarnet og barn i gruppe, og didaktiske prosesser mest sentralt. Studenten skal ta del i hverdagslivet i barnehagen og delta aktivt i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner. Studenten skal utvikle evne til pedagogisk ledelse i barnehagen og vise profesjonsetisk bevissthet. Studenten skal ta i bruk eget grunnsyn i refleksjoner over egne erfaringer i praksis og vise kunnskaper og ferdigheter i henhold til læringsutbytter for praksis.

 

 

 

Læringsutbytte

Læringsutbytte etter gjennomført praksis:

Studenten

  • synliggjør kunnskap om og kan lede og tilrettelegge for barns lek, undring, utforsking, utvikling og læring på en måte som ivaretar barns medvirkning
  • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over pedagogisk arbeid
  • viser evne til å improvisere i kommunikasjon, samspill og lek med barn
  • viser evne til å gå inn i omsorgsfulle relasjoner preget av innlevelse og anerkjennelse
  • viser kunnskap og ferdigheter i observasjon som grunnlag for å støtte barns helhetlige utvikling 
  • viser kunnskap om og ferdigheter i samarbeid med barns foreldre/foresatte 
  • viser kunnskap om pedagogisk ledelse og evne til å samarbeide med, lede og veilede medarbeidere
  • viser evne til å anvende relevante faglige verktøy og strategier i pedagogisk arbeid og i egen læringsprosess
  • viser evne til kritisk refleksjon over egen og avdelingens praksis og kan lede kollektive refleksjonsprosesser
  • viser evne til å fremme kreative prosesser med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
  • fremstår som rollemodell som arbeider for et godt psykososialt miljø i barnehagen i tråd med etiske retningslinjer 

 

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Studentens rolle og ansvar
Studenten skal være aktivt deltagende i barnehagen og samarbeide med personalet i sine praksisoppgaver. 

Studenten skal fortløpende levere alle oppgaver til praksislærer skriftlig. 

Studenten skal se sammenheng mellom teori og praksis og bruke pensumlitteratur og eventuelt annen relevant teori i alle sine arbeidsoppgaver knyttet til praksis.

Studenten skal være forberedt på praksis jmf. praksiskontrakt, vise ansvarlighet i forhold til fremmøte, avtaler, arbeidsoppgaver og samarbeid.

Studenten skal delta på personal-, avdelings- og foreldremøter som avholdes i praksisperioden.

Studenten skal levere veiledningsgrunnlag til praksislærer i forkant av avtalt veiledning.

 

Oppgaver i praksis:

Studenten skal

  • levere praksiskontrakt (jf. mal) 2 dager etter påbegynt praksis. Praksiskontrakten er en skriftlig avtale mellom praksislærer og student, som skal brukes aktivt i praksisperioden. Praksiskontrakten påbegynnes før praksis og skrives ferdig av studenten i samarbeid med praksislærer. Studenten sender praksiskontrakten til praksislærer på e-post og leverer den i gjeldende læringsplattform. 
  • skrive minst 2 praksisfortellinger med refleksjon over egen rolle i samspillet med barn
  • med utgangspunkt i kartlegging av barnehagens didaktiske forutsetninger og relevant pensumlitteratur, skal studenten planlegge, gjennomføre og vurdere:
    • minst to sammenhengende lederdager
    • minst en aktivitet knyttet til minimum to av fagene: norsk, musikk, drama, og fysisk aktivitet og helse
  • planlegge, lede og vurdere en faglig refleksjon på et avdelings-/basemøte
  • planlegge, gjennomføre og vurdere en veiledningssekvens med en fagarbeider eller assistent

Etter praksis:

  • studenten skal skrive en egenvurdering ut fra egne praksiserfaringer med utgangspunkt i læringsutbyttene for praksisperioden. Vurderingen skal inneholde refleksjoner over egen utvikling, mestringsopplevelser og utfordringer. 

Formelle krav til egenvurderingen:

Egenvurderingen skal ha innholdsfortegnelse, sidetall, tydelige henvisninger i den løpende teksten og ha litteraturliste.  Omfang: 3500 ord +/- 10%, skrifttype Times New Roman, skriftstørrelse 12 og 1 ½ i linjeavstand. I tillegg kommer innholdsfortegnelse, referanseliste og vedlegg. Alle praksisoppgaver skal legges ved egenvurderingen som dokumentasjon. Studenten leverer egenvurdering med vedlegg på e-post til praksislærer og på gjeldende læringsplattform til DMMH senest 10 virkedager etter endt praksis. Praksislærer leser, vurderer og kommenterer egenvurderingen og skriver sluttvurdering på bakgrunn av denne og studentens praksisperiode som helhet. Dersom egenvurderingen ikke godkjennes får studenten 3 virkedager til å forbedre den. Faglærer i pedagogikk vurderer egenvurderingen til godkjent/ikke godkjent.

 

 

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
OBL8 - Praksis barnehagepedagogikkPraktisk arbeid og skriftlig innleveringIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Praktisk arbeid og skriftlig innlevering
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:OBL8 - Praksis barnehagepedagogikk
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
Helhetlig vurdering av praksis PRAKSISIndividuell10dager100 %Faglærer (intern) og praksislærer (ekstern)

Vurderinger

Vurderingsform:Helhetlig vurdering av praksis
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:10
Enhet:dager
Vekting:100 %
Merknader:
Hjelpemidler:
Kode: PRAKSIS
Sensorordning:Faglærer (intern) og praksislærer (ekstern)

Karakterskala

Bestått/Ikke bestått

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Bestått/ikke bestått. 

Midtveisvurdering
Siste dag den første uken går praksislærer og student muntlig igjennom hvordan studenten ligger an i forhold til læringsutbyttene for praksis, dvs. studentens måloppnåelse.

Sluttvurdering
Praksislærer leser egenvurderingen som en del av grunnlaget for en skriftlig sluttvurdering. Sluttvurderingen tar utgangspunkt i studentens måloppnåelse og praksislærer gir vurderingsforslag bestått/ikke bestått. Sluttvurderingen gjennomgås med studenten senest 5 virkedager etter at egenvurderingen er levert. Studenten skal ha kopi av sluttvurderingen. Sluttvurdering sendes DMMH med samme frist, og merkes med klassestyrers navn.

Prosedyre der det er tvil om praksisperioden og/eller egenvurderingen kan godkjennes
Dersom det i løpet av praksisperioden oppstår tvil om studenten når målene som er satt, og det er fare for at studenten ikke får praksisperioden godkjent, har praksislærer plikt til å gi melding om dette. Ta da kontakt med den kontaktperson/praksisveileder dere får utnevnt, denne bistår praksislærer i vurderingen. Det samme gjelder i sluttvurderingsprosessen dersom det er tvil om egenvurderingen kan godkjennes.

Øvrig informasjon

Omfang
Studenten skal gjennomføre10 dager sammenhengende praksis i barnehage. Praksistiden er 6,5 timer pr. dag, inkludert pause. Møter som foregår på dagtid, som avdelings-/basemøter, lederteam o.l., inngår i de 6,5 timene. I tillegg kommer foreldre- og personalmøter på ettermiddag og kveldstid, samt 2 timer veiledning pr. uke. Studenten skal ikke ha lengre dager enn 7,5 timer totalt. Studenten skal så langt det er mulig være tilstede i praksislærers arbeidstid og følge praksislærer i alle arbeidsoppgaver. 

I barnehager som ikke har pause følger studenten barnehagens rutiner.

Alt fravær må tas igjen, skal meldes til praksislærer og være dokumentert med egenmelding. Fravær ut over 3 sammenhengende dager dokumenteres med legeattest.

Praksisbarnehage

Praksis skal være veiledet og hver student skal ha en kvalifisert praksislærer som veileder i barnehagen. Praksislærer må være utdannet barnehagelærer og ha minimum to års erfaring.

Praksis må gjennomføres i en gruppe med barn i alderen 3 – 6 år, eller en aldershomogen gruppe med barn i alderen fra 3 til 6 år. Praksis kan ikke gjennomføres på egen arbeidsplass.

DMMH er ansvarlig for å inngå avtale om praksis, men studentene tar selv kontakt med aktuelle barnehager for å undersøke muligheten for praksis. Barnehagens kontaktinformasjon sendes til praksis@dmmh.no som gjør avtale med barnehagen.