BHPRA210 Praksis med fokus på overgangen barnehage-skole (5 dager)
- Studiepoeng0
- Undervisningssemester2016 høst
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2016 høst
- EmneansvarligBrit Regine Skrove
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Forkunnskapskrav - emner
Læringsutbytte
Studenten:
- har kunnskap om skolens styringsdokumenter
- har innsikt i barns behov og forutsetninger i overgangen fra barnehage til skole/SFO
- har kjennskap til pedagogisk arbeid i grunnskolens 1. trinn (Viser til arbeidskrav i kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk)
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Intervjue/samtale med barn og lærer om elevrollen og om overgangen fra barnehage til skole
- Observasjon og deltakelse i pedagogisk arbeid i 1. klassetrinn og SFO
Organisering og omfang
Praksisen foregår på 1.trinn. Studentene inndeles i grupper på 4-6 studenter.
Studentene skal være til stede 30 timer på praksisskolen, det er ønskelig at de tilbringer deler av tiden på SFO. I tillegg kommer 2 timer til veiledning med praksislærer.
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Helhetlig vurdering av praksis | PRAKSIS | Individuell | 5 | dager | 100 % | Intern |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Skriftlig rapport fra praksis.
Hver studentgruppe skriver en rapport fra skolepraksisen.
Rapporten skal, med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelser, inneholde dokumentasjon, refleksjon og en kort vurdering av perioden. Observasjoner, notater, referater, etc. som vurderes som relevant for rapportens innhold, skal legges ved som dokumentasjon.
Praksisrapporten skal leveres (elektronisk) til praksislærer og til faglærere i emnet Språk, tekst og matematikk innen 5 virkedager etter avsluttet praksis. Praksislærer sender sine kommentarer til faglærer innen 10 virkedager.
Rapporten skal ikke inneholde navn på barn, lærer eller skole, men på praksisgruppe og studentens lærer ved Dronning Mauds Minne høgskole. Rapporten er et arbeidskrav som høgskolen endelig skal godkjenne. Ved ikke godkjent faglig innhold følges samme rutiner som for arbeidskrav.
Karakter på gjennomført praksis med skriftlig rapport settes av faglærere i emnet Språk, tekst, matematikk.
Øvrig informasjon
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon, se kapittelet «Praksisstudier» i studieplanen.
Alle praksisstudenter er forpliktet til å sette seg godt inn i praksishåndboken og Retningslinjer for praksisopplæringen ved DMMH.