Semestre
BHSRL2020 Samfunn, religion, livssyn og etikk
Generell informasjon
Emneinnhold
Studiet i kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk sikter mot å gi studentene innsikt i hva barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag innebærer i et flerkulturelt samfunn. Studentene vil veiledes i å reflektere etikkfaglig og handle i tråd med barnehagens verdigrunnlag i samhandling med barn, foreldre og andre ansatte i barnehagen.
Studiet i kunnskapsområdet skal gi innsikt i barnehagens funksjon som kulturarena i et samfunn preget av mangfold, med bevissthet om at kultur utvikler seg i spennet mellom tradisjon og fornyelse. Det legges vekt på barns identitetsdanning og den kunnskap man må ha for å kunne møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn.
Studiet i kunnskapsområdet skal også gi forståelse for og erfaringer med ledelse av voksne, og arbeid med å støtte barn med ulike forutsetninger, i samarbeid med foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen.
Studiet i kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, religion, livssyn og etikk (RLE) og samfunnsfag.
Forventet læringsutbytte
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk består av to hovedtema.
1. Kultur og mangfold i barnehagen
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om kulturelt mangfold i det norske samfunnet, og hvordan barnehagen kan arbeide med mangfold og inkludering
- har kunnskap om barns muligheter og utfordringer i møte med media og IKT
- har kunnskap om tro, kulturarv og etikk i kristendom, sentrale religioner og sekulære livssyn
- kan møte barns undring og livsspørsmål på en støttende og stimulerende måte
- har kunnskap om det samiske urfolkets og de nasjonale minoriteters kultur og rettigheter
- kan formidle kulturbærende fortellinger og tradisjoner
- kjenner til sentrale høytider og merkedager og kan legge til rette for markering av disse i barnehagen
2. Demokrati og ledelse i barnehagen
- har kunnskap om og kan forholde seg reflektert til barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag
- har kunnskap om demokrati og ledelse, og om hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena, med fokus på barns medvirkning
- har kunnskap om pedagogisk ledelse og kan samarbeide med ansatte og foresatte i barnehagen
- kan møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål, egne verdier og holdninger og begrunne sine handlingsvalg
- har kunnskap om betydningen av barnehagens nærmiljø, og kan arbeide med barnas forhold til nærmiljø og samfunn
- har kunnskap om velferdsstatens framvekst, og om oppvekstsvilkår og ulike sosialiseringsarenaer for barn i den moderne velferdsstaten
- har kunnskap om hvordan man kan arbeide med likestilling og likeverd
- har kunnskap om barns rettigheter og hvordan barnehagen kan støtte barn med ulike forutsetninger og behov, blant annet i samarbeid med foresatte og overfor eksterne hjelpeinstanser
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
R-RL1: fagtekst om religion, danning og etikk. Videreutvikles til mappebidrag i eksamensmappe 1, i RLE. | Skriftlig oppgave | Individuell |
R-SF1: fagtekst om demokrati og medvirkning. Videreutvikles til mappebidrag i eksamensmappe 2, i samfunnsfag. | Skriftlig oppgave | Gruppe |
R-PD1: fagtekst om barnehagens arbeid med barn med særskilte behov. Videreutvikles til mappebidrag i eksamensmappe 3, i pedagogikk. | Skriftlig oppgave | Individuell |
R-TF1: Kultur og mangfold. Muntlig presentasjon av prosjektarbeid i gruppe. | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | ca. 2000 | ord | 35 % | Intern | Alle | RLE |
Mappeeksamen | MAP2 | Individuell | ca. 2000 | ord | 40 % | Intern | Alle | Samfunnsfag |
Mappeeksamen | MAP3 | Individuell | ca. 1500 | ord | 25 % | Intern | Alle | Pedagogikk |
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MAP1: R-RL1, R-TF1
- MAP2: R-SF1, OBLTS
- MAP3: R-PD1
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |