BHSRL2023 Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Nynorsk navnSamfunn, religion, livssyn og etikk
- Engelsk navnSociety, Religion, World Views and Ethics
- Studiepoeng27
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2024 høst, 2025 vår
- EmneansvarligKristin Vikan Knutsen
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Emnet Samfunn, religion, livssyn og etikk sikter mot å gi studentene innsikt i hva barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag innebærer i et stadig mer globalisert og flerkulturelt samfunn. Studentene vil veiledes i å reflektere etikkfaglig og handle i tråd med barnehagens verdigrunnlag i samhandling med barn, foreldre og andre ansatte i barnehagen og med tanke på utvikling av egen identitet som barnehagelærer.
Emnet skal gi innsikt i barnehagens funksjon som demokratisk og kulturell arena i et dynamisk samfunn preget av mangfold, med bevissthet om at kultur utvikler seg i spennet mellom tradisjon og fornyelse. Det legges vekt på barns identitetsdanning og den kunnskap man må ha for å kunne møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn på en god profesjonsfaglig måte. Emnet gir kunnskap om barns oppvekstsvilkår, familie og barnehage i et demokratisk samfunn. Problemstillinger rundt bærekraftig utvikling vil inngå i emnet.
Emnet skal gi forståelse for og erfaringer med ledelse av ansatte i barnehagen. Emnet gir innsikt i arbeidet med å støtte barn med ulike forutsetninger i samarbeid med barnas foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen.
Emnet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, religion, livssyn og etikk (RLE) og samfunnsfag.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om det flerkulturelle samfunnet i Norge, herunder samiske kulturer, nasjonale minoriteter og urfolks rettigheter og historie.
- har barnehagerelevant kunnskap om ulike religioner og livssyn som er representert i Norge.
- har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og om barns rettigheter og lover, forskrifter og internasjonale konvensjoner som regulerer arbeidet i barnehagen
- har kunnskap om etisk teori og grunnlagstenkning
- har grunnleggende kunnskap om pedagogisk ledelse og veiledning
- har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på demokrati, velferdsstat, og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv
- har kunnskap om hvordan barnehagen kan gi barn opplevelser og læringsmuligheter knyttet til barns familier og nærmiljø
- har kunnskap om barn med ulike forutsetninger, behov og funksjonsevne, og om hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena
- har god kunnskap om barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser
- har grunnleggende kunnskap omkritisk tenkning i møte med forskning og teori.
Ferdigheter
Studenten
- kan forholde seg reflektert til barnehagers styringsdokumenter og barns rettigheter
- kan reflektere over hvordan barnehagen, som en arena for sosial utjevning, kan fremme livsmestring og helse for barn
- har etisk dømmekraft knyttet til barns digitale hverdag
- kan formidle fortellinger og tradisjoner fra ulike kulturer og religioner, og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager.
- kan utforske og undre seg over eksistensielle, etiske, religiøse, livssynsmessige og filosofiske spørsmål sammen med barna
- har begynnende ferdigheter i å lede og veilede pedagogiske prosesser og i å samarbeide med foresatte
- kan legge til rette for mangfold, inkludering og barns medvirkning
- kan vurdere kritisk hvordan man kan arbeide med kjønnsperspektiver, likestilling og likeverd blant barn og voksne i barnehagen
- kan formidle og praktisere etiske normer og verdier, og reflektere over dette sammen med personalet med sikte på å skape et inkluderende fellesskap
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og reflektere over profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv og begrunne sine handlingsvalg
- kan forholde seg aktivt og reflekterende til barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat
- kan reflektere kritisk over egen praksis i lys av sitt pedagogiske grunnsyn
- har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til barnehagen
- har forståelse for sammenheng mellom FNs bærekraftsmål, nærmiljø, etikk og globale utfordringer
- har et begynnende faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se studieplanens generell del for informasjon om arbeids- og læringsaktiviteter
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
R2-RL2. Fortelling og høytid | Muntlig oppgave | Individuell |
R2- RL3. Profesjonsetisk refleksjon | Muntlig oppgave | Individuell |
R2- PD1. Barn med nedsatt funksjonsevne | Skriftlig oppgave | Individuell |
R2-SF2. Demokrati og medvirkning | Skriftlig oppgave | Individuell |
R2-TF1. Barnehagens verdigrunnlag. Prosjekt | Praktisk arbeid | Gruppe, med individuell vurdering |
OBLTS | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | MUN | Gruppe, med individuell vurdering | 25 min. | minutter | 25 | Intern og ekstern | Alle | Høstsemester. Felles gruppekarakter med mulighet for individuell justering. 15 minutter til gruppens presentasjon, 10 minutter til spørsmål fra kommisjon. |
Hjemmeeksamen | HEM | Individuell | 75 | timer | 75 | Intern | Alle | Vårsemester. Oppgave publiseres kl 09:00 første dag og besvarelsen leveres innen 12:00 siste dag. 3000 ord. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Alle arbeidskrav (R2-RL2, R2-RL3, R2-PD1, R2-SF2, R2-TF1, OBLTS) må være godkjent for å ha eksamensadgang til HEM - Hjemmeeksamen.
Arbeidskrav som er ekvivalent med arbeidskrav fra tidligere emne (BHSRL2020):
R-RL1 (BHSRL2020) er ekvivalent R2-RL2(BHSRL2023) og R2-RL3(BHSRL2023).
R-SF1 (BHSRL2020) er nå ekvivalent til R2-SF2 (BHSRL2023),
R-TF1 (BHSRL2020) ekvivalent til R2-TF1 (BHSRL2023).
Tidligere eksamen:
BHSRL2020:
Om studenten har bestått en eksamen etter gammel ordning (BHSRL2020), må vedkommende ta HEM (i BHSRL2023).
Om studenten har bestått to eksamner (BHSRL2020), tar studenten MUN (i BHSRL2023).
BHSRL2023:
OPG fra studieåret 21-22 er ekvivalent med MUN.