Semestre
BHSRL2023 Samfunn, religion, livssyn og etikk
Generell informasjon
Emneinnhold
Emnet Samfunn, religion, livssyn og etikk sikter mot å gi studentene innsikt i hva barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag innebærer i et stadig mer globalisert og flerkulturelt samfunn. Studentene vil veiledes i å reflektere etikkfaglig og handle i tråd med barnehagens verdigrunnlag i samhandling med barn, foreldre og andre ansatte i barnehagen og med tanke på utvikling av egen identitet som barnehagelærer.
Emnet skal gi innsikt i barnehagens funksjon som demokratisk og kulturell arena i et dynamisk samfunn preget av mangfold, med bevissthet om at kultur utvikler seg i spennet mellom tradisjon og fornyelse. Det legges vekt på barns identitetsdanning og den kunnskap man må ha for å kunne møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn på en god profesjonsfaglig måte. Emnet gir kunnskap om barns oppvekstsvilkår, familie og barnehage i et demokratisk samfunn. Problemstillinger rundt bærekraftig utvikling vil inngå i emnet.
Emnet skal gi forståelse for og erfaringer med ledelse av ansatte i barnehagen. Emnet gir innsikt i arbeidet med å støtte barn med ulike forutsetninger i samarbeid med barnas foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen.
Emnet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, religion, livssyn og etikk (RLE) og samfunnsfag.
Forventet læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om det flerkulturelle samfunnet i Norge, herunder det samiske urfolkets og de nasjonale minoriteters kulturer og rettigheter
- har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og om barns rettigheter og lover, forskrifter og internasjonale konvensjoner som regulerer arbeidet i barnehagen
- har barnehagerelevant kunnskap om kristen tro og kulturarv, de øvrige verdensreligionene og sekulære livssyn
- har kunnskap om etisk teori og grunnlagstenkning
- har grunnleggende kunnskap om pedagogisk ledelse og veiledning
- har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på demokrati, velferdsstat, og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv
- har kunnskap om hvordan barnehagen kan gi barn opplevelser og læringsmuligheter knyttet til barns familier og nærmiljø, herunder tradisjoner, høytider og merkedager
- har kunnskap om barn med ulike forutsetninger, behov og funksjonsevne, og om hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena
- har god kunnskap om barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser
- har kjennskap til samfunnsvitenskapelig metode, kunnskapsyn og kildekritikk
Ferdigheter
Studenten
- kan forholde seg reflektert til barnehagers styringsdokumenter og barns rettigheter
- kan reflektere over hvordan barnehager forholder seg til arbeid med livsmestring og helse
- har etisk dømmekraft knyttet til barns digitale hverdag
- kan formidle fortellinger og tradisjoner fra ulike kulturer og religioner
- har begynnende ferdigheter i å lede og veilede pedagogiske prosesser og i å samarbeide med foresatte
- kan legge til rette for mangfold, inkludering og barns medvirkning
- kan vurdere kritisk hvordan man kan arbeide med kjønnsperspektiver, likestilling og likeverd blant barn og voksne i barnehagen
- kan utforske og undre seg over eksistensielle, etiske, religiøse, livssynsmessige og filosofiske spørsmål sammen med barna
- kan formidle og praktisere etiske normer og verdier, og reflektere over dette sammen med personalet med sikte på å skape et inkluderende fellesskap
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og reflektere over profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv og begrunne sine handlingsvalg
- kan forholde seg aktivt og reflekterende til barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat
- kan reflektere kritisk over egen praksis i lys av sitt pedagogiske grunnsyn
- har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til barnehagen
- har forståelse for sammenheng mellom FNs bærekraftsmål, nærmiljø, etikk og globale utfordringer
- har et begynnende faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se studieplanens generell del for informasjon om arbeids- og læringsaktiviteter
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
R2- RL1. Barns undring og utforskning | Muntlig oppgave | Individuell |
R2-RL2. Fortelling og høytid | Muntlig oppgave | Individuell |
R2- RL3. Profesjonsetisk refleksjon | Muntlig oppgave | Individuell |
R2- PD1. Barn med nedsatt funksjonsevne | Skriftlig oppgave | Individuell |
R2-SF1. Demokrati og medvirkning, del 1 | Muntlig oppgave | Gruppe |
R2-SF2. Demokrati og medvirkning, del 2 | Skriftlig oppgave | Individuell |
R2-TF1. Barnehagens verdigrunnlag. Prosjekt | Praktisk arbeid | Gruppe |
R2-PD2. Ledelse i barnehagen, poster | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | MUN | Gruppe | 20 min. | minutter | 25 | Intern og ekstern | Alle | Høstsemester. Felles gruppekarakter. 15 minutter til gruppens presentasjon, 5 minutter til spørsmål fra kommisjon. Gruppekarakter blir offentliggjort når alle gruppene har gjennomført eksamen |
Hjemmeeksamen | HEM | Individuell | 99 | timer | 75 | Intern | Alle | Vårsemester. Oppgave publiseres kl 09:00 første dag og besvarelsen leveres innen 12:00 siste dag. 4000 ord. |
Alle arbeidskrav (R2-RL1, R2-RL2, R2-RL3, R2-PD1, R2-PD2, R2-SF1, R2-SF2, R2-TF1, OBLTS) må være godkjent for å ha eksamensadgang til HEM - Hjemmeeksamen.
Arbeidskrav som er ekvivalent med arbeidskrav fra tidligere emne (BHSRL2020):
R-RL1 (BHSRL2020) er ekvivalent til R2-RL1 (BHSRL2023), R2-RL2(BHSRL2023) og R2-RL3(BHSRL2023). Student som mangler ett eller flere av arbeidskravene, tar de som vedkommende mangler.
R-SF1 (BHSRL2020) er todelt, og er nå ekvivalent til R2-SF1 (BHSRL2023) og R2-SF2 (BHSRL2023), studenten tar det som vedkommende mangler.
R-TF1 (BHSRL2020) ekvivalent til R2-TF1 (BHSRL2023).
R2-PD2 (BHSRL2023) er nytt og må tas.
Tidligere eksamen:
BHSRL2020:
Om studenten har bestått en eksamen etter gammel ordning (BHSRL2020), må vedkommende ta HEM (i BHSRL2023).
Om studenten har bestått to eksamner (BHSRL2020), tar studenten MUN (i BHSRL2023).
BHSRL2023:
OPG fra studieåret 21-22 er ekvivalent med MUN.