BHSTM2043 Språk, tekst og matematikk 2
- Studiepoeng16
- Undervisningssemester2022 høst, 2023 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2023 vår
- EmneansvarligChristine B. Østbø Munch
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Emnet STM2 er overordnet forankret i sosiokulturelle læringsteorier. Studenten skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i temaer knyttet til språk, tekst og matematikk i en lek- og læringskontekst. Emnet viderefører de faglig perspektivene fra STM1, som f.eks. norsk som andrespråk og barnelitteratur.
Sentrale temaer i STM2 er barns språklige og matematiske utvikling, det å skape og tilrettelegge for mangfoldige og varierte språk- og matematikkmiljø i barnehagen samt overgangen fra barnehage til skole. Innenfor disse områdene skal studenten utvikle kunnskap om barns muntlige språk og multimodale tekstkompetanse, inkludert språk- og talevansker hos barn. Studenten skal også tilegne seg kunnskap om barns rom- og tallforståelse, matematiske tenkning samt ferdigheter i å legge til rette for språk- og matematikkglede i barnehagen for alle barn. I tillegg vektlegges evne til å kunne være en god samtalepartner med barn og reflektere over dette i et norsk- og matematikkfaglig perspektiv.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene matematikk og norsk.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
KUNNSKAPER
Studenten
- forstår hvordan barn utvikler en helhetlig og fleksibel matematisk forståelse
- har grunnleggende kunnskap om barns muntlige språk og språkutvikling
- har grunnleggende kunnskap om barns tekstproduksjon i barnehagen
- har kunnskap om barns utvikling av norsk som andrespråk
- har kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn
- har kunnskap om hvordan man kan legge til rette for overgangen fra barnehage til skole knyttet til norsk og matematikk samt grunnskolens læreplaner i disse fagene
FERDIGHETER
Studenten
- kan observere barns muntlige og skriftlige språk og matematiske aktivitet i lek og i andre situasjoner
- kan analysere dialogsamspill og barns muntlige språk
- kan delta i og engasjere barn til utforskende samtaler om matematikk
- er en bevisst språklig rollemodell i samtale med barn på en måte som fremmer barns aktive deltakelse og danning
- kan legge til rette for og analysere barns multimodale tekster
- kan bruke matematikk som et verktøy for systematisk utforskning og tenkning
- kan skape et mangfoldig og variert språk- og matematikkmiljø for alle barn
- kan faglig reflektere over barnehagens og skolens pedagogiske og didaktiske arbeid i norsk og matematikk med de eldste barnehagebarna i overgangen fra barnehage til skole
- har evne til å faglig begrunne det pedagogiske arbeidet i barnehagen knyttet til norsk og matematikk
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan videreutvikle språk- og matematikkglede som oppstår i lek, i hverdagssituasjoner og i tilrettelagte aktiviteter for alle barn i barnehagen
- har innsikt i betydningen av norsk og matematikk for læring og danning i barnehagen
- evner å skape et godt språk- og læringsmiljø knyttet til norsk og matematikk for alle barn i barnehagen hvor utforskning, oppdagerglede og nysgjerrighet har en naturlig plass
- kan observere, videreutvikle, lede og vurdere ulike lek- og læringsaktiviteter med vekt på språk, tekst og matematikk
- kan delta aktivt og kritisk i samtidens diskusjoner om barnehagens språk- og matematikkmiljø
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se studieplan generell del for beskrivelse av arbeids- og læringsaktiviteter
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
S2-TF1: Overganger i barns liv – fra barnehage til skole. Merknad til S-TF1: Samarbeid med BULL2. En oppgave i STM og en oppgave i BULL med felles fremlegg. Fremlegget består av to deler, en BULL-del og en STM-del med egne vurderingskriterier. Disse delene godkjennes separat. | Framføring/presentasjon | Gruppe |
S2-TF2: Poetiske tekster | Framføring og rapport | Gruppe, med individuell vurdering |
S2-TF3: Språk- og matematikkmiljø i uterommet | Framføring og rapport | Individuell |
S2-TF4: Etterarbeid – praksis | Muntlig oppgave | Gruppe, med individuell vurdering |
S2-MA1: Matematikkens plass i barnehagen (P) | Skriftlig oppgave | Individuell |
S2-NO1: Praktisk-didaktisk arbeid som støtte for barns språkutvikling | Skriftlig oppgave | Individuell |
S2-NO2: Analyse av barns muntlige språk (P) | Skriftlig oppgave | Individuell |
S2-NO3: Teksthendelser og barns multimodale kompetanse (P) | Framføring/presentasjon | Individuell |
OBLTS Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK | Individuell | 3 | timer | 30 | Intern | Ingen | Norskfaglig fokus |
Mappeeksamen | MAP | Individuell | 2 | mappebidrag | 30 | Intern | Alle | Matematikkfaglig fokus. Omfang: - mappebidraget bygd på S2-TF2 ("Poetiske tekster"): 1200 ord - mappebidraget bygd på S2-MA1 ("Matematikkens plass i barnehagen"): 2000 Totalt: 3 200 ord |
Muntlig eksamen | MUN | Individuell | 20 | minutter | 40 | Intern og ekstern | Skriftlig notat fra gjennomført prosjekt i 2. års praksis | Muntlig eksamen innledes med en presentasjon av toukers tverrfaglig prosjekt fra praksis med potensielle matematikk- og norskfaglige perspektiver. Etter presentasjonen følger en muntlig eksaminasjon i norsk og matematikk. Presentasjonen gir sensorene et grunnlag for spørsmålene til eksaminasjonen. Kandidaten kan få spørsmål fra hele pensumet i emnet. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
(P) betyr at arbeidskravet bygger på oppgaver gjennomført i praksisstudiet.
Arbeidskravene er tilknyttet eksamenene på følgende måter:
- Arbeidskravene S2-NO1, S2-NO2, S2-NO3 og S2-TF3 må være godkjente for å kunne gå opp til eksamen med norskfaglig fokus (SEK).
- Arbeidskravene S2-MA1, S2-TF1 og S2-TF2 må være godkjente for å kunne gå opp til eksamen med matematikkfaglig fokus (MAP).
- Arbeidskravene S2-TF4 og OBLTS må være godkjente for å kunne gå opp til muntlig eksamen (MUN).
Arbeidskrav er ekvivalent med tidligere arbeidskrav:
- AK S2-TF1 "Overganger i barns liv" og B2-PD3 er tilsammen ekvivalent med AK S-TF1 "Overgangen barnehage/skole" (BHSTM2040)
- AK S2-MA1 "Matematikkens plass i barnehagen" er delvis ekvivalent med AK S-MA1 "Matematikkens plass i barnehagen" og delvis ekvivalent med AK S-MA2 "Matematikkdagen" (BHSTM2040). Dersom både AK S-MA1 og AK S-MA2 er godkjente i BHSTM2040, er disse til sammen ekvivalent med AK S2-MA1 i BHSTM2043. Delvis ekvivalens utløser reduksjon i AK S2-MA1 i BHSTM2043.
- AK S2-TF3 "Språk- og matematikkmiljø i uterommet" er ekvivalent med AK S-MA3 "Matematikk i barnelitteratur" (BHSTM2040)
- AK S2-NO2 "Analyse av barns muntlige språk" er ekvivalent med AK S-NO1 "Analyse av barns språk og meg selv som samtalepartner" (BHSTM2040)
- AK S2-NO3 "Teksthendelser og barns multimodale kompetanse" er ekvivalent med AK S-NO2 "Barneprodusert tekst" (BHSTM2040)